به گزارش ایرنا حجت الاسلام مهدی پورمحمدی روز یکشنبه در نشست خبری افزود: سال گذشته در رفسنجان 307 مورد طلاق ثبت شد این در حالی است که در سال قبل از آن این آمار 366 مورد به ثبت رسیده بود.
وی تصریح کرد: آمار ازدواج نیز در رفسنجان طی سال گذشته 2 هزار و 349 مورد ثبت شده و در مقایسه با انجام ازدواج ها در سال 94 که 2 هزار و 296 مورد بوده، رشدی معادل 3.3 درصد داشته است.
وی با اشاره به تشکیل کارگروه تخصصی ازدواج و طلاق در رفسنجان از 2 سال قبل در رفسنجان ادامه داد: این شهرستان در زمینه کاهش آمار طلاق در بین سایر شهرستان های استان کرمان رتبه نخست را کسب کرده است و این امر نتیجه کارکرد و عملکرد مثبت معاونت بهداشتی به دلیل برگزاری مشاوره ها و کلاسهای مهارت زندگی قبل و بعد ازدواج و همچنین آمار ترویج ازدواج آسان توسط 2 موسسه کوثر و راه نور است.
پورمحمدی، کاهش جمعیت کیفری، ارتقاء سلامت دستگاه قضایی و ترویج فرهنگ صلح و سازش را از اولویت های دستگاه قضایی در سال جاری برشمرد و افزود: سرقت خرد، ضرب و جرح، تهدید، توهین به اشخاص، مواد مخدر و صدمات ناشی از تصادفات بیشترین جرایم در سطح کشور را رقم می زنند و از بین آنها مواد مخدر ریشه بسیاری از مسایل کیفری است که موجب افزایش ناهنجاری های اجتماعی و فرهنگی شده است.
وی ادامه داد: اعتیاد به مواد مخدر عامل 70 درصد طلاق ها در رفسنجان است و بیکاری و تأمین نبودن معاش، مشکل مسکن، تعطیلی کارخانه ها، رکود، ورشکستگی موسسات ملی و اعتباری، عملکرد ضعیف بانکها در حوزه ارایه تسهیلات از جمله مواردی است که افردا را به سمت اعتیاد به مواد مخدر و خانمانسوزی می کشاند.
رئیس دادگستری رفسنجان با اشاره به وجود 300 قاضی در استان کرمان گفت: سالانه 15 میلیون پرونده به دستگاه قضایی کشور وارد می شود و سهم رسیدگی هر قاضی به بیش از هزار و 500 پرونده است و هرچه حجم رسیدگی به پرونه ها بیشتر باشد کیفیت پایین تر می آید.
وی با اشاره به اینکه 20 درصد از پرونده های حقوقی محاکم، پرونده های خانواده است اظهار کرد: ورودی کل پرونده ها به دادگستری رفسنجان در سال گذشته بیش از 13 هزار و 500 مورد بوده که خروجی معادل 14 هزار و 598 پرونده را داشتیم و این نشان دهنده این است که نرخ رسیدگی به پرونده ها در این شهرستان 108 درصد بوده است.
پورمحمدی در ادامه گفت: در شورای حفظ حقوق بیت المال تکلیف پلاک 2094 در رفسنجان مشخص شده و این پلاک ها دغدغه اداره های راه و شهرسازی و شهرداری بوده و با تعیین تکلیف این پلاک محدوده پلاک ها مشخص شده و در صورتی که تعیین تکلیف نمی شدند به تشکیل سه هزار پرونده در دادگستری این شهرستان منجر می شد.
وی تصریح کرد: همچنین در رفسنجان سال گذشته نزدیک به 100 هکتار از اراضی دولتی رفع تصرف شد.
این مقام مسئول به ثبت نام الکترونیکی در سامانه (ثنا) دادگاه اشاره و تصریح کرد: با وجود این سامانه پرونده های دادگستری به سمت الکترونیکی شدن می رود و در این راستا بیش از 6 هزار و 310 نفر در رفسنجان با ثبت نام در سامانه ثنا پرونده الکترونیکی برای خود تشکیل داده اند.
وی ادامه داد: این امر مزیت هایی از جمله حذف بروکراسی های اداری، جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، جلوگیری از اشتباهات مأموران به منظور ابلاغ نامه به شاکیان یا خواندگان پرونده ها و دیگر موارد دارد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رفسنجان نیز گفت: دادسرا وظیفه کشف جرایم و تعقیب متهمان را دارد.
حسین رئیسی نژاد بیان کرد: دادسرای رفسنجان در استان کرمان رتبه برتر را دارد و موفق شده با انجام وظایف و برنامه ها دهها درصد از آمار پرونده ها را کاهش دهد.
وی ادامه داد: در زمینه اجرای شاخص های امنیتی در این شهرستان کاهش 20 درصدی سرقت در سال گذشته را شاهد بودیم.
رئیسی نژاد عنوان کرد: برخورد با سرقت های خرد و خرده فروشان مواد مخدر، ساخت و توزیع مشروبات الکلی و زمین خواری از اولویت های دادسرا است.
وی با اشاره به اینکه بحث خرده فروشان مواد مخدر موجب نارضایتی مردم شده است اظهار کرد: در دادسرای رفسنجان شعبه ویژه سرقت تشکیل شده و شعبه مواد مخدر هم راه اندازی خواهد شد تا به موضوعات مواد مخدر به طور ویژه رسیدگی و جامعه از مصرف و توزیع مواد مخدر پاکسازی شود.
رفسنجان بیش از 311 هزار نفر جمعیت دارد.
خبرنگار: مریم رضایی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7433/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.