اعتدال شعاری بود که سال 1392 پس از گذشت بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل دولت ها با گرایش های سیاسی گوناگون در سپهر سیاسی ایران زمین ارائه شد و ذائقه خیلی از خواص و عوام را شیرین کرد چرا که تا پیش از آن با وجود همه دستاوردهای نظام در عرصه ها و دوره های مختلف اما تندروی های سیاسی و برخی منازعات که در مواردی علنی هم شده بود، کام مردم به ویژه معتدلیون را تلخ می کرد.
ساده ترین معنا از اعتدال در باور عمومی به معنای 'میانه روی' است از این رو افراط و تفریط نقطه مقابل اعتدال نامیده می شود همان که بارها در کلام بزرگان و سیاستمداران ما آمده و جامعه نیز از افراط و تفریط ضربه ها خورده است.
میانه روی نه به معنای روی برگرداندن از گرایش های سیاسی که هر فرد به طور طبیعی دارد یا وابستگی های حزبی و تشکیلاتی که برخی از افراد جامعه دارند بلکه با حفظ همان گرایش یا تشکیلات ولی در نگرش، کلام و رفتار از هرگونه افراط و تفریط پرهیز و حد متوسط رعایت شود.
به زعم نگارنده چنین تفکری در قامت اعتدال معادل 'صلاح' است و انسان معتدل همواره خیر و صلاح جمع و جامعه را در نظر دارد، مصالح جامعه را بر منافع شخصی ترجیح می دهد، همیشه بر دیدگاه خود پافشاری نمی کند، اسیر تمایلات نفسانی نمی شود، با تدبیر و عقلانیت اقدام می کند و هدف برایش وسیله را توجیه نمی کند.
گفتمان اعتدال از دستاوردهای تشکیل دولت تدبیر و امید است که به نظر می رسد به عنوان یک ارزش ملی با پشتوانه غنی اسلامی و قرآنی در هیاهوی فضای سیاسی کشور چندان بدان پرداخته نشد که این گفتمان و ارزش مربوط به یک شخص یا دولت نیست و ثمره ای ماندگار برای همه دوران هاست.
به یاد بیاوریم سالیانی نه چندان دور را هر روز صبح که از خواب بلند می شدیم می بایست نگران بروز برخی چالش ها و دعواها در سطوح مختلف سیاسی و گاهی بین مسئولان باشیم؛ اتفاق ناخوشایندی که تا سطوح بالای مدیریتی کشور هم رخ نمود.
و یادمان نرود تا یکی دو سال بعد از سال 92 ما و خیلی ها از آرامش نسبی که در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور پدیده آمده بود به نیکی سخن می گفتیم و با گذری کوتاه در جامعه هنوز هم به خوبی متوجه می شویم این مردم تشنه اعتدال، میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط هستند.
حتی کسانی که گاهی در کلام و رفتار سیاسی آنها تندروی هایی را شاهد بوده ایم این روزها سعی در ارائه تصویری معتدل از چهره خود هستند مبادا مخاطب به آنها خرده بگیرد یا از آنان روی برگرداند.
شعار و گفتمان اعتدال در عرصه دیگری هم آثار خود را بر جا گذاشت و انتصاب مدیران در سطوح مختلف بود که همیشه و پس از تشکیل دولت ها دستخوش تغییرات بنیادین از بالا تا پایین می شد.
این بار این اتفاق کمتر از ادوار پیشین روی داد و البته همه ما در چهار سال معتدل نمی شویم و نیاز به تمرین و گذشت زمان داریم.
طرح موضوع اعتدال از ابتدای تشکیل دولت یازدهم و تاکید بر رعایت آن از سوی مدیران این دولت سبب شد بسیاری از مدیران کاردان و لایق که شعار و برنامه های این دولت را قبول و باور داشتند بتوانند مجال خدمت به مردم عزیزمان را داشته باشند.
از این روز شاهد بودیم که برخی مدیران گذشته در این دولت ابقا شدند و عملکرد قابل قبولی را نیز از خود بر جا گذاشتند.
همچنین افرادی متخصص و متعهد و بعضا بدون وابستگی به جریان سیاسی یا حزب خاص در فضای خوشایند اعتدال نفس کشیدند، چهره واقعی اعتدالی خود را نشان دادند و تدبیر چنان شد که فرصت خدمت بیابند و این گونه چتر خادمان ملت گسترش یافت و اقدامی در جهت تقویت وحدت شد.
گفتمان های ذیل گفتمان کلان اعتدال نیز در استان ها و مناطق مختلف شکل گرفت، برای مثال در استان کرمان با طرح شعار 'وحدت حول ولایت و توسعه' از سوی علیرضا رزم حسینی استاندار کرمان که اکنون دیگر به یک گفتمان مسلط در این دیار تبدیل شده، گروه های مختلف سیاسی برای نیل به اهداف مشترک دور هم جمع شدند و از اختلافات رایج دوری کردند.
مهمترین ثمره اعتدال در استان کرمان ورود حجم زیادی از سرمایه داخلی و خارجی به این استان طی چهار سال گذشته بوده به گونه ای که فقط در بخش سرمایه گذاری داخلی با اجرای مثلث توسعه اقتصادی که این نیز نمادی از تعادل است 76 هزار میلیارد تومان تفاهم نامه سرمایه گذاری در بخش های مختلف منعقد شد.
و مهمتر از تحولات فیزیکی و اقدامات روی زمین، نظریه ها و گفتمان هایی است که از این دوره برای تمامی دوره ها و نسل ها باقی می ماند و اعتدال، ثمره ماندگار این دوران است که بی شک باید آن را پاس بداریم.
**دبیر ایرنا در کرمان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.