به گزارش ایرنا، رضا طالبی زاده روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود: 19 هزار و 721 سند مالکیت صادر شده در کرمان متعلق به ثبت منطقه 2 و 15 هزار و 402 جلد سند متعلق به ثبت منطقه یک است.
وی ادامه داد: یک هزار و 181 سند مالکیت در سال گذشته نسبت به سال 94 بیشتر صادر شده که بیانگر رشد 1.37 درصدی است، این در حالی است که با توجه به رکود بازار مسکن و کاهش ساخت و ساز در حوزه آپارتمان ها و ساختمان های ویلایی، انتظار کاهش صدور اسناد مالکیت تک برگ می رفت؛ اما با تلاش کارمندان ادارات ثبت، روند صدور اسناد مالکیت تک برگ نسبت به ادوار گذشته مثبت شد.
وی خاطرنشان کرد: چهار هزار و 118 معامله ملکی طی سال گذشته در دفاتر اسناد رسمی استان کرمان ثبت شده است.
وی اظهارکرد: روزانه و به طور متوسط 238 سند مالکیت تک برگ در ادارات ثبت اسناد و املاک استان کرمان صادر می شود که با توجه به کمبود نیروی انسانی و پایین بودن تعداد کارکنان؛ عملکرد این اداره کل در صدور این تعداد اسناد مالکیت بسیار چشمگیر است.
این مقام قضایی خاطر نشان کرد: در استان کرمان در مجموع 17 میلیون هکتار اراضی ملی و منابع طبیعی وجود دارد که از این میزان تاکنون 14 میلیون و 700 هزار هکتار در سیستم کاداستر اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان جانمایی شده است.
وی ادامه داد: بعد از جانمایی، هشت میلیون و 110 هزار هکتار از اراضی تثبیت مالکیت شده و سند کاداستری برای آنها صادر شده است.
وی با بیان اینکه یک سوم تثبیت اراضی دولتی کشور در استان کرمان ثبت شده است گفت: یک میلیون و 266 هزار و 342 قطعه نیز در استان کرمان پلاک گذاری شده است.
وی یادآور شد: اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در سال گذشته در حوزه عملکردی املاک و کاداستررتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده است.
وی به اجرای شبکه ملی موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها (شمیم) نیز اشاره و بیان کرد: با استفاده از دستگاه های جدید و ماهواره ای، برداشت نقاط اراضی با دقت بسیار بالایی انجام می شود.
وی عنوان کرد: تمام اقدامات انجام شده در ثبت اسناد و املاک در راستای جلوگیری از حاشیه نشینی و مبارزه با زمین خواری است.
طالبی زاده به کمبود اعتبار برای اجرای قانون کاداستر اشاره کرد و گفت: اقدام در راستای تثبیت مالکیت ها، گام مهمی در جذب سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی استان کرمان است.
وی بیان کرد: سردفتران اسناد رسمی و ازدواج و طلاق نیز به عنوان پیشخوان خدمات ثبتی در سطح جامعه نقش قابل توجهی در تحقق نظم اجتماعی و اقتصادی جامعه ایفا می کنند که در این بخش نیز با تحولات انجام شده و گذر از شیوه های سنتی ارائه خدمات ثبتی به شیوه های نوین گام های مثبت و رو به جلویی در اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان برداشته شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در تشریح تحولات صورت گرفته در راستای ارائه خدمات در دفاتر اسناد رسمی اظهار کرد: سال 1395 با الکترونیکی شدن دفاتر سردفتران و دفاتر گواهی امضا، گام بزرگی در تحقق ثبت نوین و همچنین جلوگیری از هرگونه جعل و کلاهبرداری برداشته شد و در مجموع 534 هزار و 312 فقره انواع اسناد شامل رهن، اجاره، صلح، بیع و غیره توسط 208 دفترخانه اسناد رسمی در سطح استان صادر و تحویل متقاضیان شد.
وی با اشاره به فعالیت 220 دفترخانه اسناد رسمی، 122 دفترخانه ازدواج و 22 دفترخانه طلاق در استان کرمان گفت: در سال گذشته تعداد 25 هزار و 483 مورد ازدواج و پنج هزار و 672 مورد طلاق نیز در دفاتر ازدواج و طلاق استان صورت گرفت و در این حوزه شاهد کاهش سه درصدی ازدواج و افزایش 6.6 درصدی طلاق در سطح استان بوده ایم که در این زمینه دستگاه های متولی باید آسیب شناسی لازم را انجام دهند.
طالبی زاده افزود: مجموع ازدواج های ثبت شده در سال 94 در استان کرمان 26 هزار و 411 مورد و تعداد طلاق های ثبت شده پنج هزار و 318 مورد بوده است.
وی تاکید کرد: بیشترین ازدواج مربوط به کهنوج با سه هزار و 405 مورد و بیشترین طلاق نیز مربوط به کرمان با یک هزار و 625 مورد بوده است.
وی به انجام مستمر بازرسی ها از دفترخانه ها اشاره و تصریح کرد: برای جلوگیری از تخلفات این حوزه، حذف دست نویسی دفاتر در دفترخانه ها انجام شده است و در حال حاضر تمام این موارد به صورت الکترونیکی انجام می شود.
وی یادآور شد: در سال گذشته 446 بازرسی موردی و 785 بازرسی اجمالی از دفترخانه های استان کرمان انجام شده است.
طالبی زاده گفت: 99 مورد تخلف سردفتران به دادگاه انتظامی سردفتران ارجاع شده که در مجموع چهار مورد به سلب صلاحیت منجر شده است.
وی ادامه داد: در اداره اجرای اسناد رسمی کرمان در سال گذشته در مجموع 2 هزار و 472پرونده اجرایی تشکیل و 194 پرونده مختومه شد.
وی تصریح کرد: در حوزه وصول مطالبات بانک ها نیز در سال گذشته 625 میلیارد و 201 میلیون و 466 هزار و 800 ریال از مطالبات معوق بانک ها واصل شد که نشان دهنده نقش مهم ادارات ثبت در وصل حقوق و مطالبات دولتی و عمومی است که این میزان در مقایسه با سال قبل از آن 157 درصد رشد داشته است.
این مقام قضایی با اشاره به اینکه اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نقش بسیار مهمی در رونق اقتصادی جامعه در سال 95 که بعنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری شده بود ایفا کردند گفت: صدور کارت بازرگانی، پلمب دفاتر تجاری اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله وظایف اداره ثبت شرکت ‌ها و موسسات غیرتجاری استان کرمان است.
وی ادامه داد: در سال گذشته در مجموع یک هزار و 259 شرکت تجاری و غیر تجاری به ثبت رسیده و 110 شرکت تجاری و 31 موسسه غیر تجاری در استان کرمان منحل شده است.
وی بیان کرد: تاکنون حدود 37 هزار شرکت و موسسه در استان کرمان ثبت شده است.
وی عنوان کرد: 188 کارت بازرگانی طی سال گذشته در استان کرمان صادر شده و در همین مدت زمان، چهار هزار و 217 دفتر تجاری اعم از دفتر روزنامه و دفتر کل توسط این مرجع پلمب شده است.
طالبی زاده در ادامه از اداره کل ثبت اسناد و املاک استان کرمان به عنوان یکی از ادارات و سازمان های درآمدزای این استان یاد کرد و افزود: این اداره در سال گذشته 173 میلیارد و 857 میلیون و 220 هزار و 618 ریال درآمدزایی برای دولت داشته است.
وی اظهار کرد: در رفسنجان، سیرجان و در کرمان در 2 نقطه، ساختمان ثبت اسناد تصویب و اجرایی شده که بزودی دفتر منطقه 2 ثبت اسناد کرمان افتتاح می شود.
وی ادامه داد: در حال حاضر در چهار شهرستان استان کرمان ادارات ثبت اسناد و املاک فاقد ساختمان ملکی بوده و در پنج شهرستان نیز بدلیل وجود نداشتن ساختمان مناسب و امکانات لازم، موفق به راه اندازی ادارات ثبت اسناد نشده ایم.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک استان کرمان در پایان با اشاره به مزایای ثبت املاک در ادارات ثبت و مزیت های اسناد کاداستری نسبت به اسناد دفترچه ای از عموم مردم این استان خواست، جهت اخذ سند مالکیت از طریق قانون تعیین تکلیف و تبدیل اسناد دفترچه ای به اسناد کاداستری به ادارات ثبت در سراسر استان مراجعه کنند.
سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از قدیمی ترین و گسترده ترین دستگاه های حاکمیتی است که مأموریت تثبیت و حمایت از حقوق مالکیت مشروع و قانونی اشخاص حقیقی و حقوقی جامعه را بر عهده داشته و نقش مؤثری در روابط و مناسبات اقتصادی و اجتماعی و استقرار و تثبیت مالکیت ایفاء می کند.
وظایف و خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک متنوع است اما در یک تقسیم بندی کلی می توان وظایف را در پنج بخش مختلف بخش املاک و کاداستر، بخش اسناد و سردفتران، اجرای مفاد اسناد رسمی، ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری و ثبت علائم تجاری، اختراعات و مالکیت های صنعتی تقسیم بندی کرد.
امنیت اقتصادی و حفظ آن در حوزه زمین و مسکن از اولین و مهمترین عوامل توسعه و شکوفایی اقتصادی است به نوعی که بدون وجود امنیت در حوزه اراضی و املاک پایه های فعالیت اقتصادی در کشور متزلزل بوده و سبب کاهش هر نوع سرمایه گذاری اعم از صنعتی، تجاری، کشاورزی و غیره خواهد شد.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.