سیدیعقوب موسوی روز چهارشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: درسال زراعی گذشته میزان تولید گندم در منطقه جنوب کرمان 158 هزار و650 تن بوده که این رقم در سال زراعی جدید با رشد 10 درصدی به 172 هزار تن رسیده است.
وی اظهار کرد: تعهد این سازمان به دولت، برداشت 112 هزار تن گندم در سال جاری بوده، با این وجود 15 درصد نسبت به تعهد خود گندم بیشتری را برداشت کرده ایم.
وی از رشد 110 درصدی آبیاری قطره ای در این محصول استراتژیک هم خبر داد و گفت: در سال زراعی جدید چهار هزارهکتار از اراضی گندم دراین منطقه توسط آبیاری قطره ای کشت شده است، این در حالی است که تنها یکهزارو 800 هکتار از اراضی گندم درسال زراعی گذشته با این نوع آبیاری کشت می شد.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان ادامه داد: علاوه بر شکستن رکورد برداشت گندم ، با خرید تضمینی 142 هزارو 500 تن گندم ، رکورد خرید تضمینی گندم نیز درجنوب استان شکسته شده که هم اکنون شاهد رشد 10 درصدی خرید تضمینی گندم در این منطقه نسبت به سال زراعی گذشته هستیم.
وی تصریح کرد: در سال زراعی گذشته 131 هزار تن گندم در جنوب استان خریداری شد.
وی در ادامه به میزان بذر خریداری شده گندم نیز اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جدید هشت هزارو 240 تن بذر گندم خریداری شده است.
وی تصریح کرد: در سال جاری بیش از 98 درصد بذر مورد نیاز منطقه تولید شده است بنابراین کشاورزان هیچگونه دغدغه ای برای تامین بذر نخواهند داشت.
موسوی بیان کرد: در زمینه تولید کلزا نیز سال گذشته 282 تن و امسال 850 تن از این دانه روغنی برداشت شده است که این میزان از تولید کلزا نشان از تعهد این سازمان به کشت محصولات جایگزین را دارد.
وی به طرح استمرار(کشت خارج از فصل) در جنوب کرمان نیز اشاره کرد و گفت: در سال زراعی جاری بر اساس نیاز بازار یکهزار و 400هکتار پیاز و چهارهزارهکتار سیب زمینی برای طرح استمرار منطقه جنوب کرمان و تنظیم بازار کشت شده است.
وی عنوان کرد: این میزان از کشت سیب زمینی و پیاز در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی و به منظور تامین خلاء بازار و استمرار تولید این محصولات در زمستان انجام شده است.
وی به کشت های جایگزین را از اولویت های این سازمان بیان کرد و گفت: کشت گندم و دانه های روغنی با توجه به خرید تضمینی این محصولات، کشت جایگزین خوبی برای منطقه جنوب کرمان است لذا کشاورزان در این زمینه حرکت کنند تا شاهد موفقیت در بخش کشاورزی باشند.
رییس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه جنوب کرمان قطب کشاورزی کشور است، اظهار کرد: محصولات صیفی، سبزی و خارج از فصل کشت این منطقه نیز نقش مهمی در تنظیم بازارکشور داشته است.
وی ادامه داد: با تغییر کشت از محصولات سیب زمینی، پیاز، ذرت و هندوانه به گندم و کلزا شاهد جهش بخش کشاورزی منطقه جنوب کرمان خواهیم بود.
وی به مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته برای اولین بار در کشور تولید محصول گندم و کلزا در منطقه جنوب کرمان از طریق سیستم آبیاری تحت فشار کشت شد که می تواند الگوی مناسبی برای سایر نقاط کشور باشد.
وی افزود: این مدل آبیاری برای محصولات زراعی منطقه جنوب کرمان در سال جاری ادامه دارد و تاثیر زیادی در راندام تولید هم دارد.
موسوی اظهار کرد: بیش از ٩٠ درصد سیب زمینی و ٨٠ درصد پیاز منطقه جنوب کرمان به آبیاری تحت فشار تجهیز شده اند لذا پیگیر اشاعه این مدل آبیاری در محصولات زراعی و باغی دیگر این منطقه می باشیم.
وی به مقابله با ملخ صحرایی نیز اشاره کرد و گفت: با حمایت دولت در زمینه مبازره با ملخ صحرایی اقدامی مهمی انجام شد چرا که اگر این مهم میسر نمی شد شاهد خسارات زیادی به کشاورزی کشور بودیم.
سالانه بیش از چهار و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی در هفت شهرستان زیر پوشش سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان تولید می شود.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان مستقل از مرکز استان شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان، قلعه گنج، فاریاب و رودبار جنوب را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار دهنده: روح الله صائب*
7450/6003
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.