به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی شهرداری کرمان آیین افتتاح مجموعه فرهنگی خواجه اتابک کرمان با حضور، شهردار کرمان برخی از اعضای چهارمین دوره شورای شهر و نیز برخی از منتخبان دوره‌ پنجم، مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و جمعی از شهروندان کرمانی برگزار شد.
شهردار کرمان در آیین افتتاح مجموعه فرهنگی خواجه اتابک گفت: شهرداری کرمان در راستای احیای بافت تاریخی شهر کرمان و مرمت ابنیه‌ تاریخی، کار بازسازی مقبره خواجه اتابک را از اواخر سال 94 با نظارت میراث فرهنگی این استان آغاز کرد.
علی بابایی ادامه داد: این بنا با اینکه چند سال قبل توسط میراث فرهنگی مرمت شده بود ولی به دلیل این که کاربری برای آن تعریف نشد، بلاتکلیف رها و دوباره تخریب و متروکه شد و به محلی برای تجمع زباله، پارک ماشین ‌های سنگین و معتادان تبدیل و همین مساله موجب نارضایتی و نا امنی ساکنان این محله شده بود.
وی تصریح کرد: در ادامه اقداماتی که شهرداری کرمان طی چند سال اخیر برای مرمت، بازسازی و احیای بافت تاریخی کرمان مانند کف سازی و بدنه سازی بازار بزرگ کرمان، بازسازی و احیای مدرسه حیاتی و تبدیل آن به اکونوموزه و نیز مرمت و احیای حمام باغ لله، انجام داد، این مقبره نیز بازسازی شده و کاربری مورد نیاز این منطقه به آن داده می شود.
وی با بیان اینکه مرمت مقبره خواجه اتابک از 2 جهت برای ما اهمیت داشت افزود: اول به خاطر جنبه‌ تاریخی و میراثی این بنا و دوم به دلیل اینکه این قسمت از شهر نیازمند یک مکان فرهنگی بود که این بنا می ‌توانست بعد از احیا و مرمت، با کاربری فرهنگی آغاز به کار کند که همین گونه هم شد.
شهردار کرمان بیان کرد: بازسازی و مرمت حمام باغ ل_له با حدود هزار و 100 متر زیربنا که بزرگ‌ تر از حمام گنجعلی‌خان هم است تاکنون 70 درصد پیشرفت داشته است و این حمام بزودی با کاربری متفاوت بازگشایی خواهد شد.
وی تصریح کرد: در این راستا در همین 2 سال اخیر، شهرداری، چهار خانه فرهنگ به خانه ‌های فرهنگ کرمان اضافه شد و بزودی یک خانه فرهنگ و فرهنگسرای دیگر را به مجموعه فضای فرهنگی کرمان اضافه خواهد کرد.
وی افزود: کاربری مجموعه خواجه اتابک نیز با نیازسنجی که در این محله انجام شد فرهنگی تعریف شده و در این راستا مرمت بنا، کف سازی و محوطه سازی و نیز نورپردازی آن تمام شده و آماده ارائه خدمات فرهنگی به شهروندان به خصوص ساکنان این محله است.
بابایی با بیان اینکه شاید برای اهالی محله خواجه اتابک این سئوال پیش آید که چرا خود مقبره به طور کامل مرمت نشده است گفت: دلیل این امر این است با توجه به کار باید بسیار خاص و ویژه با نظارت میراث و استفاده از مصالح مشابه مصالح اصل بنا انجام شود، لذا با اختصاص زمان بیشتری این کار انجام خواهد شد.
مقبره خواجه اتابک محل دفن خواجه محمد اتابک یکی از وزیران مقتدر زمان سلجوقی بوده که در قرن ششم هجری در محله‌ ای در جنوبشرق شهر کرمان بنا شده و در حال حاضر با شماره ۲۵۳ در فهرست آثار ملی ثبت و بعد از مرمت توسط شهرداری به یک مکان فرهنگی تبدیل شده است.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.