به گزارش ایرنا، رمضان قربان ابراهیمی روز سه شنبه در نشست خبری در محل مجتمع احیاء مستقیم و فولادسازی بردسیر افزود: شرکت سیرجان ایرانیان نخستین شرکت از مجموعه شرکتهای میدکو است که تمام فرایند معدن تا تولید فولاد را داراست و حلقه های آن تکمیل است.
وی ادامه داد: چنین شرکتی که تمام فرایندهای تولید را بتواند انجام دهد کمتر در کشور وجود دارد.
وی اظهار کرد: با راه اندازی واحد تولید فولاد در مجتمع احیا بردسیر که قرار است تا پایان آذرماه امسال به بهره برداری برسد این سیکل تولید به طور صد در صد تکمیل خواهد شد.
ابراهیمی گفت: تعداد نیروهای مجتمع احیای بردسیر باید به بیش از هزار نفر برسد که در حال حاضر این تعداد حدود 650 نفر است.
وی افزود: کارخانه احیاء مستقیم شرکت فولاد سیرجان ایرانیان با سرمایه گذاری 100 میلیون یورو در بهمن ماه سال 93 راه اندازی شد که از نظر استانداردهای بین المللی متناسب با استانداردهای دنیاست.
وی با اشاره به اینکه یک سیستم اگر توسعه نیابد محکوم به نابودی است گفت: برای توسعه صنایع میدکو از جمله شرکت فولاد سیرجان ایرانیان باید آنها را بروز کرد.
وی ادامه داد: کشورهایی مانند ژاپن که صنعتی شده و اقتصاد کشورشان وابسته به صنایع است در مقایسه با ایران از تمام نعمتهای خدادادی برخوردار نیستند و از معدن و انرژی گاز بی بهره اند و ناچار به تامین این منابع از بیرون هستند.
وی تاکید کرد: این در حالی است که ما تمام منابع را در اختیار داریم لذا باید بهتر از کشور ژاپن بتوانیم از مزیت نسبی بهره ببریم و باید محصول خود را تا آخرین مرحله تولید به سرانجام برسانیم تا هم از خام فروشی و خروج محصولات اولیه جلوگیری شود و هم سود بیشتری ببریم.
وی گفت: ایجاد برخی از مشتقات فولادی کم هزینه تر و راحت تر است ولی اولویت و سیاست میدکو بر اساس نیاز تعریف شده و تولید محصولی در اولویت است که توسط شرکتهای هم تراز کمتر تولید شده و بیشتر مورد نیاز است.
وی با اشاره به افزایش تولید در استان کرمان گفت: در حال حاضر شرکت فولاد سیرجان ایرانیان مستقر در منطقه صنعتی گل گوهر چهار میلیون تن کنسانتره تولید می کنند که از این میزان تنها 2.5 میلیون تن مورد نیاز خودمان است و 1.5 میلیون تن مازاد آن را به سایر مجموعه ها صادر می شود.
ابراهیمی تاکید کرد: همچنین تولید آهن اسفنجی ما با نیازمان برابری می کند.
وی به جذب بیشتر نیروهای بومی از شهرستان بردسیر در کارخانه فولاد اشاره کرد و گفت: جذب نیروی انسانی فقط به ایجاد اشتغال مستقیم نیست، بلکه هر شغل چندین برابر شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد در عین حال جذب نیروی بومی منطقه را به دلیل کاهش هزینه ایاب و ذهاب و سکونت در نزدیکی کارخانه دارای مزیتهایی می دانم که ترجیح به استفاده از افراد بومی است.
وی در مورد بکارگیری نیروهای بومی در بردسیر و سیرجان گفت: از مجموع هزار و 458 نفری که در این 2 شهرستان مشغول به کار هستند 84 درصد نیروهای مجتمع سیرجان بومی سیرجان و 57 درصد نیروهای مجتمع بردسیر بومی بردسیر هستند.
وی افزود: 96 درصد پیمانکاران مجتمع بردسیر نیز بومی هستند.
وی از افزایش سهمیه نیروهای بومی استقبال کرد و گفت: هیچ نیروی کاری بدون تخصص در این مجموعه قادر به کار نخواهد بود، لذا هر شخص ابتدا باید آموزشهای لازم را کسب کند تا هم از ایمنی کافی برخوردار باشد و هم راندمان کاری مثبتی داشته باشد.
مدیرعامل شرکت فولاد سیرجان ایرانیان گفت: تنها در صورت نبود نیروی متخصص و کسب نکردن نمره لازم به سراغ نیروهای غیربومی می رویم و چنانچه افراد جویای کار در بردسیر بتوانند آموزشها و مهارتهای لازم را کسب کنند در آینده می توانند جذب هلدینگ معدنی و صنعتی خاورمیانه (میدکو) شوند و نه تنها هیچ منعی برای بکارگیری این افراد نیست بلکه به دلیل مزیتهای نسبی از ورودشان با روی باز استقبال می کنیم و حتی در شرایط مساوی نیز افراد بومی در اولویت خواهند بود.
وی در زمینه انجام مسئولیت اجتماعی و فعالیتهای فرهنگی گفت: ما مجاز هستیم تا یک درصد تولید را در بخش پژوهش هزینه کنیم و به دلیل اهمیتی که امر پژوهش دارد با طیب خاطر از فعالیتهای پژوهشی استقبال می کنیم.
وی ادامه داد: در عمل به مسئولیت اجتماعی نیز همواره سعی کرده ایم در شرایط مختلف در کنار مردم باشیم و به وظایف خود عمل کنیم.
ابراهیمی به مشکل بحران آب و مساله تامین آب مورد نیاز مجتمع فولاد گفت: بیشترین هدر رفت آب در بخش کشاورزی است و تنها درصد خیلی اندکی از آب در صنایع صرف می شود.
وی اظهار کرد: چنانچه صنعت بالاترین تکنولوژی ها را به کار ببرد و هزینه های فراوان متحمل شود، تنها قادر خواهد بود این میزان را به نصف کاهش دهد بنابراین بهتر است در مساله صرفه جویی آب با کنترل مصارف در سایر بخشها مثل کشاورزی به حل مساله بپردازیم.
وی گفت: شرکت فولاد سیرجان ایرانیان با راه اندازی دیواترینگ با هزینه ای بالغ بر 10 میلیون یورو توانسته بخشی از آب را به چرخه تولید برگرداند و حدود 30 تا 40 درصد در مصرف آب صرفه جویی کند.
وی بیان کرد: راه اندازی دیواترینگ موجب صرفه جویی در آب و بازگشت 40 درصد آب به چرخه کاری شده است.
وی گفت: شرکت خصوصی میدکو که بخشی از سهامدارانش مردم هستند، توانسته 20 هزار میلیارد تومان پروژه را در استان کرمان تعریف کند و این پروژه ها در راستای جلوگیری از خام فروشی و فروش محصولات اولیه بوده و توانسته بهره برداری از منابع را به حداکثر میزان خود برساند.
مدیر مجتمع احیای مستقیم و فولادسازی بردسیر نیز گفت: آهن اسفنجی تولیدی ما بهترین آهن اسفنجی کشور است که بخشی از آن صادر می شود.
مجید فیض بخشیان گفت: به دلیل نیاز صنایع داخلی برای صادرات این محصول محدودیتهایی داریم.
وی با اشاره به اینکه اولویت اصلی کارخانه فولاد راه اندازی پروژه است گفت: برای استخدام نیروهای بومی، افراد باید از حداقل توانایی ها و مهارتها برخوردار باشند و نمره لازم را در آزمونها کسب کنند.
وی ادامه داد: با این وجود در راه اندازی واحد ذوب کارخانه فولاد احتیاج به نیروی باتجربه داریم اما این نوید را می دهم که پس از آموزش افراد بومی و اطمینان از اینکه توانایی کار در کنار کوره را دارند برای بومی گزینی هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی در زمینه قانون منع فعالیت دو برادری در یک مجتمع گفت: هدف میدکو از ایجاد این محدودیت این است که دست کم از هر خانواده یک نفر مشغول به کار شود ولی چنانچه برادر یک نیروی استخدامی در آزمونها نمره لازم را کسب کند او را به مجتمع های دیگر میدکو می فرستیم تا حقی از کسی ضایع نشود.
در حاشیه این نشست خبرنگاران از واحدهای مختلف مجتمع احیاء مستقیم و فولادسازی بردسیر بازدید کردند.
مجتمع احیای مستقیم و فولاد سازی بردسیر با ظرفیت سالانه یک میلیون تن آهن اسفنجی طراحی شده است که برای دست یافتن به این هدف میزان یک میلیون و 500 هزار تن گندله به عنوان مواد اولیه مورد نیاز دارد.
آهن اسفنجی تولیدی، قسمت اعظم مواد اولیه ورودی به کارخانه فولادسازی بردسیر را برای شارژ کوره های قوس الکتریکی تامین می کند.
مجتمع احیاء مستقیم و فولادسازی بردسیر وابسته به شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (سیسکو) است.
شرکت فولاد سیرجان ایرانیان یکی از شرکتهای تابعه میدکو (هلدینگ معدنی و صنعتی خاورمیانه) است.
مجتمع احیاء مستقیم و فولاد سازی بردسیر در کیلومتر 20 بردسیر در ابتدای جاده نگار و همچنین مجتمع معدن و کنستانتره و گندله سازی سیرجان در کیلومتر 50 شهرستان سیرجان قرار دارد.
بردسیر در فاصله 60 کیلومتری غرب کرمان قرار دارد.
خبرنگار: زهرا بیرمی نیا ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7421/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.