به گزارش ایرنا حسین رضایی عصر پنجشنبه در تور رسانه ای و در بازدید یک مرکز پرورش اسب در روستای قایمیه رفسنجان اظهار کرد: این مرکز به طور فنی و تخصصی سال گذشته در این شهرستان با اعتبار بالغ بر 10 میلیارد ریال توسط بخش خصوصی ایجاد شد که اسب داران می توانند با مراجعه به این مرکز اسپرم زنده اسب را به مدت سالهای سال نگهداری کنند و از آنها برای تکثیر اسب استفاده نمایند.
وی تصریح کرد: تولید و پرورش این حیوان نجیب در منطقه رفسنجان بیش از یکصد سال در حال انجام است و اسب بومی در رفسنجان از اختلاط چندین نژاد اسب از جمله اسب عرب، دره شوری، اسب کرد و غیره بوجود آمده است.
مدیر امور دام و کارشناس اسب جهاد کشاورزی رفسنجان هم در این بازدید گفت: با زحمات 50 ساله پیشکسوتان عرصه اسب، با اختلاط گونه های مختلف اسب بومی تولید شد و اختلاط اسبها موجب شد در رفسنجان امروز بالغ بر 70 درصد اسب ها، بومی باشند.
مسعود اسماعیلی تصریح کرد: مهد اسب از بین النهرین نشأت گرفته و به فراخور و شرایط محیطی که در جاهای مختلف کشور بود از این حیوان استفاده می کردند مثلاً در خوزستان به دلیل مجاورت با کشورهای عربی، اسب عرب و همچنین در مناطق غرب کشور اسب نژاد کرد، در اذربایجان نژاد قره باغ و در استان گلستان نیز اسب ترکمن وجود دارد.
اسماعیلی گفت: این نژادها در سراسر کشور که شناسایی شده مورد حمایت دولت قرار گرفته اند و علاقمندان هم به اصلاح کردن نژادها پرداختند.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی اقدام به صدور مجوز به 2 صورت سنتی و صنعتی نموده به طوری که تا کنون 33 مرکز پرورش اسب در رفسنجان دایر شده و 3 مرکز صنعتی و 30 مرکز سنتی هستند.
وی خاطرنشان کرد:کمیته های مختلفی در زمینه اسب در رفسنجان از قبیل ، استقامت، کورس و زیبایی فعالیت دارند و اخیرا نیز در زمینه چوگان فعالیت های در حال شکل گرفتن می باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: بیش از سه هزار و500 سر رأس اسب در رفسنجان به صورت تک بندی و باشگاهی نگهداری می شود.
اسماعیلی افزود: قدمت اسب در دنیا به بیش از هفتهزار سال پیش بر می گردد .
7433/ 5054
خبرنگار :مریم رضایی** انتشار: بهنام احمدی *
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.