به گزارش ایرنا یدالله موحد عصر شنبه در نشست توجیهی نامزدهای شوراهای اسلامی شهرهای محدوده شهرستان کرمان افزود: بخش زیادی از پرونده تخلفات انتخاباتی این دوره مربوط به تبلیغات زودهنگام است که در دستگاه قضایی در دست بررسی است.
وی ادامه داد: نامزدها باید رفتارهای انتخاباتی خود را در چارچوب قوانین، بایدها و نبایدهای تعیین شده در قانون طراحی و اجرا کنند.
وی با تاکید بر اینکه همه ما باید مسئولیت پذیر باشیم اظهار کرد: فضا و بستر برگزاری انتخابات باید سالم باشد زیرا انتخابات یک عامل اعتمادساز برای نظام است.
وی از انتخابات به عنوان بهترین و موثرترین راهکار برای افزایش اعتماد عمومی به نظام یاد کرد و گفت: انتخابات سالم و شفاف موجب ارتقای اعتماد عمومی می شود.
این مقام قضایی عنوان کرد: اگر از حدود قوانین خارج شویم، رفتار ما ظالمانه و از محور عدالت خارج شده است.
وی گفت: برای آنکه به انتخابات در کشور افتخار کنیم باید تلاش کرد تا رقابت عادلانه و منصفانه در کشور برگزار شود و مایه مباهات باشد.
وی با تاکید بر اینکه رقابتی منصفانه است که قانون مداری در آن اصل و مبنا باشد گفت: اصل قانونی بودن انتخابات در این است که احترام رقیب را نگه داشته و انتقادات را منصفانه مطرح کنیم و طرف مقابل نیز منصفانه و باکرامت پاسخگو باشد.
وی با اشاره به اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی یک اصل بسیار مهم است تاکید کرد: اگر فعالیت های انتخاباتی اخلاق محور نباشد، چگونه می توان برای مردم الگو بود.
موحد بیان کرد: کسی که می خواهد بر اساس قانون مجوز حضور در شورا را دریافت کند، اگر در زمان تبلیغات انتخاباتی قانون را نقض کند، چه آثار زیانبار و منفی را به دنبال خواهد داشت.
وی توصیه کرد: همه باید در مسیر قانون حرکت کرده و قانونمند باشیم زیرا قانون ناموس اخلاقی جامعه ماست و باید به آن حترام گذاشت.
موحد بر حفظ حیثت افراد در فضای انتخاباتی تاکید کرد و گفت: در تبلیغات انتخاباتی باید با اموال عمومی نیز کریمانه برخورد کرد.
رئیس کل دادگستری استان کرمان گفت: داوطلبان باید مراقب افرادی که در ستادهای آنها حضور می یابند نیز باشند تا این افراد نتوانند با سوء استفاده از فرصت ها به حیثیت آنها خدشه ای وارد کنند.
وی گفت: مردم برای رای دادن باید فضای تبلیغات انتخاباتی را ببینند.
وی خطاب به مردم کرمان تاکید کرد: مردم عزیز، بزرگوار و شریف کرمان باید ببینند داوطلبان قانونمند هستند یا نه، زیرا اگر قانونمند باشند توانایی قانون گذاری را دارند و می تواند خدمت کنند و در مقابل چطور می توان از فردی که قانون را رعایت نمی کنند انتظار داشت که قانون صحیحی را تدوین و اجرایی کنند.
وی خاطرنشان کرد: رای، نظر و حق مردم است و آن را نمی توان به کالای قابل خرید و فروش تبدیل و قیمتی برای آن تعیین کرد و در این رابطه نامزدها باید مراقبت لازم را از ستادها و هواداران خود داشته باشند.
رئیس کل دادگستری استان کرمان تاکید کرد: باید مصالح عمومی و ملی را بر منافع شخصی و جناحی ترجیح داد.
وی بیان کرد: تنور انتخابات ریاست جمهوری و شوراها داغ است و انشاالله منتهی به انتخابات پرشکوه و باعظمت شود و ملت ایران برگ زرینی بر اوراق تاریخ انقلاب اسلامی بیافزاید و موجب افتخار ملی و بین المللی شود.
وی بر آموزش قانون به روسای ستادها تاکید کرد و گفت: داوطلبان باید همکاری سازنده و موثری را با هیات های اجرایی، نظارت و مدیران استان کرمان داشته باشند.
موحد افزود: باید خود را آماده کنیم که اگر در انتخابات برنده نشدیم، به رقیب خود تبریک بگوییم و در صورتی که اعتراضی وجود داشته باشد نیز باید از طریق مراجع قانونی کار را دنبال کرد.
وی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه نظام مردم سالاری دینی ارکانی دارد که در قانون اساسی تعریف شده است گفت: شوراهای اسلامی شهر و روستا یکی از ارکان نظام هستند.
موحد خاطرنشان کرد: شوراها و قوه مقننه محلی هستند که در چارچوب قوانین ملی در محدوده اختیارات خود قانون وضع کرده برای حل مشکلات موجود برنامه ریزی و اقدام می کنند.
وی ادامه داد: تصمیمات قانونی شوراها لازم الاجرا است و باید به تقویت شوراها اهتمام داشت.
رئیس کل دادگستری استان کرمان بیان کرد: شورایی می تواند به عنوان یک رکن تصمیم ساز و برنامه ریز تلقی شود که کارآمدی لازم را داشته و بتواند مشکلات موجود را شناخته و با طرح و برنامه مناسب برای رفع آنها اقدام کرده و به پیشرفت کشور و حوزه انتخابیه خود کمک کند.
وی تصریح کرد: یکی از شاخصه ها و معیارهای جامعه اسلامی این است که امور مختلف با مشورت، همراهی و رایزنی تدبیر و اداره شده و به نتیجه می رسد.
وی یادآور شد: نظام مقدس جمهوری اسلامی همه ظرفیت ها و زمینه های مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خود را پیش بینی کرده که بی نظیر است.
موحد عنوان کرد: 29 اردیبهشت ماه را تنها یک روز تاریخی نباید دانست و باید از آن به عنوان روزی یاد کرد که تبلور اراده پولادین و آئینه تمام نمای شکوه و عظمت ملت ایران است و به همین تناسب نیز آحاد ملت باید در این امر خداپسندانه و تعیین کننده مشارکت داشته باشند.
خبرنگار: سمیه حسن شاهی ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
7440/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.