به گزارش ایرنا مهدی محمدی روز سه شنبه در نشست هفته وقف افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 10 وقف در زمینه مساجد، تکایا و حسینه های جیرفت و عنبرآباد ایجاده است.
وی ادامه داد: نیت وقف ها باید از انتفاعی به سمت عام المنفعه تغییر پیدا کند زیرا نیاز جامعه در این بخش بیشتر است.
وی گفت: ضرورت ایجاب می کرد سازمان اوقاف به عنوان متولی در زمینه موقوفات تدابیر و راهکارهایی اتخاذ کند که همه افراد و عموم مردم بویژه افرادی که قصد وقف کردن دارند ولی بضاعت مالی را برای این کار ندارد بتوانند به تناسب وضعیت مالی خود از نعمت وقف مال خود بهره مند شوند.
محمدی افزود: بر همین اساس سازمان اوقاف از سال 90 طرحی را به عنوان طرح 'همه واقف باشیم' در دستور کار قرار داده که پس از پیگیری های فراوان، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه سال 92 مجوز انتشار اوراق وقفی را که با هدف افزایش وقف های مشارکتی از طرف دولت پیشنهاد شده بود صادر کرد.
وی ادامه داد: در ماده 54 این قانون به سازمان اوقاف اجازه داده شده به منظور تامین مالی طرح های عام المنفعه در حوزه توسعه موقوفات و بقاع متبرکه با نظارت بانک مرکزی اقدام به انتشار اوراق مشارکت تا سقف 300 میلیارد تومان و اوراق وقفی تا 800 میلیون تومان کند.
وی بیان کرد: اوراق وقفی، اوراق بهادار غیرانتفاعی هستند که بر اساس قرارداد صلح به منظور وقف منتشر می شوند و بواسطه آن دارنده اوراق که مصالح نامیده می شود قرار می دهد تا وی به همراه سایر افرادی که از این اوراق خریداری کنند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های جیرفت و عنبرآباد با اشاره به وقف خیریه فاطمیه جیرفت گفت: 10 هکتار از اراضی این وقف بصورت غیرشرعی و غیرقانونی در اختیار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد که هیچ اجاره بهایی در این زمینه پرداخت نمی کند.
وی افزود: با پیگیری اداره اوقاف نشستی برای رفع این مشکل بزودی در دفتر امام جمعه جیرفت برگزار می شود تا این مشکل برطرف شود.
محمدی به تشریح برنامه های هفته وقف پرداخت و گفت: نواختن زنگ وقف، همایش وقف با روحانیون و طلاب حوزه علمیه، اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن کریم، برگزاری ایستگاه همه واقف باشیم و سخنرانی ائمه جمعه در خطبه های نماز جمعه به مناسبت هفته وقف از برنامه های این هفته است.
وی ضمن گلایه از تخصیص اعتبارات اظهار کرد: اعتبار امسال اداره اوقاف جیرفت 500 میلیون ریال و عنبرآباد یک میلیارد ریال است لذا با توجه به 450 مسجد تحت پوشش این اداره در این 2 شهرستان اعتبار ناچیزی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان های جیرفت و عنبرآباد بیان کرد: 350 مسجد در جیرفت و عنبرآباد حکم هیات امناء دریافت کردند که در این زمینه یک هزار و 750 حکم صادر شد و 150 خادم در مساجد این 2 شهرستان تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشاردهنده: نجمه حسنی*
7450/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.