به گزارش ایرنا آیت الله علیرضا اعرافی روز دوشنبه در دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم (ص) در محل تالار برق کرمان افزود: جنگ و نزاع دینی را برخلاف بشریت و ارزش های معنوی و اسلامی می دانیم و در مقابل معتقد به گفت و گو و هم افزایی اسلامی هستیم.
وی تصریح کرد: هرجا مظلومی در عالم ببینیم و از هر دین و مذهبی باشد با وی احساس همبستگی داریم و سخن ما این است که کشتار نباید دینی باشد.
امام جمعه موقت قم گفت: تبدیل کردن دعوای فقیر و غنی و مستکبر به دعوای مذهبی، خلاف منطق اسلام است و در خصوص مذاهب اسلامی 2 رویکرد جنگ، تکفیر و نزاع و رویکرد تعامل و تقریب وجود دارد.
وی افزود: تئوری های ادغام مذهب ها، ادیان خارج از ویژگی ها (یعنی ویژگی متفاوت ادیان پذیرفته نشود) و پلورالیزم دینی (همه ادیان و مذاهب با همه ویژگی ها حق است) این موارد شدنی نیست و حقانیت نیاز به گفت و گو دارد.
آیت الله اعرافی بیان کرد: تئوری چهارم که مورد قبول ماست، این است که در امت رسول خدا ادیان مختلف حضور داشته و گفت و گو میان ادیان و وحدت میان مذاهب باشد که این موضوع با منطق ادیان قابل توجیه است و مشترکات را باید مهم بدانیم.
وی گفت: نگوییم غیر ما کافر هستند و مستحق قتل، ترور و خشونت مذهبی و نباید گفت همه بجز ما به جهنم می روند.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: دین با سرمایه عظیم نباید دچار پراکندگی شود و بیش از 50 کشور دنیا دارای اکثریت مسلمان هستند و اقلیت مسلمان در تمام کشورهای دنیا وجود دارند.
وی اظهار کرد: جمعیت مسلمانان بیش از یک و نیم میلیارد نفر است و پس از مسیحیت دومین جمعیت جهان را دارد و کشورهای اسلامی در حساس ترین نقاط دنیا قرار دارند.
آیت الله اعرافی با بیان اینکه مسلمانان روی دریای انرژی و معادن زندگی می کنند گفت: دو سوم معادن عظیم نفت و گاز دنیا زیر پای مسلمانان است و بازار وسیع، ضریب هوشی بالا و نسل جوان دنیای اسلام بسیار غنی است.
وی با بیان اینکه در آینده اقلیت های مسلمان در دنیا به اکثریت تبدیل خواهند شد افزود: این سرمایه های عظیم با گفتمان وحدت، علم، دانش و ایستادگی مقابل ظالمان غارتگر خواهند ایستاد.
امام جمعه موقت قم عنوان کرد: عده ای می خواهند انقلاب اسلامی را تخریب کنند و نباید به اسم شیعه و سنی به جان هم بیفتیم و پرچمدار این راه رهبر معظم انقلاب است و خوشبختانه اقلیت های دینی همگام ما هستند.
وی گفت: نباید از آرمان های انقلاب کوتاه آمد و امروز برخلاف برخی کشورها امنیت خوبی در کشور برقرار است.
آیت الله اعرافی افزود: براساس نگاه فلسفی اسلامی معتقدیم این عالم مظهر اسما و صفات خداوند بزرگ است و تجلی خلقت خداوند متعال متفاوت و دارای درجات است.
وی اظهار کرد: خلقت پاکان و پیامبران خلقت ویژه است و بالاترین تجلی خداوند در خلقت قرآن کریم و در وجود پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) بوده است.
مدیر حوزه های علمیه کشور افزود: روز مبعث نقطه اتصال دو تجلی بزرگ خداوند است که خدا به زیباترین شکل در عالم رخ نموده است.
وی همچنین گفت: استان کرمان در اقتصاد مقاومتی موفق بوده است و همبستگی حوزه و دانشگاه در استان کرمان باید به عنوان اصل مورد توجه قرار گیرد.
دومین کنگره بین المللی پیامبر اعظم (ص) امروز (دوشنبه) با حضور شماری از اندیشمندان، علما و مسئولان به همت دبیرخانه کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان و همکاری سایر دستگاه ها در کرمان برگزار و پیام سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این کنگره نیز قرائت شد.
نخستین کنگره بین المللی پیامبر اعظم (ص) نیز سال 1393 در کرمان برگزار شده بود.
خبرنگار: حامد سالاری ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7420/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.