به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی هیات عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمان احمد انارکی محمدی افزود: نظارت بر پنجمین دورۀ انتخابات شوراهای اسلامی بر عهدۀ نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی بود، و از آنجاکه نماینده‌های مجلس شورای اسلامی نیز وابسته به رأی مردم هستند، تلاش شد در سراسر استان علاوه بر طی روال قانونی ازجمله انتخاب شایستۀ اعضای هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها، همکاری هیأت‌های نظارت با فرمانداران و هماهنگی با سایر نمایندگان مجلس در استان، در 2 مرحله رسیدگی به شکایات نیز در حد امکان شفاف‌سازی شود.
وی بیان کرد: به همین دلیل در اقدامی که پیش از این سابقه نداشت، 138 صندوق رأی شامل ٨٣ صندوق شهری و ٥٥ صندوق روستایی در شهرستان‌های مختلف استان بازشماری شد.
انارکی محمدی ادامه داد: برغم اینکه شکایات واصله اغلب مستندی به پیوست نداشت و افراد صرفأ احساس خود را منعکس می‌کردند، اما به‌خاطر جلب رضایت معترضان و همچنین افرادی که فکر می‌کردند در انتخابات مشکلی وجود داشته باشد، این تعداد صندوق در سراسر استان بازشماری شد.
وی گفت: در بازشماری صندوق‌ها، به جز پنج صندوق مربوط به یکی از شهرستان‌ها، در کل اختلاف قابل ملاحظه‌ای که در ترکیب برندگان انتخابات تغییری حاصل شود، مشاهده نشد و فقط در یک روستا رتبۀ برندگان انتخابات جابجا شد.
رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمان افزود: در رابطه با نتایج انتخابات شهر کرمان، با بیان اینکه برای نخستین‌بار در طول ادوار برگزاری انتخابات شوراها، هیأت عالی نظارت تشکیل جلسه داد و برای شنیدن سخنان نامزدهای معترض، آن‌ها را به جلسه دعوت کرد.
وی ادامه داد: برای شفاف‌سازی وضعیت شمارش آرا در شهر کرمان، صندوق‌ها طی سه مرحله بازشماری شد که در مرحلۀ نخست، 12 صندوق، در مرحلۀ دوم، پنج صندوق و در مرحلۀ سوم، 12 صندوق در مجموع 29 صندوق (10 درصد صندوق‌ها) مورد بازشماری قرار گرفت.
انارکی محمدی افزود: در هر مرحله به جز اختلافاتی که از خطای انسانی و شرایط سخت شمارش آرا به‌صورت دستی در زمان خستگی مفرط اعضای صندوق‌ها ناشی می‌شد، تغییر مؤثری در بازشماری صندوق‌ها دیده نشد؛ اما تلاش برای شفاف‌سازی بیش‌تر، هیأت عالی نظارت را برای قدم گذاشتن به بازشماری مرحلۀ بعد ترغیب کرد.
رییس هیأت عالی نظارت بر انتخابات شوراهای استان کرمان تاکید کرد: از معترضان انتظار داریم با ملاک قرار دادن قانون و با توجه به اینکه برای جلب رضایت آن‌ها تلاش‌های زیادی شده، خدمات ارایه شده را نادیده نگرفته و به رأی مردم احترام بگذارند.
وی افزود: طبیعتأ در هر انتخاباتی افرادی منتخب و افرادی از راهیابی به شورا بازمی‌مانند، بنابراین همه باید در چارچوب قانون ضمن احترام به رأی مردم، از طرح مسایل حاشیه‌ای و اغلب خلاف واقع پرهیز کنند.
انارکی محمدی تصریح کرد: در انتخابات شوراها در نظام جمهوری‌اسلامی، فرماندار به‌عنوان نمایندۀ دولت، هیأت اجرایی به‌عنوان معتمدان مردم و هیأت نظارت، سه ساختار مجزا از یکدیگرند که کار اجرا و نظارت انتخابات را بر عهده دارند، بنابراین اظهار نظرهای افراد غیرمسئول و خارج از نهادهای فوق، منطبق بر قانون نبوده و در صورت ارایۀ اطلاعات غلط، گوینده در برابر قانون مسئول است.
وی همچنین دربارۀ وضعیت انتخابات شهر سیرجان گفت: انتخابات شهر سیرجان نیز در حال بررسی است و نتیجۀ نهایی به‌زودی اعلام می‌شود.
انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری 29 اردیبهشت برگزار شد.
شورای اسلامی شهر کرمان در دوره پنجم 11 عضو دارد که حسین چناریان، علی بهرامی، زهرا ایرانمنش، محمد فرشاد، رامین ارجمند کرمانی، محمدجواد کامیاب، سیدمحمدرضا معین زاده میرحسینی، منصور ایرانمنش، علی خدادای، علی اکبر مشرفی و ماه بانو معصوم زاده با رای مردم اعضای اصلی این شورا انتخاب شدند.
خبرنگار:داود رجبی بهجت**انتشار : بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.