به گزارش خبرنگار ایرنا؛ روستای زرده از توابع بخش ریجاب در۴۰ کیلومتری شهر کرندغرب و این شهر نیز در 100 کیلومتری کرمانشاه واقع شده و جمعیت شهرستان بیش از 36 هزار تن است و کشاورزی و باغداری از پتانسیل های این شهرستان محسوب می شود.
روستای زرده به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب یکی از مناطق مستعد در زمینه باغات در استان کرمانشاه است که در سال های اخیر توسعه باغات در این شهرستان در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته و مردم این روستا نیز استقبال خوبی از آن کرده اند.
زیتون یکی از محصولات کشاورزی است که در بخش ریجاب و به ویژه روستای زرده به خوبی رشد می یابد و از این رو بخشی از باغات این روستا به پرورش این محصول اختصاص یافته است.
مسئول باغبانی جهاد کشاورزی شهرستان دالاهو روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بخش ریجاب 2 هزار و 32 هکتار باغ دارد، گفت: از این میزان سطح زیرکشت زیتون 544 هکتار است که از این سطح نیز 60 هکتار زیتون دیم و484 هکتار آبی می باشد.
صفری افزود: میزان تولید زیتون در هکتار براساس کیل گیری توسط نماینده معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی 2 هزار و 75 کیلوگرم در هکتار بوده است.
وی وجه تمایز زیتون دیم در منطقه ریجاب با زیتون کاری های دیم سایر نقاط کشور را در پراکنش بارندگی، درجه حرارت و رطوبت نسبی در طول تابستان اعلام کرد.
صفری افزود: این محصول در شرایط عدم بارندگی در طول 6 ماه از سال و در دمای بالای 45 درجه و در رطوبت نسبی زیر 40 درصد بدست آمده که در نوع خود بی نظیر است.
وی اظهار کرد: ایجاد سامانه آبگیر و رعایت تمام نکات فنی دیم کاری توسط باغدار که توسط کارشناسان باغبانی ارائه شده را مهمترین دلایل موفقیت این باغدار ذکر کرد.
برداشت محصول زیتون دیم توسط 'رضا ولی پناه' باغدار روستای زرده و زیتون کار نمونه انجام شده است.
سطح باغات زیتون در هشت شهرستان استان کرمانشاه نزدیک به یک هزار هکتار است که بیش از هزار و 600 تن محصول از این باغات برداشت می شود.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.