محمد حسن ابوسعیدی نامجو که روز سه شنبه 23 خردادماه میهمان خبرگزاری جمهوری اسلامی استان کرمان بود در گفت و گو با خبرنگار ایرنا پیرامون فراز و نشیب های موسیقی محلی در این استان افزود: مسئولان استان برای برگزاری آیین افتتاح تلویزیون کرمان به دنبال کسی بودند که بتواند موسیقی محلی اجرا کند و بعد از مدتی اعلام کردند که در کرمان موسیقی محلی نداریم.
وی با بیان اینکه اشعار آوازهای محلی را خودم می نوشتم اظهار کرد: برای اجرای موسیقی محلی در آیین افتتاح تلویزیون استان کرمان اعلام آمادگی کردم و چندین شعر هم برای این اجرا نوشتم.
نامجو با بیان این مطلب که برای اجرای این موسیقی فقط یک روز تمرین داشتیم و در همین مدت کوتاه توانستیم سه آواز محلی را آماده کنیم اظهار داشت :پس از این اجرا به عنوان خواننده محلی (فورکلور) کرمان شناخته شدم.
این هنرمند 76 ساله با بیان اینکه قدیمی های کرمان با آواز محلی (اسب کُرَنگ) خاطره دارند گفت: در این آواز محلی آمده، قطار تفنگ بیارین، اسب کرنگ بیارین، یالش حنا بذارین می رم به سوی غربت و...
ابوسعیدی نامجو با اشاره به سروده معروف خود که به مناسبت زلزله بم سروده بود اظهار کرد: در این کار نیز آمده بود، تپه های خاک یا شهر بم است، شهر شادی ها کنون شهر غم است، شهر اشک و شهر دارا و کیان، جای اشک و درد و آه و ماتم است، وصف آخر گر بخواهی زین دیار، گوشه ای بشکسته از جام جم است.
وی با اشاره به اشعاری که در دوران دفاع مقدس سروده بود اشاره کرد و گفت: بهترین شعری که برای من خاطره انگیز شد شعر (اسب کهَر) بود که این کار را هم به صورت محلی اجرا کردم.
وی ادامه داد: در این شعر آمده بود، شیهه بزن اسب کهر تا که عالم بشه خبر، تا کی خوری خون جگر، دنیا کنیم زیر و زبر و...
ابوسعیدی نامجو با اشاره به علاقه خود به هنر موسیقی در دوران کودکی اظهار کرد: از کلاس ششم ابتدایی به موسیقی روی آوردم و در همان سال بود که نقش یک فرشته ای که مثنوی می خواند را در تئاتر بازی کردم و همین اتفاق باعث شد که به استعداد خودم در موسیقی پی ببرم.
وی تصریح کرد: از این دوران بود که سرودن آوازهای محلی را آغاز کردم و چون در ابتدای کار بودم به تقلید از خواننده های معروف می پرداختم به گونه ای که تشخیص صدای من از خواننده اصلی بسیار مشکل بود.
وی با بیان اینکه این صدا برای من به ارث رسیده است گفت: تاکنون برای دریافت پول هیچ اجرایی نداشته ام و حتی به عنوان یک شغل هم به این هنر نگاه نکردم.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون در هیچ مراسم عروسی اجرا نداشته ام عنوان کرد: تنها در جشن های دهه فجر، کنفرانس ها و مراسم هایی که به نفع کودکان بی سرپرست و افراد بی بضاعت برگزار می شد به صورت افتخاری آواز می خواندم.
پیشکسوت موسیقی نواحی کرمان خاطرنشان کرد: سه موسیقی محلی با اشعار جدید را در دستور کار دارم و در صورت استقبال مسئولان استان، به صورت افتخاری آنها را برای مردم کرمان اجرا خواهم کرد.
محمد حسن ابوسعیدی نامجو آوازهای قطار تفنگ (اسب کرنگ)، اسب کهر، مریلا، رودبار ناندم، عشایر مرد و دوبیتی های جیرفتی را در کارنامه خود دارد.
این خواننده مشتاق تاکنون بیش از یک میلیون نسخه از سروده های خود را به مردم استان کرمان هدیه داده است.
خبرنگار: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی*
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.