مهدی رجبی زاده شبانگاه دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه آتش سوزی حدود ساعت پنج عصر امروز در منطقه جنگلی بیدان دهبکری رخ داده است افزود: این حریق بعد از گذشت حدود یک ساعت و نیم با کمک مردم، نیروهای امدادی و یگان منابع طبیعی شهرستان بم کنترل و مهار شد.
وی اظهار کرد: اگر آتش با کمک مردم و سایر نیروهای امدادی در عرصه های جنگلی بیدان مهار نمی شد احتمال گسترش آن تا 40 هزار متر مربع در این عرصه ها وجود داشت.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان با بیان اینکه بارش های اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری موجب رشد پوشش مرتعی خوبی در مناطق مختلف این استان شده است گفت: گرم شدن هوا موجب خزان و خشک شدن بخش زیادی از این پوشش گیاهی شده و زمینه آتش گرفتن این پوشش فراهم کرده است.
وی با بیان اینکه حدود 90 درصد آتش سوزی های منابع طبیعی در استان کرمان را عامل انسانی و 10 درصد مابقی را عوامل غیرانسانی تشکیل می دهد گفت: 80 درصد آتش سوزی نیز در ایام آخر هفته و تعطیلات رسمی اتفاق می افتد.
وی با بیان اینکه علت و خسارت آتش سوزی در منطقه بیدان دهبکری در دست بررسی است اظهار کرد: آسیب به پوشش گیاهی بسیار پر هزینه است و ما مقدار هزینه بازسازی مجدد پوشش گیاهی را محاسبه و اعلام می کنیم.
رجبی زاده افزود: طی 2 هفته اخیر بخشی از اراضی منابع طبیعی شهرستان رابر، پارک خبر، انجیرک بزنجان، بافت، سیرجان و بردسیر در آتش سوخته است.
سرپرست منابع طبیعی شهرستان بم نیز گفت: 10 اصله کهکم در منطقه بیدان دهبکری در آتش سوخت و 15 اصله درخت از این گونه نیز آسیب دیده است.
مهدی دهقان ادامه داد: 50 اصله بوته و درختچه ارچن نیز در آتش سوزی عصر امروز منطقه بیدان دهبکری از بین رفته و 50 اصله نیز آسیب دیده است.
وی اظهار کرد: درمنه و گون بیشترین پوشش گیاهی منطقه بیدان دهبکری را تشکیل می دهد که بیشتر این پوشش در چهار هزار متر مربع به دلیل آتش سوزی عصر امروز از بین رفته است.
عصر امروز آتش جنگل بیدان دهبکری از توابع بم با حضور مردم و یگان های حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی مهار شد.
بم در فاصله 190 کیلومتری مرکز استان کرمان واقع است.
منطقه خوش آب و هوا و گردشگری دهبکری در فاصله 58 کیلومتری شهر بم واقع است.
خبرنگار و انتشار دهنده: نجمه حسنی
3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.