به گزارش ایرنا حسین مرادکریمی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: نیروهای یگان حفاظت از منابع طبیعی در اقصی نقاط جنوب کرمان در تمامی شبانه روز مشغول گشت و مراقبت از عرصه‌های منابع طبیعی هستند تا بدون اغماض با هرگونه زمین‌خواری و تخریب و تصرف عرصه های ملی مقابله کنند.
وی تصریح کرد: بریدن، ریشه‎کن کردن و سوزاندن نهال، درخت و تهیه چوب و هیزم از منابع ملی و توده‌های جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی ممنوع بوده و بر اساس مواد 42 و 46 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‎ها و مراتع کشور، فرد خاطی مشمول حبس تأدیبی و پرداخت جریمه نقدی می‎شود.
وی گفت: همچنین هرگونه زمین‌خواری و تصرف عدوانی در اراضی ملی بر اساس مواد 690 تا 693 قانون مجازات اسلامی جرم محسوب شده و علاوه بر رفع تصرف، فرد متجاوز به حبس محکوم می‎شود.
معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان خاطرنشان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی جنوب کرمان و بارندگی‎های اخیر که موجب پوشش گیاهی گسترده در این منطقه شده برای جلوگیری از تصرف‎های غیرقانونی اراضی ملی تمهیدات لازم و پیشگیرانه در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه با ساخت‎ و سازهای غیرمجاز در عرصه‌های منابع طبیعی به شدت مقابله می‎شود گفت: کسانی که هرگز به منافع عامه مردم و دولت هیچ گونه توجهی ندارند، قصد دارند تمام اراضی ملی و انفال را از آن خود بدانند یا به مالکیت خود درآورند اما با توجه به هماهنگی های بعمل آمده با مراجع قضایی و شورای حفظ حقوق بیت المال، اجازه نخواهیم این افراد اراضی ملی را تصرف کنند.
مرادکریمی با اشاره به اینکه در سال جاری رویکرد اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان برخورد بدون اغماض با زمین خواران و متخلفان است گفت: هیچ‎ مماشات و مسامحه‎ای در این زمینه صورت نمی‎گیرد و تمام مدیران منابع طبیعی موظف هستند در راستای جلوگیری از تجاوز به اراضی ملی به وظایف قانونی خود عمل کنند و از هرگونه سهل‎انگاری بپرهیزند.
وی افزود: حمل هرگونه گیاه دارویی و چوب درختان جنگلی بدون اخذ مجوز از منابع طبیعی بر اساس قانون قاچاق اموال موضوع عایدات دولت، قاچاق کالا محسوب شده و علاوه بر ضبط مال، مجرم به پرداخت جزای نقدی و حبس محکوم می‎شود.
وی بیان کرد: مردم می‌توانند با شمار‌ه‌گیری کد 1504 (امداد جنگل و مرتع فرماندهی یگان حفاظت از منابع طبیعی) اخبار مربوط به تخریب و تصرف عرصه‌های منابع طبیعی، آتش‎سوزی مناطق جنگلی و مرتعی و قاچاق گیاهان دارویی و چوب را اطلاع دهند.
مساحت کل منطقه جنوب کرمان سه میلیون و 850 هزار هکتار است که 85 درصد آن دولتی است.
وسعت جنگل های جنوب کرمان 480 هزار هکتار و وسعت مراتع هم بالغ بر یک میلیون و 918 هکتار که از این نظر این منطقه رتبه یازدهم کشور را به خود اختصاص داده است.
شهرستان جیرفت با 308 هزار نفر جمعیت از چهار بخش مرکزی، اسماعیلی، ساردوئیه و جبالبارز تشکیل شده و در فاصله 230 کیلومتری جنوب کرمان واقع است.
خبرنگار: هادی شفیعی مجاز ** انتشار: رسول محمدحسنی
7450/6003/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.