به گزارش ایرنا محمود اسکندری نسب روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به وجود پتانسیل های قابل ملاحظه معدنی در جنوب کرمان و سهم بالای معادن در توسعه و رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه، کشف و فعال سازی این پتانسیل ها جزو موارد مهم کاری این سازمان طی سه سال و نیم اخیر بوده که موفقیت های خوبی هم داشته است.
وی بیان کرد: از 38 هزار و 577 کیلومتر مربع مساحت جنوب کرمان، حدود 19 هزار و 867 کیلومتر مربع آن مناطق کوهستانی است که عمده ذخایر معدنی در این مناطق وجود دارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان گفت: کشف و فعال سازی محدوده های معدنی از طریق تعریف پهنه های بزرگ معدنی از حدود سه سال پیش در این سازمان آغاز شد و هشت پهنه معدنی به مساحت 16 هزار و 694 کیلومتر مربع می باشد.
وی افزود: از میان پهنه های تعریف شده، سه پهنه بزرگ منطقه که 2 پهنه آن به بنیاد مستضعفان و یک پهنه هم به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) واگذار شده بود، به پیشرفت 100 درصدی رسیده و اقدامات لازم برای شناسایی ذخایر معدنی آنها تکمیل شده است.
اسکندری نسب اظهار کرد: این سه پهنه بالغ بر 10 هزار و 79 کیلومتر مربع وسعت دارد که بیش از 60 درصد پهنه های تعریف شده را شامل می شود.
وی گفت: اقدامات انجام شده در این پهنه های معدنی شامل بررسی نقشه‌ها و عکس‌های ماهواره‌ای، پی جویی، نمونه برداری و تهیه نقشه ژئوشیمی و کانی سنگین، اتمام کار و انتخاب محدوده های دارای پتانسیل است که به طور کامل انجام شده و در نتیجه محدوده هایی که ذخایر ارزشمند مواد معدنی در آنها وجود دارد، کاملا شناسایی شده و آماده استخراج و بهره برداری مواد معدنی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان افزود: سه پهنه نیز یا در حال آغاز مراحل مطالعاتی یا تکمیل اقدامات با پیشرفت بین 20 تا 50 درصدی بوده و 2 پهنه هم آزاد شده است.
وی گفت: این سازمان در راستای تکمیل پتانسیل یابی منطقه جنوب کرمان، اقدام به تعریف 2 پهنه پیشنهادی به مساحت پنج هزار و 860 کیلومتر مربع کرده که پس از انجام اقدامات قانونی به متقاضیان واجد شرایط واگذار خواهد شد.
اسکندری نسب اظهار کرد: پیش بینی می شود طی 2 سال آینده تمامی نقاط مستعد معدنی در جنوب کرمان شناسایی و برای عملیات اکتشافی تفصیلی و استخراجی به سرمایه گذاران واقعی واگذار شود که شاهد رشد قابل توجهی در بحث معادن و صنایع معدنی در جنوب کرمان خواهیم بود.
سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب استان کرمان مستقل از مرکز استان فعالیت می کند و هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، فاریاب، رودبارجنوب، کهنوج، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار: رسول محمدحسنی
7450/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.