به گزارش خبرنگار ایرنا؛ بیستون شهری در ۲۷ کیلومتری شمال شرقی شهر کرمانشاه با حدود پنج هزار تن جمعیت، مهد تمدن و تاریخ است و آثار تاریخی فراوانی را از هزاران سال پیش در دل خود دارد.
خبر رسید که زباله و نخاله ساختمانی شهر تاریخی بیستون را در آغوش گرفته اند و می رود که شهر به انبار دائمی زباله تبدیل شود از این رو به همراه جمعی از خبرنگاران رسانه های استان از نزدیک به محل رفتیم و متاسفانه با تلی از زباله و نخاله در کنار آثار تاریخی بیستون روبرو شدیم.

**پل تاریخی صفوی محل عبور لوله آب و دپوی زباله
پل تاریخی صفوی که بر روی رودخانه گاماسیاب بسته شده و بیش از 400 سال قدمت دارد اولین اثر تاریخی بود که از آن بازدید کردیم در نگاه اول پل حال روز خوبی نداشت و پایه های آن سست شده بود اما تاسف آورتر از این، وجود نخاله های ساختمانی فراوان در اطراف آن بود که چهره زشتی را به این محل داده بود.
پل تاریخی صفوی و رودخانه گاماسیاب به دلیل چشم انداز زیبایی که دارد می تواند به یکی از اماکن جذاب گردشگری شهر بیستون در امتداد میراث جهانی تبدیل شود اما متاسفانه اطراف این پل به محل دپوی نخاله های ساختمانی تبدیل شده و این موضوع ایمنی پل را به شدت تهدید می کند.
معاون پایگاه جهانی بیستون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اطراف این پل به مکانی برای دپوی نخاله های ساختمانی و زباله شهر بیستون و روستاهای اطراف تبدیل شده است، گفت: برای ساماندهی اطراف پل 300 کامیون زباله و نخاله را برداشت کردیم اما متاسفانه چون ورودی پل باز است برخی افراد شب ها اقدام به ریختن نخاله در این محل می کنند.
پیمان نعمتی افزود که از طرف خیابان اصلی شهر بیستون زباله و نخاله را به زیر پل می ریزند و ما از شهرداری درخواست کردیم که این محدوده را فنس کشی کند و با این کار جلو ریختن زباله را بگیرد.
وی اظهار کرد که بیش از 10 میلیارد ریال برای مرمت پل و بستر رودخانه مورد نیاز است که از طرف پایگاه جهانی بیستون حدود یک میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای نیازهای اساسی پل و پایه های آن در نظر گرفتیم که به عنوان اولویت ساماندهی پل کارهای اولیه را آغاز کرده ایم.
وی اضافه کرد: این پل و رودخانه جزو منظر زیبای بیستون است و با شهرداری قرار است در این زمینه همکاری کنیم تا جاذبه گردشگری دیگری به جاذبه های این شهر بیافزاییم.
ورود فاضلاب بیستون به داخل رودخانه گاماسیاب که از زیر پل تاریخی صفوی می گذرد نیز مشهود است و در راستای ساماندهی این پل باید موضوع فاضلاب نیز حل شود و بستر رودخانه نیز سامان یابد.
به گفته معاون پایگاه جهانی بیستون شرکت آب و فاضلاب چند بار این موضوع را بررسی کرده اما منجر به اقدام عملی نشده است.
اگرچه اکنون محل تردد خودرو را بر روی پل صفوی مسدود کرده اند و تنها عبور نفر در این پل انجام می شود، اما انتقال لوله آب بر روی پل یکی از تهدیدهایی است که نعمتی به آن اشاره می کند و از شرکت آب و فاضلاب می خواهد که این لوله را به جابجا و در بستر رودخانه انتقال دهد.
او می گوید که پل تاریخی صفوی 2 بار دیگر مرمت شده و ما هم به تدریج قصد داریم به ترتیب اولویت ابتدا پایه ها و بعد بدنه پل را مرمت کنیم.
به گفته او مرمت پل تاریخی صوفی بیستون حدود 6 ماه زمان نیاز دارد.
او برای همکاری با شهرداری در زمینه مرمت پل تاریخی صفوی اعلام آمادگی کرد و گفت: ما آمادگی تامین استاد کار، نیرو و طرح مرمت را داریم، از شهرداری درخواست می کنیم آنها مصالح و ماشین آلات مورد نیاز را پای کار بیاورند.
معاون پایگاه جهانی بیستون همچنین در ادامه گفت که 2 باب منزل در نزدیکی این پل به صورت غیرمجاز ساخته شده که دستور قلع بنا را گرفته ایم و باید تخریب شود.
نعمتی اظهار کرد که مشکلی با شهرداری برای همکاری در این زمینه نداریم اما شهرداری بیستون هم با مشکل کمبود اعتبار و بودجه روبرو است.
وی گفت تا زمانی که محل دسترسی خودرو به پل بسته نشود پاکسازی محل از وجود زباله و نخاله هیچ فایده ای ندارد.

**شیب پارتی دومین محل دپوی زباله و نخاله بیستون
از دیگر آثار تاریخی در کنار میراث جهانی بیستون 'شیب پارتی' است که مربوط به دوران اشکانیان است و این روزها زباله و نخاله های ساختمانی و هر آنچه اجسام به درد نخور مانند بدنه خودرو و تانکرهای فرسوده آب باشد در این مکان قابل رویت است.
این اثر در جوار میراث جهانی بیستون واقع شده و وجود زباله و نخاله چهره بسیار زشتی به اثر تاریخی داده است که متاسفانه محل عبور گردشگران است.
گویا شهرداری بیستون این زباله و نخاله های ساختمانی را اینجا می ریزد و آن را به سایتی برای دپوی زباله تبدیل کرده است.
معاون پایگاه جهانی بیستون در ادامه این بازدید به خبرنگاران گفت: آثاری از دوره اشکانی و شهر اشکانی در شیب پارتی وجود داشته و از نظر باستان شناسی مکان بسیار مهمی است که از محل ساختمان بخشداری بیستون شروع و تا ورودی اثر جهانی بیستون ادامه دارد و در فهرست آثار ملی کشور نیز ثبت شده است.
پیمان نعمتی تاکید کرد که این اثر بسیار مهم تاریخی که در کنار اثر جهانی نیز واقع شده باید ساماندهی شود و به گردشگران معرفی گردد.
وی گفت: متاسفانه شهرداری چند سال پیش این محل را به پارکینگ خودرو تبدیل کرده بود که جلو آن را گرفتیم و والان تردد خودرویی ندارد.
او اظهار کرد اما متاسفانه این اثر تاریخی به محل دپوی نخاله و زباله تبدیل شده که مکاتبات بسیاری برای خروج این نخاله ها با شهرداری انجام داده ایم.
او نگاه صرف درآمدی به اطراف اثر جهانی بیستون را منجر به زشت شدن چهره این محوطه دانست و گفت: از شهرداری می خواهیم به تناسب شان و جایگاه این اثر جهانی اقدام به ایجاد امکانات کند.
وی همچنین یادآور شد که اگر شهرداری بیستون به دنبال درآمدزایی و ایجاد پارکینگ است پیشنهاد می کنیم محوطه آن طرف میراث جهانی را ساماندهی کند و آنجا اقدام به درآمدزایی کند.


**شهرداری آماده همکاری با میراث برای ساماندهی آثار تاریخی
'شورش فرامرزی' شهردار بیستون که اوایل اردیبهشت سال 96 فعالیت خود را در این سمت آغاز کرده در پایان بازدید میدانی خبرنگاران میزبان ما بود و اذعان کرد که بیستونی که آوازه جهانی دارد را نمی شود به چشم یک شهر کوچک و با بودجه های کم نگاه کرد.
وی گفت که بیستون به دلیل شهرت جهانی اش میزبان گردشگران فراوانی است و اغلب مسئولان ارشد کشوری هم به این شهر می آیند اما بودجه شهرداری و امکانات موجود در شهر تناسبی با جایگاه جهانی آن ندارد.
وی اظهار کرد که بودجه شهر بیستون را براساس جمعیت آن که اکنون چهار هزار و 350 نفر است، اختصاص می دهند و براین اساس تمام کمک های وزارت کشور به این شهر 10 میلیارد ریال است که بسیار کم و جوابگو نیست.
وی گفت: براساس ابلاغیه استانداری کرمانشاه قرار است شهرک 'بلوردی' که چهار هزار و 700 نفر جمعیت دارد بهمن ماه امسال به جمعیت شهر بیستون اضافه شود که جمعیت این شهر به 9 هزار و 50 نفر خواهد رسید که مقداری در اختصاص بودجه تاثیر دارد.
او این مقدمه را برای خبرنگاران تشریح کرد که بگوید شهرداری بیستون با مشکلات اعتباری در راستای خدمات رسانی به شهر مواجه است و در ادامه افزود: برای همکاری با پایگاه جهانی بیستون هیچ گونه مشکلی ندارم و کاملا آماده همکاری در زمینه توسعه شهر و ایجاد امکانات رفاهی در این شهر هستیم.
فرامرزی تاکید کرد که باتوجه به وجود اثر جهانی در شهر بیستون معتقدم که شهر باید براساس شاخص های میراث فرهنگی توسعه یابد.
وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد ساماندهی نخاله از بستر رودخانه و اطراف پل تاریخی صفوی گفت: متاسفانه این اقدام قبل از آغاز فعالیت بنده در شهرداری انجام شده اما تمام تلاشم را برای خالی کردن این محل از زباله و نخاله می کنم.
وی گفت: همچنین در محل شیب پارتی نخاله ساختمانی ریخته شده که تا پایان شهریور همه را تخلیه و این محوطه را ساماندهی می کنیم.
وی از خبرنگاران نیز خواست مسایل و مشکلات بیستون را در رسانه ها بازتاب دهند و از مسئولان نیز خواست این شهر را ویژه ببینند چرا که مهمانان و گردشگران ویژه ای از سراسر دنیا دارد.
شهردار بیستون در ادامه گفت: زمانی که شهرداری را در اول اردیبهشت امسال تحویل گرفتم تخلیه زباله و نخاله در بستر رودخانه انجام می شد و با همکاری شهرداری کرمانشاه از حدود چهار ماه قبل زباله را تحویل سازمان بازیافت می دهیم.
فرامرزی افزود: ارتباط کاری خوبی با پایگاه داریم و مشکلی نداریم اما در گذشته شاید تنش هایی بوده اما اکنون آماده هرگونه همکاری هستیم.
او اما به محدودیت های اشاره کرد که میراث جهانی برای شهرداری به وجود آورده و گفت: پارکینگ را از شهرداری گرفته و به بخش خصوصی واگذار کرده اند در حالیکه تمام کارهای زیرساختی این پارکینگ توسط شهرداری انجام شده است.
وی اظهار کرد: اگر نصف بودجه پایگاه جهانی مربوط به شهرداری بود تمام خدمات را انجام می دادیم برای تخلیه زباله محوطه میراث جهانی هم آمادگی داریم قرارداد ببندیم و انجام بدهیم.
شهردار بیستون در ادامه اظهار کرد که نخاله های ساختمانی که در جوار آثار تاریخی دپو شده مربوط به شهر بیستون نیست و از جاهای دیگر به این مکان منتقل شده است.
او به ساخت بنای جدید در محوطه شیب پارتی نیز اشاره کرد و گفت: این بنا را تخریب کردیم و اجازه ساخت و ساز را در این مکان نمی دهیم.
فرامرزی در بخش پایانی سخنان خود گفت که شهرداری بیستون درآمد پایدار ندارد و تنها محل درآمد صدور پروانه ساختمانی است که امسال تنها پنج پروانه صادر شده و تنها سه مورد آن منجر به ساخت و ساز شده است.
مجموعه تاریخی بیستون در جنوب غربی شهر بیستون واقع شده و در 22 تیر ماه سال 1385 به شماره ثبت 1222 در فهرست اثار جهانی به ثبت رسیده است.
پایگاه پژوهشی میراث جهانی بیستون نیز در سال 1379 تاسیس شده است.
در عرصه محوطه تاریخی، فرهنگی و طبیعی بیستون 28 اثر ثبت شده ملی وجود دارد و تاکنون در حریم آن نیز بیش از 150 اثر تاریخی شناسایی شده که از این تعداد 88 اثر آن در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده است.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.