به گزارش ایرنا محمود وفایی روز دوشنبه در نشست خبری در محل سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری کرمان افزود: مطلقا بحث تخریب خانه شهر مطرح نیست و مسئولان اجرایی استان کرمان موضعی در جهت تخریب این بنا ندارند.
وی تصریح کرد: گرچه خانه شهروند کرمان برای اجرای مسئولیت توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ثبت تاریخی نیست و ابزاری در جهت جلوگیری از تخریب این بنا وجود ندارد لذا با وجود دیدگاه شخص استاندار، قسمت های واجد ارزش این اثر حفظ خواهد شد.
مدیرکل میراث، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: این اداره کل اختیاری در جهت ثبت آثار تاریخی ندارد و ثبت آثار در پروسه ای با شرایط و زمینه های خاص و متناسب با ارزش تاریخی، معماری و فرهنگی بنا انجام می شود.
وی با تاکید بر اینکه ثبت تاریخی اثر با مستند سازی انجام می شود افزود: این اداره کل برای ثبت قسمت های واجد ارزش خانه شهروند کرمان ورود کرده و در حال تشکیل پرونده ثبتی برای این بنا است.
وفایی با بیان اینکه اگر همراهی استاندار کرمان نبود خانه شهروند بسیار پیش از این تخریب می شد اظهار کرد: سیر قانونی تخریب این خانه از سال های گذشته و در شوراهای اسلامی پیش از این بررسی شده و در کمیسیون های قانونی مصوب شده است.
وی گفت: استاندار کرمان با وجود اینکه خانه شهر ثبت تاریخی نیست تاکید بر حفظ نما، بدنه اصلی جلو، ستون های شمالی و جنوبی و قسمت های واجد ارزش معماری دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری افزود: بیشترین و بهترین اتفاقات در توجه به میراث فرهنگی در دوره علیرضا رزم حسینی انجام شده زیرا در این دوره بسیاری از آثار در معرض تخریب کامل احیا شدند.
وی بیان کرد: بازسازی بازار وکیل، باغ فتح آباد، خانه حاج آقا علی، کنسولگری انگلیس و باغ بیرم آباد از اقدامات اساسی استاندار کرمان در احیا و مرمت میراث فرهنگی کرمان بسیار بی نظیر است.
وفایی گفت: اتفاقات رخ داده در میراث فرهنگی کرمان آرزوی هرکدام از علاقمندان به فرهنگ و تمدن است زیرا دوران بسیار خوبی را در بازسازی ابنیه تاریخی کرمان داشتیم.
این نشست با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، شهردار کرمان، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، مدیرکل روابط عمومی استانداری و جمعی از مسئولان در محل سالن اجتماعات معاونت عمرانی استانداری کرمان برگزار و پیرامون وضعیت خانه شهر کرمان بحث و تبادل نظر شد.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: بهنام احمدی *
7420/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.