به گزارش ایرنا علی احمدی روز یکشنبه در نشست مشترک ستاد پسته و شورای حفاظت از منابع آب شهرستان در فرمانداری رفسنجان افزود: 970 حلقه چاه آب کشاورزی در رفسنجان وجود دارد و کشاورزان پسته کار از این چاهها هر ساله بیش از 555 میلیون متر مکعب آب برداشت می کنند.
وی ادامه داد: این در حالی است که ورودی به این چاهها کمتر است و هر ساله 155میلیون متر مکعب بیشتر از حد مجاز برداشت می شود.
وی ادامه داد: با خاموشی 45 روزه موتورپمپ ها در رفسنجان 60 میلیون متر مکعب آب صرفه جویی می شود.
وی افزود: برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی در این شهرستان موجب شده سالانه 75 سانتی متر افت سطح آب زیر زمین را داشته باشیم ضمن اینکه با برداشت بی رویه آب از این سفره ها، کمیت و کیفیت آب هم کاهش می یابد.
احمدی، رفسنجان را در شمار بحرانی ترین دشت های آبی کشور دانست و تصریح کرد: اقتصاد این شهرستان به تک محصول پسته وابسته است لذا توسعه در بخش کشاورزی این شهرستان هم به آب که عامل مهم است بستگی دارد پس مدیریت در منابع آب می تواند آینده شهر را تضمین کند.
وی برداشت بی رویه آب از سفره های زیرزمینی، تغییرات اقلیم آب و هوایی و کاهش سطح بارندگی ها را عامل از دست رفتن منابع آب عنوان کرد و گفت: مدیریت منابع آب باید با کمک مسئولان، دستگاههای اجرایی، مردم و کشاورزان صورت گیرد به این معنی که چاههای غیرمجاز مسدود و موتورپمپ چاههای کشاورزی خاموش شوند.
احمدی ادامه داد: اگر سالانه 300 میلیون متر مکعب آب برداشت کنیم در برنامه 20 ساله هم کسری مخزن و سفره های آب زیرزمینی شهرستان رفسنجان به تعادل می رسد هم منابع آب احیا می شود.
مدیر امور منابع آب شهرستان رفسنجان تصریح کرد: طی سالهای اخیر با خاموشی یک ماهه موتور پمپ چاههای کشاورزی در رفسنجان تا 40 میلیون متر مکعب صرفه جویی می شد که امسال قرار است این مدت زمان به 45 روز خاموشی افزایش یابد که در این صورت 60 میلیون متر مکعب صرفه جویی خواهیم داشت.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان نیز گفت: پسته‌ کاران محصول خود را به یک دفعه عرضه نکنند.
حسین رضایی بیان کرد: آمار گمرک شهرستان رفسنجان از 29 هزار تن تا 46 هزار تن و آمار تولید از 38 هزار تن تا 80 هزار تن در طی 6 سال گذشته رسیده است.
وی افزود: 22 تا 34 درصد محصول پسته کشور در شهرستان رفسنجان تولید می شود و بیش از 54 درصد پسته استان کرمان در رفسنجان به دست می آید.
رضایی تصریح کرد: پیش بینی ما برداشت 95 هزار تن پسته از باغات رفسنجان بود که با پوک شدن بیش از 30 درصد این محصول امسال حدود 65 هزار تن محصول پسته برداشت کردیم.
وی خاطرنشان کرد: بیشترین پوکی محصول در بخش فردوس رفسنجان با 37 درصد و حومه غربی با 33 درصد همراه بود و بین ارقام اکبری با 35 درصد بیشترین پوکی و احمدآقایی با 29.5 درصد کمترین میزان پوکی مشاهده شده است.
امام جمعه رفسنجان نیز گفت: باید با دلالان پسته برخورد شود، زیرا خرید و فروش از مباحث امنیتی است و ارزشمندترین و بهترین صنعت در استان کرمان و کشور پسته است.
حجت الاسلام عباس رمضانی پور بیان کرد: مردم اگر اقتصاد خوب داشته باشند، درآمد و معیشت دارند و اگر معیشت داشته باشند، دین‌ آنها هم حفظ می ‌شود.
در این جلسه قرار شد از 10 آبان تا 10 آذر ماه امسال و از 25 اسفند امسال تا 10 فروردین سال آینده موتور پمپ چاههای کشاورزی خاموش شود.
شهرستان رفسنجان با بیش از 80 هزار هکتار باغ پسته در 110 کیلومتری شمال کرمان قرار دارد.
رفسنجان در 110 کیلومتری کرمان قرار دارد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7433/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.