محمود وفایی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 70 میلیارد ریال از صنایع دستی کرمان در نمایشگاه های صنایع دستی فروخته شد.
وی با اشاره به ظرفیت های بسیار بالای کرمان در حوزه صنایع دستی تصریح کرد: رتبه کرمان در حوزه صنایع دستی در دولت تدبیر و امید با توجه به تعداد شاغلین و تولیدات از رتبه 30 به دوم کشور ارتقا یافت که بیانگر اهمیت و شکوفایی این حوزه است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت: ارتباط خوبی بین فعالان حوزه صنایع دستی استان کرمان با بخش علمی و دانشگاه برقرار شده و نخستین
همایش حوزه صنایع دستی در سال گذشته در دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.
وی ادامه داد: استان کرمان در اعطاء تسهیلات مشاغل خانگی بسیار موفق عمل کرده و در سال گذشته بیش از هفت هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی آموزش دیده اند که با دریافت تسهیلات شرایط اشتغال آنها فراهم خواهد شد.
وفایی تصریح کرد: رشته های منسوخ شده صنایع دستی استان کرمان در چند سال گذشته و در دولت تدبیر و امید، با ایجاد نوآوری های جدید احیاء و به چرخه تولید بازگشته تا با ورورد به بازار به سبد خانوارها اضافه شود.
وی گفت: همچنین علاوه بر رشته های بومی صنایع دستی استان، رشته های شاخص استان های دیگر کشور نیز در استان کرمان راه اندازی شده است.
وی با اشاره به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال گفت: خوشبختانه صنایع دستی و هنرهای سنتی این قابلیت را دارند که با کمترین سرمایه اشتغالزایی مناسبی را ایجاد کنند و یکی از محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان بیان کرد: در حال حاضر نخستین بازارچه صنایع دستی استان کرمان در محل کاروانسرای گنجعلیخان شهر کرمان با بیش از 40 غرفه دایر و فعال است.
وی افزود: دومین بازارچه صنایع دستی استان کرمان با همکاری اداره کل اوقاف و امور خیریه کرمان در محل بازار قلعه محمود راه اندازی می شود و تعدادی از مغازه های وقفی بازار قلعه محمود شهر کرمان پس از تعمیر و مرمت تبدیل به محل عرضه صنایع دستی می شود.
وفایی گفت: موزه پته شهر کرمان در سال 95 افتتاح و روستای بیدکردوئیه شهرستان بافت به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله معرفی شد.
وی با اشاره به ارسال پرونده روستای بیدکردوئیه (شهرستان بافت) به شورای شهرها و روستاهای ملی صنایع دستی افزود: در حال حاضر پرونده این روستا به عنوان روستای ملی گلیم چهل ماشوله مورد مطالعه قرار گرفته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کرمان اظهار کرد: این روستا بیش از 82 خانوار دارد که 70 نفر از جمعیت روستای بیدکردوئیه به تولید گلیم می پردازند و تولید سالیانه در این روستا 350 فرد گلیم در اندازه زرع و نیم است.
وی بیان کرد: همچنین مقدمات اولیه پرونده روستای هوتک استان کرمان به عنوان روستای ملی شالبافی نیز فراهم شده است.
وفایی افزود: هنر سنتی گلیم بافی در سالهای اخیر به فراموشی سپرده شده بود که با تلاش کارشناسان معاونت صنایع دستی بار دیگر احیاء و به چرخه تولید بازگشت.
وی بیان کرد: 30 دستگاه شالبافی به هنرمندان روستای هوتک طی سالهای گذشته اهدا شده و در حال حاضر همین تعداد هنرمند در این روستا به فعالیت شالبافی مشغول هستند.
وی ادامه داد: این افراد مشمول تسهیلات مشاغل خانگی شده اند و سالانه بیش از 360 مترمربع شال در روستای هوتک توسط هنرمندان صنایع دستی این روستا تولید می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان تصریح کرد: با توجه به حضور بالای هنرمندان این رشته هنری و منحصر بفرد بودن، این روستا شرایط لازم برای ملی شدن در این زمینه را دارد.
وی با اشاره به ثبت ملی هنر سیس بافی در سال جاری افزود: این هنر بومی در شهرستاهای شرقی استان کرمان مانند بم، ریگان، فهرج و نرماشیر تولید می شود و یکی از رشته های صنایع دستی حصیری است که با استفاده از رشته هایی که در اطراف تنه درخت خرما می روید، تولید می شود.
بیش از 90 هزار صنعتگر صنایع دستی در تولید و مشاغل مرتبط در استان کرمان فعالیت دارند.
منسوجات دستباف از قبیل قالی، فرش، پته، شال، گلیم، ترمه و مصنوعات فلزی مسی و آهنی، سنگ های قیمتی از صنایع دستی استان کرمان است که آوازه جهانی دارد.
خبرنگار: داود رجبی بهجت ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7437/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.