مهدی رجبی زاده شبانگاه جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گزارش پنج مورد حریق در نخستین جمعه بعد از ماه مبارک رمضان و با ورود گردشگران به طبیعت از نقاط مختلف این استان به مرکز فرماندهی و کنترل یگان حفاظت منابع طبیعی کرمان اعلام شد.
وی اظهار کرد: بلافاصله بعد از اطلاع از آتش سوزی در مراتع و جنگلها عملیات اطلاع رسانی، اعزام نیرو و امکانات به مناطق مورد نظر انجام شد.
رجبی زاده ادامه داد: در یکی از موارد حریق در منطقه جنگلی چاه زار بخش گلستان از توابع شهرستان سیرجان به علت بی احتیاطی گردشگران منطقه حوالی ظهر امروز آغاز می شود و به علت پوشش گیاهی غنی این منطقه در مدت زمان کوتاهی پهنه وسیعی از جنگل شامل درختان چند ساله را فرا می گیرد و تلاش ماموران پاسگاه های ویژه منابع طبیعی شهرستان های سیرجان و بافت به علت کوهستانی و سخت گذر بودن منطقه در ابتدای امر بی نتیجه می ماند.
وی تصریح کرد: بعد از پیگیری های فراوان و مذاکره با ستاد بحران استانداری کرمان، اعزام نیرو و امکانات از طریق فرمانداری ها به منطقه مورد نظر در سیرجان افزایش می یابد و حریق پس حدود هشت ساعت در این منطقه اطفاء می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان، مساحت منطقه دچار حریق شده در مراتع و جنگلهای سیرجان را بیش از 100 هکتار و درختان جنگلی سوخته شده را حدود چهار هزار اصله اعلام کرد.
وی افزود: حضور نیروهای یگان حفاظت تا ساعت های بعد از اطفای حریق نیز به منظور جلوگیری از حریق های احتمالی مجدد ادامه دارد.
رجبی زاده همچنین از وقوع چهار فقره حریق دیگر طی امروز در استان کرمان خبر داد و افزود:
در موردی دیگر نیز در روستای سرقوچان منطقه پلنگ آباد از توابع بافت، حریق به دلایلی نامعلوم در جنگلهای این منطقه آغاز و پس از حضور نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی این شهرستان اطفاء می شود.
وی ادامه داد: بنا به گزارش های رسیده مساحت منطقه مورد حریق در شهرستان بافت حدود چهار هکتار اعلام شده است.
وی افزود: حریق در سه مورد دیگر نیز در منطقه دریجان شهرستان بم، منطقه قلعه عسکر شهرستان بردسیر و منطقه هفت چنار شهرستان کرمان با حضور به موقع نیروهای یگان حفاظت منابع طبیعی، خسارت چندانی به عرصه های منابع طبیعی وارد نکرده است.
رجبی زاده در پایان علت اصلی حریق های رخ داده را گردشگران، اهالی مناطق جنگلی و چوپانان عنوان کرد و از آحاد مردم طبیعت دوست استان کرمان خواست، ضمن همکاری با ماموران حفاظت منابع طبیعی در صورت مشاهده هرگونه مورد مشکوک موضوع را از طریق پل ارتباطی امداد جنگل و مرتع به شماره 1504 واقع در مرکز فرماندهی و کنترل یگان حفاظت منابع طبیعی استان کرمان اطلاع رسانی کنند.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.