به گزارش ایرنا علی مهاجری روز سه شنبه در نشست خبری افزود: تمامی نیازهای طرح احداث گنبد حرم امام حسین (ع) از خرید مصالح تا مواد غذایی از داخل کشور به ویژه از استان کرمان تهیه می شود.
وی اظهار کرد: کار مطالعه طرح، نیازها، روش ها، مصالح، نقشه برداری جزء به جزء یک کار علمی دقیق با محاسبه بسیار بالا از پایان سال 89 تا 94 انجام شد و به دلیل موفقیت در این طرح، درخواست شده تا همین تیم در کاظمین و سامرا نیز کار بازسازی را انجام دهد.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: بعد از اجرای طرح بازسازی در کاظمین و سامرا بیش از سه برابر نیروهای فعلی به کار گرفته خواهد شد.
وی با بیان اینکه تخصص اصلی تیم فعلی، ترمیم بناهای قدیمی است و از آخرین تکنولوژی روز نیز استفاده می شود تصریح کرد: آنچه انجام شده و خیلی ها از دیدن آن متعجب شدند، با عنایات امام حسین (ع) رقم خورده است.
مهاجری گفت: مقاومت بتن بکار رفته در حرم حسینی (گنبد و ستون ها) بسیار بالا است و به صورت دوره ای مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی ادامه داد: بتن های به کار رفته در حرم، ضد انفجار است و ان شاءالله 400 تا 500 سال آینده نیاز به مرمت نخواهد داشت.
وی به افزایش فضای حرم مطهر امام حسین (ع) با لاغرسازی و مقاوم سازی 2 ستون اشاره و تصریح کرد: با این کار دیگر هنگام ازدحام زوار مانند اربعین و عرفه تراکم بهم چسبیده زوار را نداریم.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان گفت: سنگ کاری، مقرنس کاری، گچبری و در نهایت آینه کاری این طرح رو به اتمام است و هم اکنون کار مقاوم سازی ستون سوم آغاز شده که حدود 45 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا اواسط ماه محرم تحویل داده خواهد شد.
وی اظهار کرد: لاغرسازی نخستین ستون از بالای سر حضرت امام حسین (ع) آغاز شد و فاصله یک متر و 70 سانتیمتر از ضریح را به چهار متر و 30 سانتیمتر افزایش داد.
وی با بیان اینکه برای ستون اول این طرح 9 ماه درگیر بودیم گفت: طولانی شدن زمان به آن دلیل بود به برخی موارد آگاهی نداشتیم و این روند کار را کند کرده بود.
مهاجری افزود: گنبد بعد از آماده شدن طلاکاری و به پایان رسیدن کار آخرین ستون به کربلای معلی منتقل و آنجا نصب خواهد شد که تلاش ما این است نصب گنبد در کربلا زودتر از 2 سال آینده انجام شود.
وی بیان کرد: عمده مصرف مالی طرح در طلاکاری است که بستگی به قیمت روز دارد و برآورد اعتبار برای کل مجموعه لاغرسازی ستون های حرم و گنبد حدود 25 میلیارد تومان است.
وی کرامات امام حسین (ع) و عنایت آن حضرت را در همه مراحل کار تنها دلخوشی و انگیزه برای پیشبرد این پروژه مهم و حساس عنوان کرد و گفت: مجموع بنای اولیه حرم مطهر شامل قبه و غیره حدود یکهزار سال قدمت دارد و با توجه به مصالح سنتی و قدیمی به کار رفته و عمر طولانی بنا، بازسازی جدی حرم لازم بود.
طرح ساخت گنبد حرم امام حسین (ع) در قالب 2 بخش کربلا و کرمان انجام می شود که در بخش کربلای معلا لاغرسازی و مقاوم سازی ستون ها و در کرمان نیز ساخت گنبد، طلاکاری، دمونتاژ و حمل در حال انجام است.
در حال حاضر فریم فولادی گنبد حرم مطهر سیدالشهدا (ع) در کرمان مونتاژ شده و همچنین کار مقاوم سازی و لاغرسازی ستون‌ های اطراف ضریح مطهر با بیش از 60 درصد پیشرفت در دست انجام است.
ستاد بازسازی عتبات عالیات استان کرمان سال 1389 تاسیس و پس از سه سال کار مطالعاتی این طرح وارد فاز اجرایی شده است.
کارگاه ساخت گنبد حرم مطهر امام حسین (ع) در محل سابق معراج شهدا شهر کرمان برپاست.
خبرنگار: نجمه حسنی ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
3029/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.