به گزارش خبرنگار ایرنا؛ 16 اکتبر از سوی سازمان بهداشت جهانی به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده و در کشورمان به دلیل اهمیت موضوع تغذیه و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی های لازم در این ارتباط یک هفته را از 22 تا 28 مهرماه به این موضوع اختصاص داده اند.
امسال شعار روز جهانی غذا 'تغییر آینده مهاجرت، سرمایه‌گذاری در امنیت غذایی و توسعه روستایی' که در ایران این شعار براساس نیازهای کشورمان به 'تغییر و اصلاح الگوی تغذیه برای حفظ و ارتقای سلامت' تغییر یافته است.
روی آوری اغلب مردم در سال های اخیر به سمت فست فودها و نوشابه ها و افزایش مصرف نمک، قند و شکر و چربی سلامت افراد را به شدت تهدید می کند واگر این الگوی مصرف تغییر نکند و مردم به سمت استفاده از غذاهای سالم و سنتی باز نگردند شاهد بروز بسیاری از بیماری ها در میان افراد خواهیم بود.

**الگوی ناصحیح غذا زنگ خطری برای سلامت همگان
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به نقش تغذیه در حفظ و تامین سلامت افراد، الگوی ناصحیح مصرف غذا در کشور را زنگ خطری برای سلامت همگان دانست و تاکید کرد که دستگاه های مرتبط با حوزه سلامت و بهداشت بر روی کیفیت مواد غذایی در راستای تامین سلامت جامعه باید نظارت و کنترل بیشتری داشته باشند.
دکتر محمودرضا مرادی، نقش اطلاع رسانی و فرهنگ سازی را در مقوله سلامت بسیار مهم دانست و از رسانه ها خواست الگوهای صحیح مصرف و تغذیه را به مردم اطلاع دهند و از این طریق از بروز بیماری در جامعه جلوگیری کنیم.
او در ادامه سخنان خود با بیان اینکه چربی‌ ها و روغن‌ها از منابع اصلی انرژی هستند اما اگر بیش از حد نیاز مصرف شوند، موجب چاقی، دیابت و گرفتگی رگ‌ های اصلی بدن شده و به طور جدی مشکل‌ ساز می شوند، گفت: متاسفانه مصرف انواع فست‌ فودها و نوشابه ‌ها در کشور بالا است و همین مواد‌غذایی عامل بسیاری از بیماری‌ ها است که باید الگوی مصرف در بین مردم اصلاح شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به وضعیت نگران کننده الگوی مصرف مواد غذایی در کشور از همه مسئولان ، صاحبان صنایع و سازمان های مردم نهاد فعال خواست برای ارتقای شاخص های بهداشتی بخصوص در عرصه مصرف مواد غذایی در کشور به یاری دانشگاه علوم پزشکی بشتابند و نسبت به معرفی فرآیندهای بهبود عرضه مواد غذایی و نیز اصلح الگوی مصرف فعالیت بیشتری کنند.
مرادی، تغذیه را یکی از فاکتورهای مهم در کنترل بیماری های غیرواگیر دانست و از مصرف بالای قند و شکر، نمک و چربی در کشور خبر داد و گفت: همچنین مصرف بالای کود شیمیایی برای تولید محصولات کشاورزی نیز از تهدیدات مهم عرصه مواد غذایی است که نیاز به همکاری و هم افزایی هرچه بیشتر سازمان جهاد کشاورزی برای کنترل استفاده از سموم در مزارع هستیم.

**هر ایرانی سالانه 375 کیلوگرم دور ریز مواد غذایی دارد
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با اشاره به ضایعات بالای مواد غذایی در کشور سهم هر فرد در این ضایعات را سالانه 375 کیلوگرم اعلام کرد و گقت: همچنین سرانه مصرف نمک، چربی و قند در کشور 2 برابر جهان است که وضعیت نگران کننده و تهدیدی جدی برای سلامت افراد محسوب می شود.
دکتر امید عبدی افزود: ایرانیان سه برابر مردم دنیا نوشابه مصرف می کنند و از هر 10 نفر ایرانی تنها چهار نفر در روز لبنیات مصرف می کند و فقط یک نفر میوه و سبزی در سبد غذایی خود دارد در حالی که آمار جهانی وضعیت به مراتب بهتری نسبت به کشور دارد.
وی خواستار آشتی مجدد ایرانیان با سفره های سنتی شد و گفت: باید در سیاستگذاری های خود به سمت افزایش مصرف غذاهای سنتی و کاهش مصرف فست فودها و غذاهای ناسالم باشیم.
مسئولان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه فرهنگ سازی از طریق رسانه ها را مهمترین راهکار برای اصلاح الگوی تغذیه مردم می دانند و براین اساس از رسانه های استان درخواست کردند به طور مستمر نسبت به اعلام الگوهای مصرف سالم در میان مردم تلاش نمایند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و به دلیل ورود برخی اقلام قاچاق از جمله کالاهای سلامت محور از طریق مرزهای غیر رسمی استان به داخل کشور، مردم باید در تهیه مواد خوراکی خارجی دقت بیشتری کنند و این گونه اقلام را از مراکز مجاز تهیه کنند.
به اعتقاد مسئولان علوم پزشکی کالاهای سلامت محوری که از طریق قاچاق وارد کشور می شود به دلیل مشخص نبودن شرایط نگهداری، حمل و نقل و نامشخص بودن تاریخ تولید و انقضاء تهدیدی برای سلامت محسوب می شوند و توصیه می کنند که این گونه اقلام را از مراکز مجاز و معتبر تهیه نمایند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.