مجید عبداللهی روز چهارشنبه در حاشیه بازدید از مرز رسمی خسروی و زیرساخت های اربعین در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: امروز به منظور بررسی روند پیشرفت زیرساخت های اربعین و اقدام هایی که برای تسهیل در تردد زایران در قصرشیرین صورت گرفته بازدیدی از مرز و مجموعه پایانه داشتیم.
وی اظهار کرد: اقدام های بسیاری خوبی از سوی کمیته زیرساخت اربعین با تلاش دستگاه های مامور انجام شده و بخش زیادی از مسیر بهسازی شده و تنها یک بخشی از جاده از سرپل ذهاب در سه راهی قره بلاغ به منظور اصلاح نقطه هندسی عملیات در دست اجراست که 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان مهر تکمیل می شود.
این مقام مسئول گفت: کار احداث پنج توقف گاه در قصرشیرین تا مرز خسروی نیز 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و هفته آینده برج های نوری در این توقف گاه ها نصب می شود و کار ساخت سرویس های بهداشتی در این مکان ها نیز در دست انجام است.
وی گفت: همچنین عملیات احداث توقف گاه خودروهای عمومی در قصرشیرین در سطح 11 هکتار از امروز آغاز شد که در مجموع تا پایان مهر کار احداث شش توقف گاه به اتمام می رسد.
مدیرکل دفتر برنامه ریزی توسعه شهری سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور افزود: با مصوبه ستاد مرکزی اربعین تعداد گیت های مستقر در پایانه از 12 به 60 گیت افزایش می یابد تا کار خروج زایران با تسهیل انجام شود.
وی گفت: کار جانمایی گیت ها نیز از سوی پلیس امنیت و دستگاه های متولی انجام می شود و پس از آن عملیات ساخت آن از سوی راه و شهرسازی انجام می شود که تا 15 مهرماه نیز این بخش تکمیل خواهد شد.
وی گفت: روشنایی مسیر و توقف گاه ها نیز انجام شده و برق اضطراری و آب پیش بینی و 270 دستگاه اتوبوس برای انتقال زایران از قصرشیرین و محل توقف گاه ها به مرز نیز تامین شده است.
عبداللهی اضافه کرد: تاکنون 70 میلیارد ریال به شهرداری استان کرمانشاه برای بحث ایجاد زیرساخت های اربعین اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه با مجموعه اقدام های انجام شده نگرانی در خصوص زیرساخت های اربعین در قصرشیرین وجود ندارد، اضافه کرد: تنها نگرانی ما مربوط به عراق است که دراین خصوص نیز در نشستی با حضور استاندار کرمانشاه با معاون وزیر کشور عراق هماهنگی های لازم برای پذیرش زایران و ایجاد زیرساخت های لازم در آن سوی مرز انجام شده است.
پیش بینی شده است که علاوه بر تردد 400 هزار تن از زایران استان های آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه، 30 هزار تن از زایران اتباع خارجی نیز از مرز رسمی خسروی برای ایام اربعین به عراق عزیمت کنند.
با پیگیری مسئولان استان کرمانشاه، با ابلاغ نامه ای از سوی وزارت کشور مبنی بر بازگشایی مرز خسروی در 28 اسفند 93 به استانداری کرمانشاه، اکنون این مرز رسمی و بین المللی بازگشایی شده ولی به دلیل مسایل امنیتی داخل عراق، این مرز به روی زوار ایرانی بسته است.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80ساخته شده تا زایران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت کنند.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
عملیات ساخت پایانه بین المللی مرز خسروی از سال 77 در نقطه صفر مرزی آغاز شد و این مجموعه در سال 81 با 75 میلیارد ریال اعتبار به بهره برداری رسید.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.