غزاله جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 146 هزار کیلومتر رودخانه در کشور وجود دارد که این میزان تعیین حد بستر، عملکرد خوبی برای دولت یازدهم است.
وی بیان کرد: با تعیین حد بستر رودخانه ها از تصرف این املاک جلوگیری و در نتیجه شاهد کاهش خسارت در زمان سیلاب می شود.
وی گفت: دولت با توجه به حساسیت تعیین بستر رودخانه ها با نگاه ویژه سرعت مطالعات را در این زمینه به 2 برابر نسبت به گذشته افزایش داده است.
مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: توافق نامه اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) بین شرکت مدیریت منابع آب ایران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برای ساماندهی صدور سند به منظور ساخت و ساز در حریم رودخانه ها انجام شد.
وی اظهار کرد: با اجرای طرح جامع حدنگار (کاداستر) و الکترونیکی شدن نقشه ها از صدور سند برای زمین های حاشیه رودخانه ها جلوگیری شده و شاهد کاهش تنش های اجتماعی در این زمینه هستیم.
جعفری گفت: در دولت یازدهم 22 هزار کیلومتر از حریم رودخانه ها در طرح جامع حدنگار (کاداستر) ثبت و جانمایی شده که یکی از افتخارات شرکت مدیریت منابع آب ایران است.
وی به افزایش گرایش مردم به سکونت کنار رودخانه ها به دلیل خشک بودن اقلیم کشور و خشکسالی های پیاپی اشاره و اضافه کرد: تلاش ما افزایش کاربری عام المنفعه در حاشیه سدها و تاسیسات ایجاد شده در کنار رودخانه هاست تا در محل هایی که ایمن سازی شده، امکانی نیز برای کشاورزی یا تفریح مردم فراهم شود.
وی به عملکرد خوب شرکت مدیریت منابع آب ایران در زمینه مدیریت مصالح رودخانه ها اشاره کرد و گفت: در این زمینه سال ها با چالش مواجه بودیم که با حمایت دولت یازدهم توافق نامه ای با مجموعه صنعت، معدن و تجارت در زمینه بهره برداری از رودخانه ها انجام شد.
مدیرکل دفتر مهندسی رودخانه ها و سواحل شرکت مدیریت منابع آب ایران افزود: در این توافق نامه به بهره برداران رودخانه ها در زمان محدود و طبق شرایط خاصی اجازه بهره برداری داده می شود و بهره برداران باید مسیر رودخانه ها را ایمن کنند و فعالیت آنها مورد تایید اداره آب منطقه ای باشد در غیر اینصورت حق برداشت نخواهند داشت.
وی همچنین به سیلاب های اخیر در شهرستان جیرفت اشاره کرد و گفت: این سیلاب ها سبب ایجاد خساراتی شد که در بازدیدی که از این مناطق شد پیگیر رفع این مشکلات شدیم.
جعفری با بیان اینکه امسال 150 میلیارد ریال اعتبار برای ساماندهی رودخانه های استان کرمان برنامه ریزی شده است تصریح کرد: بخش زیادی از این اعتبار استان کرمان به ساماندهی رودخانه هلیل رود و شور جیرفت اختصاص پیدا می کند.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
این شهرستان دارای سه رودخانه فصلی هلیل رود، شور و ملنتی است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار: رسول محمدحسنی
7450/6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.