به گزارش ایرنا ، خانم غدا هجاوی قدومی کارشناس شورای جهانی صنایع دستی ویکی از داوران جهانی این صنعت از گلیم سیرجان به عنوان بی نظیر ترین صنایع دستی نام برد که تاکنون دیده است.
وی افزود : موارد تشویق کننده و جلوه های زیادی را در میان بافندگان این صنعت یافتم که به نوبه خودم از این همه عشق و علاقه به ماندگاری گلیم بافی در سیرجان دیدیم قدردانی می کنیم .
این داور بین المللی گفت : شما هنر سنتی گلیم را نسل به نسل انتقال دادید و دخترها ، نوه ها و مادران در کنار هم گلیم را می بافتند و برایم جالب بود که 300 خانوار در روستا دارای این حرفه بودند و کارگاههای مختلف و موزه و کارگاههای تولید گلیم و حتی کارگاههای رنگرزی به صورت سنتی خیلی جذاب بود که این ها را حتما در گزارش خود خواهم نگاشت .
**سیرجان مهد دلباخته گلیم
خانم غدا افزود : ما تحت تاثیر حضور بی نظیر مردم و همچنین مشارکت مردمی به همراه مسئولان دولتی بودیم و نمایشگاههای شما جذاب بود و غرفه ها همه چیز را در بخش گلیم به ما الهام می کرد .
این داور بین المللی گفت : دوره های آموزشی رایگان که شما داشتید هم کمک به آنهایی بود که علاقه مند به بافت گلیم هستند و هم وقتی شنیدم که حتی برای کارگاه خود وام و اعتبار می دهید یقین پیدا کردم که باید سیرجان مهد دلباخته گلیم باشد و ما این ها را یک بازخورد خوب برای گزارش خود می دانیم و امیدواریم در مراحل بعدی هم سیرجان بتواند به ثبت جهانی این هنر برسد.
آقای کوین ری دید نوری دیگر داور بین المللی هم تبادل تجربیات را مهم دانست و گفت : در شهرستان سیرجان بافت گلیم جایگاه خوبی دارد و ما غنی ترین صنایع دستی را دیدیم که در هیچ کجای جهان ندیده بودیم و هرچه خانم غدا گفتند مورد تایید من هم هست.
در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی استان گفت : ما 7 پرونده جهانی در این استان داریم که این ثبت جهانی گلیم با واقع بینی و نگاه حقیقت بین شما محقق خواهد شد.
محمود وفایی افزود : گلیم سیرجان دست بافته هنرمندانه مردمی است که با طبع و روحیه لطیف خالق این هنر اصیل هستند و میراث ماندگار ما بشمار می روند.
وی ادامه داد: امروز سیرجان با این شور و اشتیاق به استقبال شما آمده بودند تا این میراث چند صد ساله بسیار گرانبها را با امضای شما به ثبت جهانی برسانند .
وفایی بحث آموزش و زیرساخت های گلیم را در سیرجان بالاتر از استاندارد جهانی عنوان کرد و گفت : متعاقب ثبت جهانی ، توسعه تشکل ها و اتحادیه ها و سازمانهای مردمی مرتبط بیش از گذشته و به طور حرفه ای تر ادامه خواهد یافت.
وی اضافه کرد: همچنین در حوزه گلیم بافی از سیاست هاو مشاوره های توسعه کیفی استفاده می کنیم و حضور شما با یک خاطره خوبی بود و به طور حتمی این خاطره خوش در آینده با ثبت جهانی گلیم خوش تر می شود.
منصور مکی آبادی فرماندار سیرجان هم گفت : خوشحالیم با حاکمیت دولت و مشارکت مردم اراده عمومی مردم مورد توجه قرار گرفت و امروزبه مرحله ثبت جهانی گلیم سیرجان رسیدیم و بدانیم که گلیم سیرجان قبل از اینکه دست بافته شود دل بافته است که با عشق و ذوق زنان و دختران روستایی و عشایر به بازارهای جهانی می رسد.
داوران بین المللی گلیم که شامگاه جمعه به سیرجان سفر کرده بودند در ادامه بازدید از روستای دارستان عصر امروز(شنبه ) در محل موزه و بازارچه گلیم ، کارگاههای آموزشی مددجویان تحت پوشش کمیته امدادسیرجان ، دانشکده معماری و دارهای خانگی منطقه مکی آباد و جنوب سیرجان حضور یافتند تا در ارزیابی خود همه زیرساخت ها و کاربردهای بافت گلیم شیرکی پیچ سیرجان را برای ثبت جهانی داشته باشند.
خبرنگار : محمد ایران نژاد ** انتشار : بهنام احمدی *
7435/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.