به گزارش خبرنگار ایرنا؛ فعالان محیط زیست جوانرود با فعالیت های خود در تلاش هستند تا این شهرستان را به عنوان اولین شهرستان بدون کیسه های پلاستیکی به کشور معرفی کنند و در این راستا فعالیت پویش مردمی 'نه به کیسه های پلاستیکی'، مسئولان و فعالان محیط زیست این شهرستان چشمگیر بوده است.
یکی از شهروندان جوانرودی که برای تهیه نان به یکی از نانوایی های شهر مراجعه کرده بود، می گوید: عادت به مصرف بی رویه کیسه های پلاستیکی در میان ایرانیان، سلامت شهروندان و محیط زیست را به مخاطره انداخته است.
حصیم نوری، با بیان اینکه نایلون ها سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می اندازد، افزود: استفاده از کیسه های پارچه ای تا حد بسیار زیادی می‌تواند جای پلاستیک را بگیرد و جایگزین سالمی برای آن باشد.
وی اظهار کرد: کیسه های پارچه ای در صورت آلوده و کثیف شدن، قابل شستشو است و می توان آن را به مدت طولانی استفاده کرد.
شهروند دیگری که برای خرید به یکی از مغازه های شهر مراجعه کرده بود نیز گفت: کیسه های پارچه ای نه تنها در کاهش مصرف پلاستیک موثر است؛ بلکه نگهداری میوه و سبزی‌ها در کیسه‌های پارچه ای موجب تازه تر ماندن آنها در یخچال نیز می‌شود.
انور عزیزی افزود: کیسه‌های پارچه ای می‌تواند استفاده از کیسه‌های پلاستیک یک بار مصرف را بسیار محدود کند.
یکی از روحانیون جوانرود نیز با یادآوری مضرات کیسه های پلاستیکی گفت: دور شدن نسل جدید از سبک زندگی پیشینیان ما، باعث شده که حالا کیسه پلاستیکی به یک عضو جدایی ‌ناپذیر در میان خانواده ایرانی‌ها بدل شده و کیسه‌های غیرپلاستیکی به خاطره تبدیل شوند، در حالی که قدیمی‌ها بیشتر حواسشان بود که با خریدشان، محیط اطرافشان را آلوده نکنند.
ماموستا محمدی افزود: استفاده از کیسه های پارچه ای هم به حفظ محیط زیست و هم به بهداشت سلامت انسان کمک می کند.
وی به شهروندان توصیه کرد استفاده از کیسه های پار چه ای به جای کیسه های پلاستیکی را به فرهنگ عمومی تبدیل کنند.
یکی از فروشندگان مواد غذایی هم می گوید: به تدریج جایگزینی کیسه های پارچه های به جای کیسه های نایلونی به فرهنگ تبدیل خواهد شد.
پرویز محمدی افزود: با توجه به فعالیت انجام گرفته در این راستا شهروندان کمتر از کیسه های پلاستیکی استفاده می کنند.
مسئول کمپین نه به کیسه های پلاستیکی در جوانرود نیز گفت: این پویش با گسترش فرهنگ زیست محیطی و همسو کردن شهروندان اقدام های خوبی برای فرهنگ سازی در راستای نه به کیسه های پلاستیکی انجام داده است.
سردارصدیقی افزود: برگزاری همایش ها و توزیع کیسه های پارچه های در نانوایی ها و مغازه ها و اقدام های فرهنگی دیگر تنها بخشی از کارهای انجام گرفته توسط این کمپین است.
وی اظهار کرد: خوشبختانه مجموعه اقدام های کمپین نه به کیسه های پلاسنیکی تاثیرات خوبی بر فرهنگ عمومی شهروندان جوانرودی داشته است، تلاش های ما در این راستا ادامه دارد و ما قصد داریم شهر جوانرود را به عنوان اولین شهر کشور در راستای حداقل استفاده از کیسه های پلاستیکی معرفی کنیم.
رییس اداره محیط زیست شهرستان جوانرود نیز با یادآوری تهدید های زیست محیطی کیسه های پلاستیکی گفت: طرح نه به کیسه های پلاستیکی می تواند بهترین راهکار برای این موضوع باشد.
عطاالله قادری افزود: اداره حفاظت محیط زیست شهرستان جوانرود در چند سال گذشته اقدام به تهیه و توزیع کیسه های پارچه ای در مناسبت های مختلف و در بین اقشار مختلف جامعه نموده و صحبت هایی با تعدادی از فروشگاه های سطح شهر در خصوص تخفیف به مشتریانی که از کیسه های پارچه ای استفاده می کنند، انجام داده شده است.
وی اظهار کرد: تاکنون با همکاری پویش نه به کیسه های پلاستیکی حدود هزار و 100 کیسه پارچه ای بین شهروندان این شهرستان توزیع شده است.
شهرستان جوانرود با بیش از 75 هزار نفر جمعیت در 86 کیلومتری شمال غرب کرمانشاه واقع شده است.
7453/8066 خبرنگار: بهمن کریمی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.