محمدرضا پورابراهیمی روز یکشنبه در نشست مشترک با اعضای انجمن پسته کرمان افزود: خوشبختانه اقدامات خوبی طی سال های اخیر برای ساماندهی و حمایت از موضوع محصولات کشاورزی مشمول صادرات اتفاق افتاده که البته نیازمند توجه بیشتر نسبت به گذشته است.

وی دامه داد: با توجه به اینکه پیش بینی می شود ظرفیت تولید پسته در سال جاری حدود ۱۵۰ هزار تن باشد برنامه ریزی های لازم برای صادرات این محصول طی برنامه زمانی سال جاری باید در دستور کار قرار گیرد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: البته با توجه به توضیحات انجمن پسته مبنی بر افزایش سهم تولید رقیب اصلی پسته ایران در سطح جهانی به نام آمریکا که پیش بینی تولید به بیش از ۴۰۰ هزار تن در سال برسد، ضرورت ساماندهی در این بخش دو چندان است. 

پورابراهیمی گفت: با توجه به مشکلات و معضلاتی در موضوع تعهد ارزی برای صادرات پسته داشتیم، بعد از جلسه ای در استان کرمان با دعوت و حضور رئیس کل بانک مرکزی انجام شد، شاهد اتفاقات مثبتی هستیم که امکان تسویه ارز ناشی از صادرات پسته به روش تسویه از طریق سامانه ثنا ، تسویه از طریق واردات و عرضه محصولات در داخل کشور و امکان تهاتر با واردکنندگان به صورت دریافت ریال در داخل و تحویل ارز در خارج فراهم شده که نسبت به تعهدات گذشته شرایط بهتری فراهم کرده است.

وی ادامه داد: البته این شرایط باید به تدریج با عادی شدن وضعیت اقتصادی در بحث تحریم ها به سمت سال های قبل حرکت کرده و موضوع رفع تعهد ارزی باشد ه به صورت کاملا تعریف شده ای در سال های گذشته در دستور کار بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با توجه به پیشنهاد مطرح در بحث حمل و نقل، موضوع حمل و نقل ریلی و امکان صادرات به کشورهای اروپایی از مرز ترکیه را در دستور کار کمیسیون اقتصاید مجلس قرار خواهیم داد، البته لازم است که گزارش اولیه طرح انتقال ریلی پسته را انجمن پسته و متولیان ارائه دهند.

پورابراهیمی ضمن تشکر از زحماتی که انجمن پست برای حمایت از تولید و صادرات پسته انجام داده، اعلام آمادگی کرد که حمایت های کامل خود را از این مجموعه انجام دهد.

در پایان پورابراهیمی پیشنهاد کرد، بحث تشکیل فراکسیون محصولات کشاورزی در مجلس برای حمایت از محصولات مهم تولیدی کشور به ویژه محصولات ارزآور در دستور کار آینده مجلس قرار گیرد و گفت: با همکاری سایر نمایندگان فراکسیون حمایت از تولید و صادرات محصولات کشاورزی در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی عملیاتی شود.

رئیس انجمن پسته استان کرمان نیز گزارشی از آخرین وضعیت تولید، صادرات و مصرف پسته در کشور ارائه داد و با بیان اینکه وضعیت کشاورزی رد تولید این محصول علی رغم اینکه سطح زیر کشت آن طی سال های اخیر در استانهای دیگر گسترش یافته اما همچنان کرمان قطب اول اصلی و سهم اصلی در صادرات پسته کشور را برعهده دارد.

رضایی عنوان کرد: با توجه به شرایطی که در اقتصاد کشور طی سال های اخیر داشتیم با مشکلات متعددی رو به رو بودیم و از این منظر نیازمند حمایت جدی قوه مجریه و مقننه در حوزه بخش محصولات کشاورزی به ویژه پسته هستیم.

وی ضمن تشکر از حمایت های مستمر  پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: هر گاه جلسه ای داشتیم و نیاز به هماهنگی و اقداماتی بوده از جمله تامین منابع مالی با نظام بانکی و چه در حوزه ارزی با بانک مرکزی و غیره شاهد اقدامات گسترده شما در سطح ملی بودیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.