به گزارش خبرنگار ایرنا، فرامرز اکبری روز یکشنبه در جلسه ستاد اربعین که با حضور فرماندهان انتظامی و فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه در محل پایانه بین المللی مرز رسمی خسروی برگزار شد، با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای ایجاد و تقویت زیرساحت های مورد نیاز برای تردد زائران از این مرز، افزود: امنیت و نظم 2 مقوله بسیار مهم برای تردد زائران اربعین در این مرز است که با توجه به حضور پررنگ مجموعه انتظامی و مرزبانی در این رابطه تمهیدات لازم لحاظ شده است.
وی اظهارکرد: در بازدیدی که فرماندهان انتظامی و مرزبانی استان کرمانشاه از مرز خسروی داشتند، زیرساخت ها بررسی شد و تنها نگرانی در خصوص آماده شدن گیت های گذرنامه بود که در این رابطه نیز تصمیم گیری شد.
وی بیان کرد: در رابطه با زیرساخت ها و مجموعه پایانه مسافری مرز خسروی، آمادگی لازم برای تردد زائران اربعین وجود دارد و استان های معین نیز هم اکنون در شهرستان مستقر شده اند.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: زیرساخت های لازم در بحث آب و برق، مخابرات و فیبر نوری، بهداشت و درمان و اسکان زائران آماده شده است و در مدت 12 روز باقی مانده تا آغاز پیاده روی اربعین نیز بقیه اقدام ها و امکانات به لحظ استحکام مرز و استقرار گیت ها و امکاناتی که طرف عراقی درخواست کرده نیز انجام خواهد شد.
اکبری اضافه کرد که شرایط اقلیم کردستان عراق تاثیری در تردد زائران اربعین از مرز رسمی خسروی نخواهد داشت زیرا با کردها به توافق رسیده ایم و شهر خانقین مدخل ورودی زائران ایرانی است که مردم قصرشیرین نیز تمایل خدمت به زائران ایرانی را دارند و در این خصوص در رایزنی های قبلی اعلام آمادگی کرده اند.
وی همچنین در خصوص بسته شدن مرز رسمی پرویزخان نیز اظهارداشت: طبق قانون اساسی دولت عراق، مرزهای رسمی باید در اختیار حکومت مرکزی باشد و بسته شدن مرز برای ترک کردن نیروهای اقلیم کردستان و تبادل نیروهای عراقی در مرز و تحویل مرز رسمی پرویزخان از کردها به حکومت مرکزی این کشور خواهد بود.
وی با بیان این که بسته بودن مرز رسمی پرویزخان به احتمال فراوان برای 48 ساعت آینده خواهد بود، گفت: این اقدام بنا به تصمیم شورای عالی امنیت ملی کشورمان صورت گرفته است.
فرمانده انتظامی استان کرمانشاه نیز در این جلسه گفت: قرارگاه اربعین به منظور مدیریت واحد نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی در مرز استقرار خواهند یافت تا در بحث های مربوط به تامین نظم و امنیت زائران اربعین در مرز به صورت مدیریت واحد انجام وظیفه کنند.
سردار سرتیپ منوچهر امان اللهی افزود: پلس در بحث تردد زائران اربعین برنامه ریزی های لازم را انجام داده و برنامه های مختلفی برای تامین امنیت زائران دارد.
وی از تقویت گشت ها و نیروهای پلیس در مرز، در جاده ها و مسیر تردد زائران اربعین خبرداد و گفت: پلیس انتظامی از آمادگی کامل برای تامین امنیت و نظم زائران اربعین حسینی برخوردار است.
وی اظهارکرد: بسترهای لازم برای راهپیمایی بزرگ اربعین حسینی در مرز خسروی فراهم شده است و با توجه به فرصت باقی مانده، اهتمام بیشتر مسئولان برای تقویت زیرساخت های موجود در این مرز ضروری است.
فرمانده مرزبانی استان کرمانشاه نیز گفت: مرزبانان همیشه بیدار نیز در کنار سایر دستگاه ها، از آمادگی کامل برای ارائه خدمت به ازائران حسینی برخوردارند و در این راستا در کنار سایر عوامل انتظامی و ستاد اربعین ، وظایف محوله را به خوبی برای تامین امنیت مرز انجام خواهند داد.
سردار سرتیپ لطفعلی پاکباز، با بیان این که امنیت به طور کامل در مرزهای استان کرمانشاه و به ویژه در قصرشیرین حاکم است، افزود: تمام تلاش خود را برای خدمات رسانی و میزبانی شایسته برای زائران اربعین انجام خواهیم داد.
با پیگیری مسئولان استان و با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80 ساخته شده است تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.