استان کرمانشاه حدود سه میلیون راس دام سبک و 200 هزار راس دام سنگین دارد و یکی از قطب های دامپروری کشور است.
در سال 96 ماهانه بیش از 14 هزار راس دام سبک و حدود 2 هزار و 500 راس دام سنگین در یک کشتارگاه صنعتی و 11 کشتارگاه سنتی استان ذبح و گوشت آن راهی بازار مصرف شده است.
این بازار بزرگ اما سبب نشده که کرمانشاهی ها دست کم از گوشت ارزان تری نسبت به سایر استان ها برخوردار باشند و حتی قیمت بالای گوشت طی سال های اخیر برای بسیاری از شهروندن سوال برانگیز بوده است.

** چرا گوشت کرمانشاه گران است؟
دلایل متعددی برای اوج گرفتن قیمت گوشت در کرمانشاه مطرح شده که به گفته رئیس اتحادیه قصابی‌های کرمانشاه،‌ 'فاصله زیاد میادین دام از کشتارگاه ها، هزینه زیاد خدمات کشتارگاهی، ورود دلال ها به بازار گوشت، نبود نظارت و صادرات بی‌رویه' از مهمترین آنهاست.
حسن آمویی به خبرنگار ایرنا گفت: میدان فروش گوسفند در منطقه ماهیدشت تا کشتارگاه بیستون نزدیک به 55 کیلومتر فاصله دارد که طی کردن آن برای تهیه گوشت سخت و شاید نشدنی است.
شهرستان کرمانشاه دارای یک میدان دام سبک در ماهیدشت و یک میدان دام سنگین در منطقه سراب نیلوفر است که فاصله آنها از کشتارگاه صنعتی بیستون حدود یک ساعت است.
آمویی عنوان کرد: قصاب ها برای تهیه همزمان دام سبک و سنگین مجبورند که دست به دامان واسطه ها شوند و این کار سبب افزایش قیمت تمام شده گوشت می شود.

** چه می توان کرد؟
او به یک میدان دام بدون استفاده در مجاورت کشتارگاه بیستون اشاره کرد که فعال سازی آن می تواند به حذف بخشی از واسطه ها کمک کند.
آمویی گفت: این میدان 30 سال اخیر زیر باد و باران پوسیده و بلااستفاده شده است اما با فعال سازی آن البته به شرط اینکه شهرداری اقدام به گرفتن عوارض و هزینه‌های اضافی نکند، در کوتاه مدت قیمت گوشت را دست کم کیلویی هزار تومان کاهش می دهد.
به گفته رئیس اتحادیه قصابی‌های کرمانشاه 'یک کشتارگاه هم در مجاورت میدان دام ماهیدشت وجود دارد که متاسفانه به دلیل آنچه نبود آب عنوان شده، تعطیل است اما کسی به این سوال پاسخ نمی دهد که اگر آب لازم برای فعالیت این کشتارگاه وجود نداشت، چرا مجوز ساخت آن داده شد؟'
به اعتقاد آمویی یکی دیگر از اقدام های موثر در کاهش قیمت گوشت در استان تامین آب کشتارگاه ماهیدشت است.
از دیگر گلایه های آمویی هزینه بالای خدمات کشتارگاهی برای قصاب ها است که به گفته او 'حدود 50 هزار ریال برای هر کیلو گوشت' آب می خورد.
به اعتقاد او کشتارگاه بیستون گرچه با عنوان صنعتی فعالیت می کند اما کشتار دام در آن به صورت سنتی و توسط سلاخ ها هم صورت می گیرد؛ به همین دلیل قصاب ها 2 هزینه سنتی و صنعتی را همزمان متحمل می شوند.
هم اکنون 192 قصابی مجاز در شهر کرمانشاه فعالیت می کنند که گوشت مخلوط گوسفندی به قیمت هر کیلو 430 هزار ریال در آنها به فروش می رسد.
البته گوشت گوسفند در واحدها و مراکزی که هزینه های کشتارگاهی نمی دهند، زیر 400 هزار ریال هم فروخته می شود.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.