به گزارش ایرنا منوچهر امیرتیموری روز ‍‍‍پنجشنبه در همایش فارغ التحصیلان و حامیان جامعه عشایری استان در محل مرکز آموزشی، رفاهی زنده یاد محمد بهمن بیگی شهر کرمان افزود: بهمن بیگی با تاسیس آموزش و پرورش عشایری در کشور گام بزرگی را برای جامعه عشایری برداشتند و با روح عدالت جویی که داشتند آموزش و پرورش عشایری را با خون دل و با زحمت تاسیس کردند.
وی با بیان این مطلب که این توسعه و پیشرفت پس از انقلاب اسلامی هم با توجه به روحیه عدالت خواهی و اهداف والای درون جمهوری اسلامی ادامه پیدا کرد تصریح کرد : باید با بهره گیری از الگوهای آموزشی مدارس عشایری به تقویت سواد و علم اموزی در مناطق دور افتاده و عشایری اهتمام ویژه داشت .
وی با بیان اینکه رسالت امروز مدیران عشایری کیفیت بخشی به خدمات و امکانات مدارس عشایری است افزود: آموزش و پرورش رکن و مبنای توسعه هر کشوری است و تاسیس آموزش و پرورش عشایری گامی بلند و مهم برای توسعه کشور و توسعه این قشر بزرگ است که نقش ویژه ای در امنیت، توسعه، تولید و سایر بخش های کشور ایفا می کنند.
امیر تیموری خاطرنشان کرد: امروز در گوشه گوشه کشور نخبگان و مسئولان عشایری وجود دارند و بدون هیچگونه چشم داشتی، بی منت به کشور خود خدمت می کنند و خوشبختانه از لحاظ کمی به اهداف خود رسیده ایم و توانسته ایم با این نام و عنوان تمام فرزندان لازم التعلیم کشور را در هر نقطه ای حتی در دورافتاده ترین و صعب العبورترین جاده ها تحت پوشش قرار دهیم.
وی یکی از اهداف برگزاری این همایش را همفکری برای محرومیت زدایی از جامعه عشایری دانست و اظهار کرد: این همایش برگزار شد تا همه با مسائل و مشکلات عشایری آشنا شوند و اینکه بدانند مشکلات این قشر از جامعه، حادتر از آن است که بخواهد بیان شود.
**ساخت 109کلاس خیر ساز در مناطق عشایری
رئیس آموزش و پرورش عشایری استان کرمان با اشاره به خدمات ارزشمند خیران در حوزه آموزش عشایری گفت: در سالهای اخیر 109 کلاس درس توسط خیران برای عشایر استان کرمان ساخته شده است.
امیر تیموری تاکید کرد: برای گسترش این خدمات باید نگاه ویترینی خود را به جامعه عشایر تغییر دهیم چرا که هنوز به نقطه ای که می خواسته ایم نرسیده ایم و لازم است در این ارتباط همفکری ها و برنامه ریزی هایی انجام گیرد تا زمینه تحصیل فرزندان عشایری را آن طور که در خور بچه های عشایر است فراهم کنیم.
وی بیان کرد: گام اول ما در این مسیر این بود که هیچ دانش آموز عشایری از تحصیل محروم نماند و این برای ما میسر شد و اتفاق افتاد.
امیرتیموری تصریح کرد: با همه دلسوزی ها و حمایت های انجام شده چه از طرف دولت چه خیرین و نهادهای دیگر اما متاسفانه هنوز نتوانسته ایم بسیاری از مشکلات را به تصویر بکشیم و هنوز جای تاسف است که امکات و تجهیزات و فضاها در خور این بچه ها نیست.
** جامعه عشایری از یک عقب ماندگی تاریخی رنج می می برد
رئیس آموزش و پرورش عشایر استان کرمان با تاکید بر اینکه عقب ماندگی های امروز ثمره یک یا دو دولت نیست گفت: در این مسیر یک عقب ماندگی تاریخی داریم و جامعه عشایری از این مسائل و مشکلات رنج می برد.
امیرتیموری یادآور شد: مشکل اساسی امروز ما فقر و محرومیت این خانواده ها است که در تحصیل بچه های عشایر نیز تاثیر منفی گذاشته است.
وی یکی از اهداف برگزاری این همایش را همفکری برای محرومیت زدایی از جامعه عشایری عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بیرون از جامعه از گل و بلبل صحبت می شود اما وقتی سرک می کشیم و قدمی در بین جامعه عشایری می زنیم می بینیم که واقعیت چیز دیگری است.
وی تاکید کرد: تنها با ساختن مدارس مشکلات حل نمی شود و باید از توان فکری یکدیگر استفاده کرد و یک راهکار اساسی برای برون رفت این مشکلات از جامعه عشایری پیدا کرد و این جز با وحدت و همکاری امکان پذیر نیست.
وی با اشاره آسیب ها و چالش های آموزش و پرورش عشایری عنوان کرد: یکی از این چالش ها فضاها و مدارس عشایری است و با توجه به اینکه خیلی از مدارس ثابت ما هنوز چادری و کانکسی بوده و با مشکل کمبود امکانات و تجهیزات مواجه هستند و اگر این مشکلات حل شوند سطح سواد بچه ها نیز ارتقاء پیدا می کند.
وی گفت :با توجه به اینکه 304 مدرسه ما در اول فعالیت دولت تدبیر و امید فاقد سرویس بهداشتی بودند اضافه کرد: وضعیت امروز با توجه به کمک هایی که شده است بسیار بهتر می باشد .
وی ادامه داد: دانش آموزان پایه ششم ما نیاز به لپ تاب و کامپیوتر دارند و همچنین امروز آموزش های نظری بدون آموزش عملی و آزمایشگاه جواب نمی دهد که متاسفانه از 533 مدرسه عشایری 500 مدرسه مربوط به دوره ابتدایی است که فاقد آزمایشگاه هستند.
وی افزود: فقر خانواده ها موجب ترک تحصیل بچه ها است و در بین بچه های عشایری متاسفانه به دلیل مساله فقر و در نتیجه ترک تحصیل ازدواج های زودرس را داریم و حتی هستند معلمانی که پول تهیه کتاب بچه ها را نیز خود می پردازند.
وی در خاتمه با اشاره به توجه ویژه به ارتقای کیفیت آموزشی مدارس عشایری در دولت یازدهم گفت: امروز 11 هزار و 844 دانش آموز در 533 مدرسه عشایری استان کرمان مشغول تحصیل هستند.
در حاشیه این همایش توانایی های عشایر در حوزه های صنایع دستی و موسیقی نواحی مختلف استان کرمان در قالب نمایشگاهی به معرض دید عموم گذاشته شد.
زنده یاد محمد بهمن بیگی بنیانگذار آموزش عشایر در ایران و از ایل قشقایی در شهرستان فیروزآباد استان فارس بود، کارش را از سال 1331 به تنهایی آغاز کرد و حدود سه دهه مدیریت بر اداره آموزش عشایر ایران بیش از 10 هزار معلم را تربیت کرد.
وی موسسات مختلف مانند دبیرستان شبانه روزی عشایری شیراز، مرکز آموزش فنی و حرفه ای عشایر دختران و پسران، موسسه تربیت مامای عشایر و مرکز تربیت روستا پزشک و دامپزشک را بنیان گذاشت.
وی توانست نخستین جایزه فرهنگی یونسکو را در سال 1353 به دلیل پیکار با بیسوادی دریافت کند.
شاگردان و علاقمندان به محمد بهمن بیگی بیش از دهها کتاب ، مستند و فیلم از ایشان نوشته و یا تهیه کرده اند که در بازار نشر انتشار یافته و یا از طریق سیمای جمهوری اسلامی در چندین نوبت پخش شده است .
محمد بهمن بیگی در اردی بهشت 1389 در سن 90سالگی در شیراز دیده از جهان فرو بست و بواسطه عشق پایان ناپذیری که به عشایر و محرومان جامعه داشت به توصیه خودش قبل از مرگ، پیکرش را در مسیر کوچ عشایر منطقه ای از شیراز امروز که به محله گلشن معروف است نیز به خاک سپردند.
خبرنگار: کمیل بهشتیان**انتشاردهنده: بهنام احمدی *
7429/ 5054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.