به گزارش ایرنا ، برخی نمایندگان احزاب در استان کرمان معتقدند که وحدت کنونی گروه ها و جناح های سیاسی در این استان ثمره و نتیجه منشور همدلی است که با ابتکار استاندار جهادی و یادگار دوران دفاع مقدس این استان به امضای همه جناح ها و گروه های سیاسی رسیده است.
به گواهی نمایندگان تمامی احزاب، گروه ها و شخصیت های سیاسی در استان کرمان ، وحدت، همدلی و ثبات سیاسی که در حال حاضر استان کرمان را فرا گرفته بی نظیر و بی سابقه بوده و علاوه برایجاد آرامش در فضای سیاسی استان کرمان، پشتوانه و همگرایی بسیار خوبی برای توسعه و آبادانی استان فراهم آورده است.
برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری و پنجمین دوره شوراهای شهر و روستا در 29 اردیبهشت، فرصت و محک مناسبی برای به نمایش گذاشتن تعامل و همدلی تمامی جناح ها و گروه های سیاسی و مشارکت هرچه بیشتر مردم استان کرمان در انتخابات های پیش رو است.
دبیر اجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: در عالم واقعیت هر یک از گروه های سیاسی که منشور همدلی سیاسی را پذیرفته اند باید نسبت به اجرا و رعایت آن دقت و حساسیت لازم را داشته باشند.
محمد علی ایران نژاد با بیان اینکه البته این به معنای عدول از تفکر و تصمیم های حزبی نیست افزود: اگر رعایت بی کم و کاست قانون همچنین ارتقای سطح اجتماعی سیاسی اقتصادی ایران اسلامی هدف نهایی هر تشکل باشد یقین بدانیم نه تنها پایبندی به منشور همدلی ایرادی ندارد بلکه با چنین پایبندی و چارچوبی اهداف یادشده دست یافتنی تر خواهند بود.
وی تصریح کرد: تجربه ی انتخابات در ایران نشان داده هرچه میزان شرکت مردم پای صندوق های رای بیشتر باشد، نتیجه بدست آمده از این مشارکت تاثیر بیشتری به بهبود سطح معیشت جامعه و بالابردن جایگاه ایران در دنیا داشته است و در نهایت یک قدم به مردم سالاری واقعی نزدیک تر شده ایم.
این فعال سیاسی تاکید کرد: معمولا با مشارکت پایین بیشترین خدمت به جریان ضدمردمی و ضد دموکراسی میشود چراکه رای بدنه جامعه با مردم سالاران و دموکراسی خواهان است و ما همین همراهی را هم یکی از عوامل اصلی بوجود آمدن انقلاب می دانیم.
دبیر حزب موتلفه اسلامی در استان کرمان گفت: از ابتدای طرح منشور انتخابات متولی تشکیل و اجرای آن استانداری کرمان بود و بر رعایت آن از جانب احزاب و تشکل های محتلف تاکید شده بود.
احمد علی مقدم افزود: سند منشور همدلی در مقطعی رونمایی و به طور جدی پیگری شد ولی می طلبد که در این مقطع حساس و دو انتخابات سرنوشت ساز، برای یاداوری بیشتر بندهای این منشور جلساتی با حضور تشکل ها و گروه ها و احزاب سیاسی تشکیل شود.
دبیر حزب موتلفه استان کرمان همچنی پیرامون اهمیت انتخابات گفت : اولین مساله ای که در انتخابات ها مهم، ارزشمند و بر آن تاکید شده است، حضور حداکثری مردم در انتخابات است و هرچه حضور مردم در پای صندوق های رای بیشتر باشد اقتدار نظام جمهوری اسلامی را می رساند.
وی تصریح کرد: مشارکت در پای صندوق های رای حق مردم است باید مردم را برای حضور هرچه بیشتر در پای صندوق های رای تشویق کرد تا در تعیین سرنوشت خودشان آگاهانه به کاندید اصلح خود رای دهند.
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان کرمان گفت: منشور همدلی سیاسی قبل از انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شکل گرفت و و در کنار وحدت گروه های سیاسی، بحث های توسعه ای استان را نیز دنبال می کرد.
محمد رحیم ابوسعیدی افزود: بر اساس این منشور در سطح استان و در مسائل سیاسی همدلی و اتحاد باید وجود داشته باشد و نمونه موفق آن انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود.
وی تصریح کرد: این منشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بسیار در ایجاد فضای همدلی گروه ها و احزاب سیاسی موثربود و زمانی که بین نمایندگان، مسئولان و افراد اتحاد و هماهنگی داشته باشند قطعا به پیشرفت و شکوفایی استان منتهی خواهد شد.
وی تصریح کرد: هرچند موضوع انتخابات ریاست جمهوری در سطح کلان ملی مطرح است اما منشور همدلی با تاثیر غیر مستقیم بر فضای سیاسی استان می تواند بر ادامه سیاست های توسعه ای دولت اثرگذار باشد.
دبیر حزب اعتدال و توسعه استان کرمان ادامه داد: همچنین در انتخابات شوراهای شهر و روستا نیز با استفاده از این همدلی در بحث های توسعه ای شهر ها و روستا ها می توان نقش آفرینی کرد.
وی با بیان اینکه آرای مردمی میزان قدرت ملی کشور را نشان می دهد اظهار کرد: رای مردم در صندوق های رای ارزش آفرین است و به بالندگی نظام کمک می کند.
وی ادامه داد: حاکمیت با اتکا به قدرت کشور که در رای مردم متبلور می شود می تواند در سطح بین المللی تصمیماتی بگیرد که به اتکای آرای مردمی مشروعیت و مقبولیت بیشتری داشته باشد.
منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب ،گروهها و فعالان سیاسی استان نه تنها زمینه را برای برگزاری انتخاباتی آرام و بدور از هر گونه حاشیه فراهم کرده بلکه آثار این همدلی هر چند در حوزه سیاسی بوده ولی تاثیری فراتر داشته و به مقبولیت مثلث توسعه اقتصادی استان نیز هم کمک کرده است .
در نقطه آغازین این منشور به نقل از اداره کل سیاسی و انتخابات استانداری کرمان آمده است : مجموعه حاضر ، منشور اخلاق انتخاباتی و عقلانیت سیاسی احزاب ، گروهها و فعالان سیاسی استان کرمان است و تصمیمی به تدوین این منشور در جلسات شورای ولایت و توسعه استان که با تدبیرمدیر ارشد اجرایی استان و با حضور فعالان گروههای سیاسی از گرایش ها و سلایق مختلف ، بمنظور همدلی و همگرایی و هم افزایی در جهت توسعه و پیشرفت استان تشکیل می گردد اتخاذ شده است.
تهیه و تدوین منشور نیز توسط اعضا منتخب شورای مذکوردر کمیته ای به همین منظور انجام و پس از بحث و بررسی در جلسه احزاب ، گروهها و فعالان سیاسی استان به تصویب نهایی رسیده است .
در خاتمه آورده شده است ، از انجاکه روح حاکم بر این منشور تکیه بر اصول مشترک گروهها و همچنین رعایت اصول اسلامی و اخلاقی است نشر مفاهیم آن می تواند موجب گسترش این فرهنگ در جامعه گردیده و بی تردید عمل به مفاد ان زمینه ساز برگزاری انتخاباتی پرشور ، رقابتی و در عین حال اخلاق مدارانه خواهد گردید.
در مقدمه این منشور ضمن یاد آوری استقرار نظام جمهوری اسلامی بعنوان بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی که با رهبری داهیانه حضرت امام خمینی (ره)و با فداکاری و مجاهدتهای فراوان به ثمر نشست که در جهان معاصر الگوی جدیدی از حکومت را به جهانیان عرضه داشت ، به تبیین اصل ششم قانون اساسی و نقش و اهمیتی که مولفه انتخابات و مراجعه به ارای عمومی در جمهوری اسلامی دارد نیز پرداخته شده است .
همچنین در این منشور با اشاره به بیاناتی از مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری پیرامون اهمیت انتخابات از فرایند انتخابات در نظام مردم سالاری دینی به عنوان عرصه بروز اخلاق اسلامی نام برده شده که برگزاری انتخابات مبنی بر اخلاق اسلامی ضمن انکه نشان از سیاست های اخلاق مدارانه دارد و می تواند منجر به عملی شدن بسیاری از ارزش ها و فضایل اسلامی و اخلاقی گردد.
براساس این گزارش مفاد منشور با تاسی از قانون اساسی در 10 بند شامل رعایت تقوای الهی ، اعتقاد به ولایت فقیه ، احترام به قانون و تمکین از آن ، توجه و تعهد به اصول اخلاقی ، تعهد به حفظ آرامش فضای انتخاباتی ، تلاش در جهت تحقق مشارکت حداکثری ، تلاش در جهت شفاف سازی مواضع سیاسی و مسائل مالی ، دفاع از حقوق سایر احزاب و گروههای سیاسی ، ترجیح منافع ملی بر منافع حزبی و گروهی و احترام کامل به انتخاب مردم و نتایج آرا' تدوین و به امضای نمایندگان احزاب و گروههای مختلف در این استان رسیده است .
در استان کرمان 52حزب و گروه سیاسی (تشکیلات سیاسی) فعال هستند.
خبرنگار: داود رجبی بهجت** انتشار : بهنام احمدی *
7437/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.