فرامرز رستگار روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه کشت هندوانه خارج از فصل در جنوب کرمان از بهمن ماه آغاز شده و تاکنون ادامه دارد افزود: شهرستان های جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، منوجان و فاریاب از عمده مناطق کشت این محصول در این استان هستند.
وی با بیان اینکه کشت هندوانه به دلیل مصرف زیاد آب در این منطقه مقرون به صرفه نیست افزود: بر این اساس 6 هزار و 400 هکتار از این اراضی به سامانه آبیاری تحت فشار و هشت هزار و 800 هکتار نیز با استفاده از مالچ پلاستیکی و کف پوش تجهیز شده اند تا در مصرف آب صرفه جویی شود.
وی خاطر نشان کرد: برابر بررسی های انجام شده در مزارع مجهز به سامانه آبیاری تحت فشار و مالچ علاوه بر 50 درصد صرفه جویی در مصرف آب، 20 درصد نیز در هزینه های تولید صرفه جویی می شود.
رستگار اظهار کرد: مرغوب بودن خاک و برخورداری از آب و هوای مناسب زمینه را برای کشت هندوانه خارج از فصل در جنوب استان کرمان فراهم کرده است.
وی عنوان کرد: پیش بینی می شود تا پایان فصل کشت 480 هزار تن محصول هندوانه تولید و به بازارهای مصرف عرضه شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان با بیان اینکه برداشت هندوانه خارج از فصل در استان کرمان از اواخر اردیبهشت ماه آغاز می شود گفت: هندوانه تولیدی این استان علاوه بر مصرف داخلی به کشورهای حاشیه خلیج فارس، ترکیه و عراق نیز صادر می شود.
تنوع گیاهی و آب و هوایی جنوب کرمان ظرفیت زیاد و بسیار چشمگیری برای تولید انواع محصولات کشاورزی (زراعی، دامی و باغی) در کشور فراهم کرده است؛ وجود بافت ‌های متنوع جغرافیایی با امکان کاشت و برداشت انواع محصولات کشاورزی‌ موجب شده جنوب استان کرمان به قطب کشاورزی کشور تبدیل شود.
این منطقه شرایط صادرات 15 نوع محصول کشاورزی به میزان 4.5 میلیون تن را دارا است.
سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان هفت شهرستان جیرفت، عنبرآباد، کهنوج، فاریاب، رودبارجنوب، قلعه گنج و منوجان را زیر پوشش دارد.
خبرنگار: روح الله صائب ** انتشار دهنده: نجمه حسنی
6003/3029
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.