به گزارش ایرنا، یک گروه سه نفره روز 30 مرداد در روستای 'ده باغ' در منطقه 'قزانچی' در 40 کیلومتری شهر کرمانشاه، اقدام به حفاری غیرقانونی برای کشف اشیای تاریخی و عتیقه می کنند اما در محل حفر شده دچار گازگرفتگی می‌شوند و گیر می افتند.
آنچنان که روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب کرمانشاه اعلام کرده، با وجود حضور اورژانس و تلاش تیم پزشکی، 2 نفر از حفاران غیرمجاز فوت کردند و دیگری به بیمارستان اعزام و تحت درمان قرار گرفته است.
در این راستا یک پرونده قضایی هم در شعبه ویژه بازپرسی تشکیل شده و تحقیقات در باره جزییات بیشتر موضوع در جریان است.
این اولین بار نیست که قاچاقچیان عتیقه در استان به جای بدست آوردن طعمه، خود طعمه خاک شده اند.
دی ماه 95 نیز 2 قاچاقچی در تونلی 40 متری که در کوه 'یله ور' در شمال شهرستان روانسر حفر کرده بودند، گرفتار شدند و اگر فریاد کمک نفر سوم و حضور به موقع نیروهای انتظامی و امدادی نبود، به جای عتیقه، جنازه آنها از تونل خارج می شد.
درست همانند آن بلایی که اردیبهشت 95 بر سر قاچاقچیان عتیقه در شهرستان سرپل ذهاب آمد.
مهرماه 95 نیز طمع رسیدن به اشیای باستانی چهار نفر را به دام نیروهای انتظامی کنگاور انداخت و سه ماه بعد هم پرسنل ناجا در شهرستان کرمانشاه پنج نفر را در حال حفاری دستگیر کردند.
اما بازار شایعات وجود اشیای تاریخی در مناطق مختلف استان آنقدر داغ است که عده‌ای سودجو عنان صبر از کف می دهند و برای بدست آوردن عتیقه، حتی تا پای جان دادن هم کوتاه نمی آیند.
البته تاریخ کهن و آثار متعدد باستانی کرمانشاه نیز در به هوس انداختن سودجویان موثر بوده است.
استان 2 میلیون نفری کرمانشاه چهار هزار اثر تاریخی شناسایی شده دارد که تاکنون بیش از 2 هزار و 200 اثر آن ثبت ملی و یک اثر(کتیبه بیستون) هم ثبت جهانی شده است.
8066/7444 خبرنگار:عبدالله الماسی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.