به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی استانداری کرمان، علیرضا رزم حسینی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از طرح تجمیع مدیریت فنی باغ های پسته طرح کوثر بخش چترورد با تاکید بر اینکه سرنوشت هر قومی با همت خود افراد تغییر پیدا می کند افزود: کشاورزی در ایران وضعیت اسفناکی دارد زیرا آب رو به اتمام است و سهم آب آشامیدنی این استان فقط چهار درصد است.
وی با اشاره به عملکرد گذشتگان در استفاده از آب تاکید کرد: اگر امروز از نعمت آب به درستی استفاده نشود وضعیت استان کرمان در آینده بدتر از اکنون خواهد شد و نسل آینده مجبور به مهاجرت می شوند.
استاندار کرمان با بیان اینکه طرح تجمیع باغات پسته در بخش چترود را یک اقدام مشارکتی ارزشمند است تصریح کرد: این اقدام در آینده به عنوان الگو مطرح خواهد شد و امروز 57 نفر از خرده مالکین با مشارکت، راندمان کشاورزی این مجتمع را افزایش داده اند.
وی با اشاره به بهره وری بسیار پایین آب اظهار کرد: دولت در کرمان از تجمیع اراضی کشاورزی حمایت می کند، همچنین کسانی که زمین های آنها سند ندارد اما مجوز آبیاری دارند، اگر از آبیاری تحت فشار استفاده کنند از سوی دولت به آنها سند داده می شود.
وی ادامه داد: کمپانی های بزرگ جهان در ابتدا با مشارکت کوچک آغاز کرده اند و این مشارکت استمرار یافته که امروز به بزرگترین کمپانی های جهان تبدیل شده اند، بنابراین اگر این مشارکتی که مردم این بخش در تجمیع اراضی خود آغاز کرده اند، استمرار یابد، به موفقیت دست پیدا خواهند کرد.
رزم حسینی با ابراز امیدواری از گسترش حرکت فرهنگ مشارکتی در استان کرمان تصریح کرد: تجمیع اراضی کشاورزی به شبکه های سیاسی وصل نشود و به دنبال جناح های سیاسی نرود تا از حاشیه های سیاسی آسیب نبیند.
استاندار کرمان ادامه داد: همانند دوران جنگ که همه دست در دست یکدیگر دشمن را عقب راندیم، اکنون نیز می توانیم با مشارکت و همدلی مشکلات آب را حل کنیم.
وی خطاب به کشاورزان با بیان اینکه شما باید به گونه ای رفتار کنید که دولت نیازمند شما باشد تصریح کرد: براساس منویات گهربار مقام معظم رهبری، دولت کارگزار و مردم کارفرمای دولت است.
وی تجمیع اراضی کشاورزی را اقدامی خیر برشمرد گفت: افرادی که تجمیع کشاورزی انجام دهند، از امتیازات ویژه ای برخوردار خواهند شد.
استاندار کرمان با بیان اینکه پول مجانی به هیچ کس ندهید تصریح کرد: پول های خود را برای دانش، توانمندسازی و کار هزینه کنید.
** 8.4 میلیارد ریال، اعتبار بلاعوض اجرای طرح کوثر
رئیس سازمان جهاد کشاورزی شمال استان کرمان نیز در حاشیه این آئین بحث خرده مالکین در کشاورزی را یکی از مشکلات استان عنوان کرد و گفت: حداکثر مالکیت هر کشاورز در استان 2 هکتار است لذا بر اساس تاکید استاندار کرمان در حال حاضر در شهرستان های انار، رفسنجان، سیرجان، راور و کرمان طرح تجمیع اراضی کشاورزی آماده اجراست.
عباس سعیدی با اشاره به اینکه طی چهار سال گذشته در 28 هزار و 500 هکتار از مزارع و باغات استان سیستم آبیاری نوین اجرا شده و یا در حال اجرا است افزود: طرح تجمیع کوثر در 120 هکتار از باغات خرده مالکی متعلق به 57 نفر از کشاورزان بخش چترود اجرا شده که در هفته دولت امسال به بهره برداری رسیده است.
وی اعتبار دولتی هزینه شده برای اجرای طرح کوثر را 8.4 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار کرد: با توجه به اینکه مالکین موتور پمپ با میزان آب مساوی، سطح زیر کشت متفاوت داشته، طراحی به شیوه ای انجام شده است که هر کس میزان مالکیت آب را به مصرف باغ های خود برساند.
طرح تجمیع کوثر بخش چترود از توابع شهرستان کرمان در مساحت 120 هکتار از باغات خرده مالکی متعلق به 57 نفر از کشاورزان اجرا شده که قبلا با 20 لیتر در ثانیه به صورت غرقابی آبیاری را انجام می دادند و با کم آبی شدید مواجه شده بودند و در آینده احتمال خشک شدن این باغات زیاد بود.
اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح 8.4 میلیارد ریال است و این طرح به صورت سیستم قطره ای زیر سطحی اجرا شده که مزایایی چون کاهش تبخیر، کاهش علف های هرز، راندمان بالای آبیاری حدود 90 درصد و غیره را دارد.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی*
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.