به گزارش ایرنا علیرضا رزم حسینی عصر سه شنبه در نخستین همایش نقش نظام فنی و اجرایی در ارتقاء سطح کیفی پروژه های عمرانی کرمان افزود: آنچه امروز نیاز داریم این است که به سمت تقویت اقتصاد خانواده شهری و روستایی حرکت کنیم.
وی راز موفقیت و توسعه استان کرمان را در همدلی، همزبانی و هماهنگی عملی بین ارکان حکومت دانست و گفت: مدل مثلث توسعه اقتصادی در کرمان، مدلی تعریف کرد که همه ارکان حکومت به توسعه اقتصادی ورود کنند.
وی بیان کرد: سال 1357 در استان کرمان بزرگراه وجود نداشت و امروز یکهزار و 876 کیلومتر بزرگراه داریم و ظرفیت بار فرودگاهی کرمان کمتر از 600 تن بود در حالی که امروز امکان جابجایی ده ها هزار تن بار را داریم.
استاندار کرمان اضافه کرد: امروز چهار سد خوب در استان کرمان وجود دارد که اگر این سدها نبودند سیل اخیر فجایع بزرگی را برای استان رقم می زد.
وی با بیان اینکه امروز چهار هزار و 973 روستای استان به شبکه برق سراسری متصل شده اند گفت: در حوزه زیرساخت ها که دولت باید انجام می داد، کارهای بسیار بزرگی انجام شده اما می بینیم که توسعه اتفاق نیفتاده، اقتصاد روستایی لطمه خورده، روستاها تخلیه شده و مهاجرت و حاشیه نشینی صورت گرفته است.
رزم حسینی با بیان اینکه ما گرفتار بروکراسی دولتی هستیم و توسعه گرفتار دولت است عنوان کرد: بروکراسی دولتی را همین مدیران دولتی درست کرده اند در حالی که هیچ جای دنیا توسعه دولتی نیست ولی ما با این همه ظرفیت، ثروت و دانشجو دست روی دست گذاشته ایم و می گوییم دولت پول بدهد.
وی با اشاره به وجود ایرادات متعدد در نظام مدیریتی کشور اظهار کرد: انسجام نداشتن دستگاه های اجرایی یکی از این چالش هاست.
رزم حسینی گفت: از دولت تدبیر و امید قدردانی می کنیم چرا که امسال یک میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات از استان کرمان انجام شده است.
وی ضمن اعلام نگرانی از وضعیت آسیب های اجتماعی در استان کرمان افزود: آسیب های اجتماعی فزاینده ای در جامعه وجود دارد و مقام معظم رهبری نیز به طور جدی در این خصوص هشدار داده اند.
وی بیان کرد: در صورتی که اختیارات حکومتی به استان ها داده شود، استان کرمان از شما پول نمی خواهد بلکه به دولت پول هم می دهد.
استاندار کرمان گفت: کرمان نخستین استانی بود که درخواست واگذاری اختیارات را مطرح کرد و خوشبختانه با همت دولت یازدهم بخشی از اختیارات واگذار شده و بخش دیگر را باید همچنان پیگیری کنیم تا واگذار شود.
وی با اشاره به پایلوت شدن استان کرمان در حوزه اقتصاد مقاومتی اضافه کرد: امروز 18 موسسه غیردولتی در شهرستان های مختلف استان کار اقتصادی می کنند.
وی به مشکلات اقتصادی در روستاها و تخلیه آنها اشاره کرد و گفت: تجمیع روستاها را دنبال می کنیم و با همکاری قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء روستایی را در محل برخوردار شهرستان رودبار ایجاد خواهیم کرد تا بتوانیم اقتصاد روستائیان را تقویت کنیم.
رزم حسینی تصریح کرد: مشکل ما این است که مدیریت واحد توسعه روستایی نداریم و سازمان برنامه و بودجه باید با واگذاری اختیارات بین استان ها رقابت ایجاد و خلق ثروت کند.
وی با بیان اینکه مشکل کنونی استان تامین مالی پروژه هاست افزود: انجمن پیمانکاران و مشاوران با برآورد دارایی خود، یک بسته مالی تهیه و در موسسه حسابرسی ارزیابی تا پشتوانه هایی ایجاد شود و دولت براساس زمان بندی پشتوانه ارائه کند.
استاندار کرمان گفت: امسال 400 میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده بین شهرداری های استان توزیع شده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: باید نخبگان و متخصصان وارد شورای شهر شده و یک شورای متخصص و متعهد برای اداره شهر تشکیل دهیم و از ظرفیت های داخل استان برای ساخت شهر خوب و پیشرفته استفاده کنیم.
وی تصریح کرد: پول هایی که در اختیار شوراهاست خیلی بیشتر از بودجه های فرمانداری ها و استانداری هاست.
رزم حسینی گفت: اقتصاد شهری و روستایی می تواند با اقتصاد مقاومتی واقعی و مردمی احیا شود.
نخستین همایش نقش نظام فنی و اجرایی در ارتقاء سطح کیفی پروژه های عمرانی با حضور غلامرضا شافعی معاون امور فنی و توسعه امور زیربنایی سازمان برنامه و بودجه کشور، رئیس نظام فنی و اجرایی کشور و جمعی از مسئولان استانی در سالن اجتماعات دانشکده شهید چمران کرمان برگزار شد.
خبرنگار: کمیل بهشتیان ** انتشار دهنده: رسول محمدحسنی
7429/3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.