مدیران دفاتر و فعالان تورهای گردشگری کشور عصر چهارشنبه به منظور سفری سه روزه وارد کرمان شدند و از مجموعه گنجعلیخان، موزه حیاتی، بازار بزرگ، کویر لوت، کلوت های شهداد، آب انبار حاج محمدتقی، رستوران آسیابادی، مراکز اقامتی و رفاهی کرمان بازدید کردند.
در ادامه این سفر نیز روز پنجشنبه از ارگ راین، باغ شاهزاده ماهان و آستانه شاه نعمت الله ولی، مجموعه فلامینگو و آتشکده کرمان دیدن کردند.
هدف از این سفر که با حضور مدیران دفاتر گردشگری در حال برگزاری است جذب گردشگران داخلی و خارجی به استان کرمان و معرفی کرمان به جهان است.
رئیس انجمن آژانس های مسافرتی ایران شامگاه پنجشنبه در گردهمایی مدیران دفاتر گردشگری کشور در محل رستوران آسیابادی کرمان گفت: یکی از راههای برون رفت از مشکلات اقتصادی، ایجاد اشتغال و تولید سرمایه جذب توریسم است که خدمتی ملی است.
محمدحسن کرمانی با بیان اینکه تمام افراد برای حفظ میراث فرهنگی مسئول هستند افزود: اگر از این آثار مراقبت نشود به مرور از بین می رود و باید سرمایه ها را گردش دهیم تا به عنوان شهری توریستی و فرهنگی به دنیا معرفی شویم.
وی تصریح کرد: اگر ظرفیت توریسم محقق نشود به کشور خیانت کرده ایم زیرا از فکر، دانش و توانایی کشور استفاده نبردیم و خدمت ملی در درگاه الهی نیز دارای اجر است.
رئیس انجمن آژانس های مسافرتی ایران گفت: استان کرمان در چند سال اخیر تحولات و پیشرفت زیادی کرده است اما این تغییرات باید بیشتر شود و اگر فضاهایی در صنعت توریست ایجاد نشود گردشگران به جاهای دیگر مسافرت می کنند.
وی افزود: تنوع کشاورزی، تنوع آب و هوا، جاذبه های طبیعی و تاریخی، درجه حرارت دمای بی سابقه 76 درجه در کویر کرمان، برداشت پسته، از جمله مزیت های استان کرمان برای جذب گردشگر است که بی استفاده مانده و در بسیاری از نقاط دنیا معیاری برای جذب توریسم است.
کرمانی عنوان کرد: هنوز در کشور برای جذب گردشگر فرصت سازی نشده زیرا اطلاعات مدونی نداریم و برای داشتن برنامه مدون باید اطلاعات خام را تدوین کنیم که نیاز به هماهنگی تمام ارگان ها دارد.
وی با اشاره به توریسم مواد غذایی گفت: تنوع شیرینی و غذای کرمان شگفت انگیز است و باید شیرینی و غذای سنتی شهر مشخص، نهادینه و معرفی شود.
رئیس انجمن آژانس های مسافرتی ایران افزود: گاهی غذای برخی کشورها با ایران مشترک است، اما به نام این کشورها ثبت شده است و در شهرهای ایران غذاهایی وجود دارد که متعلق به ما نیست.
وی بیان کرد: عشایر، مواد غذایی و فرهنگ ملی و بومی، صنایع دستی مانند پته و گلیم خواهان زیادی در دنیا دارد که می تواند موجب جذب گردشگر شود اما برای این کار به بروشور مدون و فعالیت روی این پتانسیل ها نیاز است که باید در نمایشگاه های عمومی و تخصصی به این موارد پرداخته شود.
کرمانی با بیان اینکه مشاهیر کرمان پتانسیل خوبی برای جذب توریست فرهنگی است که هنوز تدوین نشده است گفت: در سیکلی اشتباه ماندیم زیرا موارد خام بسیاری وجود دارد که باید برای جذب گردشگر روی این موارد فعالیت انفرادی و جمعی انجام شود.
وی افزود: آسمان کرمان نیز خود یک جاذبه است در حالی که برای دیدن ستاره ها تلسکوپی در این شهر وجود ندارد، در حالی که می توان یک روز را برای دیدن ستاره های کویر به دنیا معرفی کرد اما در کرمان و ایران به این مباحث پرداخته نشده است.
** کرمان ظرفیت یک کشور را در جذب گردشگر داراست
رئیس جامعه تورگردانان کشور نیز در این آیین با بیان اینکه کرمان یکی از استان های گردشگری کشور است گفت: وجود پنج اثر ثبت جهانی از 19 اثر کشور، در کرمان یعنی کرمان ظرفیت یک کشور را در گردشگری دارا است.
ابراهیم پورفرج افزود: آثار تاریخی، فرهنگی، طبیعت زیبا در ایران وجود دارد که در دنیا بی نظیر است اما امکانات و زیرساختی برای گردشگری وجود ندارد.
وی تصریح کرد: وجود امکانات و زیرساخت ها در کرمان پس از ساخته شدن هتل پارس افزایش یافته و گردشگران اقامت بیشتری در این استان دارند اما همچنان شهر کرمان از نظر اقامت ضعیف است و باید هتل های بیشتری در این شهر ساخته شود.
رئیس جامعه تورگردانان کشور گفت: پس از ثبت جهانی کویر لوت سه مسابقه رالی در کویر کرمان برگزار کردیم و تقاضاهای بیشتری وجود دارد و ارائه مجوزهای بیشتری برای این ورزش لازم است.
وی افزود: با هزینه جامعه تورگردانان و مسئولان استان می توان کرمان را به 190 کشور دنیا معرفی کرد.
پورفرج با بیان اینکه در اسفند سال گذشته تبریز را در نمایشگاه بین المللی آلمان تبلیغ کردیم گفت: 190 کشور در نمایشگاه برلین حضور دارند و باید کشور و استان کرمان را در این نمایشگاه ها معرفی کرد.
وی افزود: 156 آژانس، تور مسافرتی به ایران می آورند و قطارهای گردشگری را وارد کرمان کردیم زیرا این استان جاذبه زیادی دارد لذا برای معرفی کرمان به دنیا باید سایت و بروشورهای متفاوتی به زبان های مختلف ایجاد شود.
این آیین با حضور رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی استان، رئیس شورای شهر کرمان، شهردار، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون اداره کل فرودگاه های استان، ریس جامعه تورگردانان ایران، رییس انجمن آژانس های مسافرتی کشور، مدیرعامل دفاتر گردشگری تهران، تبریز، اصفهان، رئیس منطقه آزاد کیش و سایر مسئولان در رستوران آسیاباد هفت باغ علوی کرمان برپا شد.
همچنین در این آیین برای جذب گردشگر و بهبود شرایط اقتصادی استان کرمان با مشارکت بخش خصوصی به بحث و تبادل نظر پرداخته شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7420/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.