فرامرز اکبری روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: پرویزخان یک مرز رسمی و مصوب از سوی دولت است که از چندین سال گذشته به شکل کاملا رسمی فعال است و محل انجام مبادلات مرزی ، صادرات کالا و همچنین ترانزیت سوخت و تردد مسافر است.
وی اظهار کرد: عنوان بازارچه برای پرویزخان با توجه به رسمی شدن این مرز معنایی ندارد و این که مرز رسمی پرویزخان به بازارچه تیله کوه در سرپل ذهاب منتقل شود ، سندیت ندارد و بی معنی است.
وی اضافه کرد: مرز پرویزخان در ابتدای امر به صورت بازارچه فعالیت داشت اما بعد از چند سال از فعالیت آن به شکل رسمی مصوب شد و تمامی فعالیت ها و کارکرد های آن مشخص و یکی مرزهای راهبردی نظام است که بیش از 54 درصد صادرات غیر نفتی کشورمان از این مرز انجام می شود.
فرماندار قصرشیرین در ادامه گفت: دادن امتیاز بازارچه به تیله کوه در سرپل ذهاب ، هیچ تغییری در فعالیت های تجاری، تردد مسافر، ترانزیت کالا و کوله بری در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین ایجاد نمی کند.
به گفته اکبری ، قصرشیرین در آستانه تبدیل به یک منطقه آزاد تجاری است و با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی ، ابعاد فعالیت های مرز رسمی پرویزخان نیز توسعه می یابد ، ضمن اینکه کارکرد این مرز نیز تا زمان محقق شدن منطقه آزاد تجاری نیز ادامه یافته و روز به روز در حال رونق است.
وی بیان کرد: کمیسیون اقتصادی مجلس 2 سال گذشته تصمیم گرفت تمام مرزهای کشور که کارکرد تجاری دارند و اکنون به مرز رسمی تبدیل شده است ، امتیاز بازارچه آن را به مرزهای دیگر بدهند.
این مقام مسوول گفت: چند سال گذشته مرز تیله کوه در سرپلذهاب راه اندازی شد اما دولت مجوز بازارچه را برای آن تصویب نکرد که این تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس در جلسه هیات دولت به تصویب رسید و براساس این مصوبه ، مجوز بازارچه پرویزخان به تیله کوه انتقال داده خواهد شد.
وی با بیان این که این مصوبه هنوز ابلاغ نشده است ، افزود: این موضوع شامل تمام مرزهای رسمی کشور است که با عنوان بازارچه فعالیت دارند.
وی گفت: بازارچه مرزی ، بدون امکان ترانزیت و تردد مسافر است که چندان قوانین و مقررات گمرکی در آن حاکم نیست و پیله وران براساس مقررات بازارچه فعالیت دارند.
مرز رسمی پرویزخان در شهرستان قصرشیرین به صورت رسمی در سال 86 تاسیس و راه اندازی شد که هم مرز با اقلیم کردستان عراق و در همسایگی استان سلیمانیه قرار دارد.
هم اکنون عمده کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین با مناطق کردنشین عراق به ویژه شهرهای کلار، سلیمانیه، موصل، خانقین و کرکوک در بخش مرکزی این کشور انجام می شود.
نزدیکی فرهنگ 2 منطقه مرزی استان کرمانشاه و سلیمانیه عراق به دلیل همزبان بودن از مهمترین عوامل رونق اقتصادی و تجاری این بازارچه مرزی است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی کشورمان به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
مرز پرویزخان که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول 900 کیلومتر به کشورهای اروپایی است و در زمان کنونی که کشور عراق در زمینه زیرساخت ها و اقتصاد وضعیت خوبی ندارد بهترین مسیر برای سرمایه گذاری در این کشور و کردستان عراق است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت، با عراق 186 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی قرار دارد که مبادلات اقتصادی، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این دو مرز انجام می شود.
روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
همچنین روزانه به طور میانگین 600 دستگاه تانکر سوخت رسان عراقی و ایرانی از مبدا اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان به مقصد بنادر جنوبی کشورمان، وارد خاک جمهوری اسلامی ایران می شود.
7097/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده: فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.