به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی اداره کل امنیتی انتظامی استانداری کرمان، خلیل الله همایی راد با بیان اینکه تفرق در دیدگاه موجب تغییر کارکرد می شود افزود: دوره آموزشی جواد الائمه (ع) برای بهینه سازی روش های شناسایی اموال قاچاقچیان با هدف ضربه زدن به بنیان اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر که توسط ستاد مبارزه با موادمخدر ریاست جمهوری و به ابتکار آن تشکیل شده می تواند منشاء مبادله افکار و اندیشه ها در برخورد با مواد مخدر در حوزه تولید، عرضه و مصرف باشد.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه نظم و امنیت در استان نیز رویکردهای متفاوتی را تجربه کرده ایم به عنوان مثال آقای مطهری که در سفر به شیراز و مشهد با مشکلاتی روبرو شده، در سفر به کرمان مورد استقبال قرار گرفتند و در دانشگاه سخنرانی کردند و بعد نیز محترمانه از سوی جناب آقای استاندار و اعضای شورای تامین استان بدرقه شده و به تهران بازگشتند.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان تاکید کرد: در برخورد با تجمعات اعتراض آمیز هم به هیچ عنوان برخورد فیزیکی و امنیتی با مردم نداشته ایم و این نمونه ای از تغییر رویکرد در استان کرمان است.
وی با اشاره به اهمیت تغییر رویکرد در حوزه های مختلف بیان کرد: در حوزه مبارزه با حاشیه نشینی یک رویکرد این بوده که استانداران سابق، مدیران دولتی را به الله آباد برده و تمامی مناطق غیر مجاز را وارد محدوده شهر کرد و رویکرد دولت کنونی نیز به اینگونه بوده که استاندار کرمان یک کمربند سبز را ایجاد کرده و علت مهاجرت را شناسایی نموده و در ادامه اقدام به ایجاد اشتغال در روستاها کرده است تا از مهاجرت روستاییان پیشگیری شود و در حال حاضر در برخی مناطق استان شاهد مهاجرت معکوس به روستاها هستیم (مانند شهداد و گلباف).
همایی با تاکید بر اینکه تغییر رویکرد در حوزه مقابله با مواد مخدر کار بسیار ارزشمندی است عنوان کرد: منشاء تولید قاچاق و عرضه در هر سطحی، اقتصادی است و اگر با این حوزه برخورد کنیم می توانیم زودتر به نتیجه برسیم.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه مواد مخدر یکسری عوارض جانبی نیز وجود دارد گفت: مواد مخدر با موضوعات سیاسی پیوند خورده و یکی از نگرانی های بزرگ ما این است که در جلسه خصوصی تری به آن اشاره می کنم.

**منشاء بیش از 70 درصد گروگانگیری ها در استان کرمان مطالبات مواد مخدر است
همایی تصریح کرد: در بحث مبارزه بامواد مخدر، وجود 3772 شهید سند حقانیت جمهوری اسلامی به عنوان نظام پیشرو در مبارزه با مواد مخدر در سطح جهان است.
وی به تجزیه و تحلیل قوانین 107 ساله مبارزه با موادمخدر در ایران پرداخت و گفت: اولین قانون مدون ایران با موضوع تحدید تریاک در سال 1289 هجری شمسی به تصویب رسید و تاکنون 107 سال از تصویب این قانون گذشته است که در مجموع 60 قانون و نظامنامه را شامل می شود.
وی افزود: رویکردهای این قوانین و نظامنامه ها را در سه گروه اقتصادی، تشدید مجازات ها و توزیع و کشت تحت کنترل می توانیم دسته بندی کنیم و نگاه اقصادی مربوط به سال های بین 1289 تا 1334 بوده است.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان بیان کرد: در سال های بین 1334 تا 1347 تشدید مجازت ها اعمال شده است که در این دوره شدت برخورد در مبارزه با مواد مخدر به مراتب از آنچه که امروز انجام می دهیم، بیشتر بوده است به گونه ای که برای 10 گرم هروئین مجازات اعدام وجود داشته و کار رسیدگی به پرونده های قاچاقچیان به دادگاههای نظامی آن زمان واگذار شده بود.
وی تصریح کرد: از سال 1347 تا 1357 نیز موضوع توزیع و کشت تحت کنترل مطرح بوده است
دو رویکرد توزیع و کشت تحت کنترل و تشدید مجازات ها را بعد از انقلاب نیز دنبال کرده ایم و در بازه زمانی سال 57 تا 59 کشت تریاک و توزیع آن برای مصارف دارویی در کشور انجام می شده اما بعد از آن رویکرد تشدید مجازات ها دنبال شده است.
وی گفت: در دوره ای که رویکرد اقتصادی در خصوص مواد مخدر وجود داشته، هشت درصد درآمد دولت ایران از محل عایدات تریاک بوده و ایران به جرگه صادر کنندگان تریاک پیوسته و براساس پروتکل 1953 کشور ما یکی از پنج کشور جهان بوده که بخشی ازمواد مورد نیاز دارویی جهان را تامین می کرده است.
وی خاطرنشان کرد: قیمت های عمده فروشی هر کیلوگرم هروئین به نقل از یکی از گزارش های ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال های گذشته در پاکستان چهار هزار دلار بوده که در انگلستان به 45 هزار دلار افزایش یافته و این موضوع نشان دهنده ارزش افزوده و گردش مالی منحصر به فرد موادمخدر در چرخه ی تولید تا مصرف و سودآوری آن می باشد که برای قاچاقچیان انگیزه ایجاد می نماید.
همایی ادامه داد: سهم تجاری ایران از مبادلات مواد مخدر سالانه سه میلیارد دلار پیش بینی می شود که طی 26 سال بین 67 تا 92 مجموع درآمد ستاد 590 میلیارد تومان بوده است و درآمد فعلی سالانه حدود 100 میلیارد تومان می شود و اصلاً با گردش مالی و درآمدهای شبکه قاچاق و حتی هزینه ها قابل مقایسه نیست.

**تریاک یکی از عوامل حمله آمریکا به افغانستان
وی با بیان اینکه فروشندگان خیابانی مواد مخدر در واشنگتن ماهیانه 3600 دلار درآمد دارند گفت: بعد از حضور طالبان در افغانستان چون یک گروه عقیدتی بود در ابتدا فریب خورد و ابزار غرب واقع شد اما بعد از انکه با آمریکا دچار مشکل گردیده، طالبان میزان تریاک را از پنج هزار و 800 تن به زیر 100 تن کاهش داد که تقریبا صفر معادل صفر بود.
وی گفت: لذا یکی از دلایلی که آمریکا و غرب به افغانستان حمله کرد موضوع تریاک و مواد مخدر بوده است که ارزش افزوده صدها برابری را از بانک های غربی خارج کرد و آنها را در آستانه ورشکستگی قرار داد.
همایی افزود: سال 2016 در افغانستان 200 هزار هکتار زیر کشت خشخاش بوده است که در هر هکتار 4500 دلار درآمد دارد و ما 700 تا 800 تن کشفیات معادل تریاک داریم که تنها 10 درصد تولید افغانستان را شامل می شود و 75 درصد کشفیات در سه استان شرقی است .
وی اظهار کرد: هزینه های مواد مخدر در ایران حداقل 10 هزار میلیارد تومان براورد شده است که طبق برخی برآوردها اکنون به حدود 15 هزار میلیارد تومان رسیده که یک و نیم برابر درآمدهای مالیاتی و سه چهارم درآمدهای نفتی و 29 درصد درآمد ملی کشور بوده است البته به طور کلی می توان گفت که اقتصاد جهان به شدت تحت تاثیر پول های ناشی از مواد مخدر است و پس از نفت و اسحله، سومین رتبه را در اقتصاد جهانی دارد لذا اولاً کار بسیار سخت است و ثانیاً باید با رویکرد اقتصادی در هر دو سطح ایجابی و سلبی با موادمخدر برخورد کنیم و اگر در ایران کار اقتصادی نکنیم اقداماتی که در حوزه پلیس و قضائی انجام می شود، درمان های پایداری نیستند.
همایی گفت: در حقیقت اینگونه می توان برداشت نمود که برخوردهای قهری و پلیسی و قضایی با موضوع موادرخدر مانند کارهایی است که برای یک بیمار در اورژانس ccu انجام می شود اما درمان اصلی باید در بخش های تخصصی صورت پذیرد و مهمترین بخش کار در زمینه قاچاق، رویکرد اقتصادی است یعنی از یک طرف روی اشتغال و تولید کار کنیم و از سوی دیگر روی شبکه های قاچاق فشار اقتصادی بیاوریم.
وی افزود: البته باید توجه داشته باشیم که به نسبت قبل از انقلاب با اقدامات موثری که انجام شده علاوه بر اینکه اعتیاد در ایران کنترل شده اما همچنان طبق برآوردها در سال 80 بالغ بر یک میلیون و 390 هزار نفر سوء مصرف مواد مخدر داشته و یک میلیون و 157 هزار نفر نیز وابستگی به مواد مخدر دارند.
وی گفت: گاهی یک جفا که به تاریخ و جمهوری اسلامی می کنیم این است که می گوییم قبل از انقلاب تعداد معتادان بسیار کمتر بوده است اما همه آمارهای بیانگر این است در آن زمان با آن میزان جمعیت، یک و نیم میلیون معتاد داشته ایم.
همایی سپس به تغییر الگوی مصرف اشاره و بیان کرد: در سال های 1334 تا 1347 که سختگیرانه ترین قوانین درباره قاچاقچیان انجام شده شاهد رواج هروئین بوده ایم که امروز نیز این موضوع در تولید شیشه در حال تکرار است و نشان می دهد موضوع موادمخدر تابع عرضه و تقاضا بوده و براساس اصول اولیه اقتصاد خرد و کلان هرگاه در یک کالا با کمبود عرضه یا گرانی مواجه شویم مصرف کنندگان سراغ کالاهای جایگزین می روند مثلاً وقتی آنفولانزای مرغی شایع می شود مصرف گوشت قرمز بالا می رود یا اگر گوشت گران شود مردم به جای آن مرغ یا حبوبات مصرف می کنند.
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری کرمان بیان کرد: در بحث موادمخدر نیز این قاعده وجود دارد و نظام توزیع تابع عرضه و تقاضاست لذا گاهی اقداماتی انجام می شود که ظاهراً به نفع سیستم مبارزه محسوب می شود اما در عمل موجب گرایش به مواد خطرناک تر مانند شیشه و سایر مواد صنعتی می شود لذا مبارزه باید هوشمندانه صورت پذیرد و الزامات حاکم بر نظام عرضه و تقاضا را مد نظر قرار دهیم از جمله اینکه پست های ایست و بازرسی با رویکردی که در حال حاضر دارند از نظر اقتصادی و به صورت غیرمستقیم در افزایش قیمت قاچاق موثر هستند لذا برای قاچاقچیان انگیزه ایجاد می شود که مواد را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کنند.
وی گفت: البته در بحث مصرف نیز تجربه هلند نشان می دهد که آزادی مصرف تاثیری بر کاهش مصرف ندارد و لذا کارتل های قاچاقچیان در مواد مخدر صنعتی ذائقه سازی نموده و تلاش می کنند بازار با تنوع مواد و کالاها اشباع شود و در باشگاه های ورزشی، در رفتارهای جنسی، دانشگاه ها، خوابگاه ها و مراکز دانشجویی و آرایشگاه ها ذائقه ایجاد می کند تا مصرف بیشتر شود.
همایی افزود: در حال حاضر بین 45 تا 65 درصد جمعیت زندان ها درگیر موارد مخدر و اعتیاد هستند و بخش مهمی از توان دستگاه قضایی و پلیس درگیر موضوع مواد مخدر است و لذا باید به سمت رویکرد متفاوتی حرکت کنیم و این اقدام ستاد برای بهینه سازی روش های شناسایی اموال و ضربه زدن به بنیان های اقتصادی شبکه های تولید و قاچاق نقطه عطفی محسوب می شود و بسیار موثر خواهد بود همچنان که رویکرد سال 74 ستاد مبارزه با موادمخدر و تغییر رویکرد جرم انگاری اعتیاد موجب آغاز فصل جدیدی در درمان و بازتوانی معتادان و کاهش آسیب های ثانویه مانند هپاتیت و اچ آی وی و سایر عوارض شد.
وی گفت: امیدواریم با رویکرد جدید از ابزارهای قانونی برای اعمال فشار اقتصادی بر شبکه های قاچاق استفاده شود و در بحث ایجابی نیز به دنبال ایجاد ارزش افزوده و درآمد برای مردم در مناطقی باشیم که دچار فقر و بیکاری هستند و به قاچاق و توزیع روی آورده اند زیرا رویکرد ساختاری و سیستمی به کشف مواد مخدر و هر اقدامی که در حوزه اشتغال و درآمدزایی مرتبط باشد به مبارزه با مواد مخدر کمک می کند و در این دولت در کرمان که کارهای اثرگذاری انجام شده مانند شهر نمونه اقتصاد مقاومتی قلعه گنج در جنوبی ترین بخش استان کرمان ناامن ترین نقطه بوده ولی بعد از واگذاری به بنیاد مستضعفان و ایجاد تحول در اقتصاد منطقه، 70 درصد جرایم خشن در این شهرستان کاهش یافته است که رقم بسیار بزرگی است و در حال حاضر نیز مناطق هشت گانه اقتصادی توسط استاندار تعریف گردیده و الگوی قلعه گنج از طریق واگذاری توسعه به بخش غیردولتی دنبال می شود.
وی گفت: امیدواریم از طریق تغییر نقش دولت در اقتصاد منطقه و اعتماد بنگاههای خصوصی و عمومی شاهد رونق اشتغال و تولید باشیم و از رهگذر درآمدزایی و کارآفرینی برای مردم، معضلاتی مانند قاچاق مواد مخدر و تبعات ناشی از آنها نیز کاهش یابد.
دریافت کننده: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7429/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.