در این یادداشت آمده است: کرمانشاه، شهر این مردم بزرگ که 97 سال پیش، نخستین بلدیه را با ریاست'حسن شقاقی' آغاز کرد، هنوز روی توسعه را به مفهوم علمی و مدنی آن ندیده است! شورای شهر پرحاشیه، کار خود را آغاز کرده است. اما هنوز هیچ برنامه کاری مشخصی جز کلی‌گویی از زبان رئیس و سخنگوی شورا شنیده نشده است.
واکاوی این سخنان وظیفه فراموش ناشدنی‌ اهل تفکر و رسانه‌هاست. مردم کرمانشاه‌ به ‌‌دلایل شخصیت وجودی اعضای شورا، سودی از 20 سال‌ تأسیس یکی از اصول مهم قانون اساسی ندیده‌اند.
قرار بود اجرای صحیح این قانون، توسعه را به‌ صورت خسته و ملول شهرها و روستاهای کشور برساند. در بسیاری از شهرها و روستاها این اتفاق هرچند آرام و یا ضعیف، در حال آزمایش و خطاست.
اما در چند شهر با روندی تکراری، جز قهر و آتش اختلاف، ثمری نداشته است. دود این آتش بنیان ‌کن به چشم مردم رفته است.
سخنگوی شورا، روز یکشنبه به خبرنگار ایرنا سخن تازه‌ای نگفت و همان حرف‌های 20 سال پیش سخنگویان گذشته را تکرار کرد: نمایندگان شورای شهر کرمانشاه هدفی جز خدمت به مردم ندارند و آماده‌اند تا گره‌گشای کار مردم باشند.ایرنا
او باید با مطالعه پرونده شوراهای گذشته به این پرسش پاسخ می‌داد چرا در این بازه زمانی کاری که گره از کار مردم بگشاید و احساس توسعه به شهروندان دست دهد انجام نشده است؟ شورا چگونه می‌تواند به رفع نواقص شورای گذشته بپردازد؟ کدام نقص‌ها؟ مردم نامحرم نیستند.
اعضای این مجلس محلی باید شفافیت را سرلوحه کار خود قرارداده و توضیح کاملی در ‌باره گذشته به مردم کرمانشاه عرضه کند. بگویند شهرداری کرمانشاه از منظر تعداد کارکنانش چقدر فَربه است؟ نسبتی بین استخدام‌ها و اعضای گذشته و مشترک حال شورا هست یا خیر؟ سخنگو در ‌باره انتخاب شهردار به ‌طور کلی گفته که، شهردار باید مجرب و توانمند باشد.
از دیدگاه او و شورا، شهردار توانمند چه مراتبی دارد؟ آیا در بین اعضای هیأت علمی دانشکده قدیمی 'فنی' دانشگاه رازی و کرمانشاهی‌های مجرب در دانشگاه‌های معتبر کشور و تحصیلات تخصصی آنان که می‌تواند گره از کار فروبسته این مردم بگشاید، سطری از برنامه شورا هست یا نه؟
مراد سخنگو از فرهنگ شهری و ارتقای آن چیست؟ آیا به مردم گفته می‌شود معاونت فرهنگی شهرداری چه کارهایی انجام خواهد داد؟ بدهی شهرداری چقدر است؟ اجرای ماده 10 وظایف شورا؛ تایید صورت جامع درآمد و هزینه شهرداری که هر شش ماه یکبار توسط شهرداری تهیه می‌شود و انتشار آن برای اطلاع عموم، درست چیزی است که این مردم، از مجلس محلی می‌خواهند. ارتباط شورا با رسانه‌ها چگونه خواهد بود؟ سخنگوی شهر به‌ خوبی می‌داند ارتقا فرهنگ شهری در گرو درستی عملکرد اعضا است.
فرهنگ یک شبه تغییر نمی‌کند. عوامل این تغییر چنان متعدد است که از اختیار و توان این شورا و سابقه آن خارج است. شنبه آینده 11 شهریور 1396 وقتی مردم شهر، صبحگاهان، روز را با سپیده آغاز می‌کنند انتظار دارند شهرداری که بر صندلی باغ ملی تکیه می‌زند، تمامی هم و غمش اعتلای شهر باشد، بی کم و کاست! توسعه مفهوم عمیقی است و رسیدن به آن با این اختلافات خانمانسوز کار سختی است.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.