پیرحسین کولیوند عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال در بحث خدمات رسانی به زائران اربعین برنامه جامعی هم در داخل و هم در خارج در بحث کنترل بیماری های واگیردار تهیه و تدوین شده است.
وی اظهارداشت: در مرزهای شرقی، به زائران کشورهای افغانستان، پاکستان و هند که به صورت زمینی وارد کشورمان می شوند، خدمات بهداشتی و کنترلی بیماری ارائه می شود.
وی بیان کرد: پایگاه های سراسر کشور در آماده باش هستند و 500 دستگاه آمبولانس در مرزهای خسروی، مهران، شلمچه و چذابه مستقر می شود.
وی اظهار کرد: برابر تمهیدات اتخاذ شده در 10 کیلومتری شهرها یک آمبولانس و در 15 کیلومتری شهرها نیز یک اتوبوس آمبولانس در قالب درمانگاه صحرایی با کادر پزشکی مستقر می شود تا خدمات، مراقبت های بهداشتی، کنترل و پیشگیری از بیماری ارائه دهند.
رییس سازمان اورژانس کشور ادامه داد: در تفاهم نامه ای که امروز با طرف عراقی به امضا رسید، قرار شد در هر مرز یک تا 2 بالگرد و یک درمانگاه سیار مستقر شود.
کولیوند گفت: دانشگاه های پشتیبان مشخص شده اند و دانشگاه های مستقر در مرزها وظیفه سنگینی بر عهده دارند تا خدمات خوبی به زائران حسینی ارائه دهند.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین قرار است امسال 500 هزار تن از زائران کشورمان و زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.