به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بعد از بازدید معاونان بهداشت و درمان وزیر بهداشت و رئیس مرکز فوریت های پزشکی کشور از مرزهای مهران در استان ایلام و خسروی در استان کرمانشاه، چهارشنبه شب در سرسرای اجتماعات هتل پارسیان کرمانشاه گرد هم آمدند تا آخرین وضعیت اقدام های انجام شده در ستاد اربعین را مورد بررسی قرار دهند.

**فعالیت 6 هزار پرستار و پیراپزشک در مراسم اربعین
معاون درمان وزیر بهداشت در این نشست به اقدام های این وزارتخانه برای تامین سلامت زائران اربعین خبر داد و گفت: 6 هزار پرستار و پیراپزشک، 400 پزشک، 500 آمبولانس و 6 بالگرد تامین سلامت زائران اربعین را برعهده دارند.
دکتر قاسم جان بابایی، همچنین به اختصاص 9 بیمارستان در استان های ایلام و کرمانشاه برای ارائه خدمات به زائران اربعین نیز اشاره کرد و افزود: 2 بیمارستان صحرایی در مرزها مستقر می کنیم و قرار شده نیروهای مسلح هم یک بیمارستان صحرایی در مرز مستقر کنند.
وی مراسم اربعین را فرصت مناسبی برای ایجاد و تقویت زیرساخت های سلامت استان کرمانشاه دانست و اظهار کرد: خدمات پزشکی و وجود زیرساخت های مدرن منجر می شود کشورهای همسایه در تمام ایام سال به استان کرمانشاه مراجعه کنند و بدین صورت تهدیدها به فرصت ها تبدیل شود.
او با بیان اینکه نیازمندیهای پزشکی، بهداشتی و درمانی استان کرمانشاه پیگیری و تامین می شود، گفت: با تجهیز و تامین زیرساخت بیمارستان قصرشیرین علاوه بر مردم بومی منطقه و زائران، به بیماران کشور عراق نیز خدمت رسانی می شود.
جان بابایی افزود: مراسم راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کشوری که مردم به این آیین دل می بندند و کشور را به جنبش وا می دارد، سرمایه ای بزرگ است.
وی گفت: مراسم اربعین فرصتی برای ارتقای اعتقادات مردم و پایداری خانواده ها به مسائل اخلاقی و مذهبی است

**محرومیت زدایی اولویت دولت دوازدهم
معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در ادامه این نشست گفت: استان های غرب کشور حق بزرگی بر گردن کشور دارند چه در هشت سال دفاع مقدس و دفاع از کیان دین و میهن و چه اکنون که میزبان زائران اباعبدالله الحسین (ع) هستند.
دکتر علیرضا رئیسی اظهار کرد: ما به یک نگاه ویژه در تامین زیرساخت ها نه فقط در حوزه بهداشت و درمان بلکه در تمام زمینه ها به استان کرمانشاه توجه ویژه می کنیم.
وی گفت: با توجه به اینکه راهپیمایی پرشور اربعین همه ساله تکرار می شود دیگر یک اتفاق یک باره نیست لذا باید زیرساخت های لازم برای این کار مستمر آماده شود.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در ادامه گفت: دولت تدبیر و امید و وزارت بهداشت بر محرومیت زدایی تاکید ویژه دارد بنابراین در این مناطق در زمینه تامین زیر ساخت، تجهیزات و نیروی انسانی شایسته است کار اساسی صورت بگیرد.
دکتر رئیسی افزود: آموزش نیروهای واکنش سریع، کنترل آب آشامیدنی و مواد غذایی، جمع آوری زباله، سرویس های بهداشتی، اسکان، وضعیت بهداشت و درمان زائران و بیماریهای واگیر مثل وبا و آنفلوآنزا بصورت ویژه مورد توجه قرار می گیرد.
وی اظهار کرد: باوجود اینکه برای اولین بار است که تردد زائران از مرز خسروی انجام می گیرد وضعیت زیرساخت ها مناسب است اما بزرگترین چالش موجود ساعت کار پایانه از ساعت 8 صبح تا 14 بعدازظهر می باشد که باعث می شود تعداد زیادی از زائران تا روز بعد در مرز توقف کنند و نیاز به خدمات بهداشتی و درمانی داشته باشند.
در ادامه این نشست رئیس و معاونان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز خواستار توجه ویژه وزارت بهداشت در بخش امکانات، تجهیزات و اعتبارات مورد نیاز برای برنامه اربعین شدند و تاکید کردند که تمام تلاش خود را برای تامین نیازهای زائران اربعین حسینی (ع) می گذارند.
امسال قرار است حدد 500 هزار نفر از زائران اربعین حسینی استان های غرب و شمال غرب کشور از طریق مرز خسروی استان کرمانشاه عازم کربلای معلی شوند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.