به گزارش خبرنگار ایرنا ،کارگران مرز رسمی پرویزخان که بیش از هزار و 200 تن هستند این روزها با کمترین امکانات در زیر آفتاب داغ و سوزان و شدت گرمای هوا در فضای باز تلاشی سخت و نفس گیر دارند تا بتوانند لقمه نانی حلال بر سرسفره های خانوادهایشان ببرند.
طبق گفته کارشناسان بهداشت و طبق توصیه پزشکان فعالیت در دمای بالای هوا علاوه بر این که می‌تواند خطرات جبران ناپذیری برای انسان به همراه داشته باشد و منشا بروز بسیاری از بیماری‌های پوستی، چشمی، ریوی، کلیوی و قلبی است و این آسیب ها نیز گاهی منجر به مرگ افراد می شود که بیشترین تهدید را بر سلامت افراد بالای 50 سال دارد.
هم اکنون کارگرانی در مرز پرویزخان در شدت گرمای تابستان این روزهای قصرشیرین مشغول فعالیت هستند و آفتاب داغ و بادهای سام که بی شباهت به گرمای تنور داغ نیست نیز نتوانسته از مانع کسب روزی حلال این افراد شود.
کارگران بخش تخلیه و بارگیری در مرز رسمی پرویزخان قصرشیرین به صورت روزمزد و با کمترین میزان دستمزد دریافتی مشغول فعالیت هستند تا لقمه نانی حلال بر سر سفره خود و خانوادهایشان ببرند.
این کارگران به ناچار سخت ترین شرایط را در تابستان گرم و طولانی و زیر آفتاب داغ و سوزان شهرستان مرزی و گرمسیری قصرشیرین تحمل می کنند تا شاید بتوانند در نتیجه خالی کردن بار یک کامیون که آن هم به شرط این که صاحب بار از کارگر انحصاری خود استفاده نکند و اگر قرعه به نامش بیفتد ، بتوانند دستمزد بارش را (به ازای هر بار فعالیت که در مجموع کمتر از 10 هزار تومان است ) ، بعد از چند روز دریافت کند.
مرز رسمی پرویزخان به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی کشور از سال 76 در زمینی به مساحت 30 هکتار راه اندازی شد اما با گذشت 18 سال از این زمان هنوز امکانات رفاهی ، خدماتی و زیرساخت های این مرز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد.
این روزها که گمرک مدیریت این مرز را به دست گرفته در حال سامان دهی آن به شرایط مطلوب است تا بتواند آن را به نظم خاصی برساند، اما در این میان کارگرانی هستند که ریش و موی خود را در بخش تخلیه و بارگیری کالا در این مرز رسمی سپید کرده اند که هنوز هم از نبود امکانات اساسی در مرز گله دارند و از بابت نبود امکانات رفاهی و استراحتگاه در مرز پرویزخان که نام و آوازه آن چه در داخل و چه در خارج از کشور شهره عام و خاص است ، گله مندند.
هنوز هم بخشی از محدوده این مرز رسمی از آسفالت مناسبی برخوردار نیست و اگر کسی گذرا این روزها سری به مرز رسمی پرویزخان بزند می داند که کارگران چه سختی هایی را تحمل می کنند.
گرما از یک طرف، جوابگو نبودن آب سرد کن ها و تعداد زیاد کارگران از سوی دیگر ، نبود سرویس بهداشتی مناسب ، سر و صدای کامیون ها و تریلرها و بی رمقی کارگران همه و همه مشکلاتی است که کارگران هر روز با آن دست و پنجه نرم می کنند.
اینجاست که باید طبق فرمایش رسول اکرم (ص) بر دستان کارگرانی بوسه زد که این گونه برای کسب روزی حلال تلاش می کنند و تنها خواسته آن ها و چیزی که خوشحالشان می کند در میان این همه مشکلات اینست که دست خالی از مرز برنگردند ، زیرا به گفته آن ها عرقی که زیر آفتاب می ریزند تحملش از ریختن عرقی که ناشی از سفره خالی در مقابل زن و فرزندشان می کشند ، هزار بار بهتر است.
مرز رسمی پرویزخان با گذشت چندین سال از فعالیت آن و با وجود سهم بزرگی که در صادرات غیر نفتی کشورمان به عراق دارد همچنان مشکلاتی دارد که بخش قابل توجهی از آن ها حل نشده و بیشترین فشار آن بر رانندگان و به خصوص کارگرانی است که در این مرز فعالیت می کنند.
اگر این روزهای مرداد سری به مرز بزنی خواهی دید که گرد و خاک ناشی از تردد کامیون ها و خودروها که فضای محوطه اصلی تخلیه ، بارگیری و توقفگاه خودرو را فرا می گیرد ، با غبار و ریزگردهای آسمان و آفتاب سوزان تهدید بزرگی برای سلامت کارگرانی است که عرق ریزان به امید خالی کردن باری در گوشه ای نشسته اند.
بازدید های مکرر مقامات ارشد کشورمان از وزرا گرفته تا فرماندهان ارشد لشکری و کشوری همگی از مرز رسمی پرویزخان بارها نشان از اهمیت بسیار بالا این مرز رسمی دارد.
همه افراد عالی رتبه کشور در بازدیدهایشان بر حجم بسیار بالای فعالیت این مرز و کارکرد مهم آن در رونق اقتصاد کشور و منطقه بارها تاکید کرده اند و همه این بازدیدها نیز به نوعی تلاش مسوولان برای سامان دهی به اوضاع این مرز است.
فعالان در مرز رسمی پرویزخان نیز از کمبود امکانات رفاهی و خدماتی به ویژه نبود زیرساخت هایی همانند توقفگاه خودرو، سرویس های بهداشتی، نمازخانه و محل استقرار و استراحت رانندگان ، کارگران و مسافران گله مندند و از دولتمردان انتظار دارند برای رفع این مشکلات ، اهتمام بیشتری داشته باشند.
هم اینک سوله ای در مرز رسمی پرویزخان برای استراحتگاه کارگران در نظر گرفته شده که این سوله دارای سامانه سرمایشی است و سرویس های بهداشتی که برای کارگران ایجاد شده ، جوابگوی نیازها نیست و نیاز به سامان دهی و تلاش بیشتر مسوولان دارد.
تعداد آبسرد کن های موجود در مرز پرویزخان نیز باید افزایش یابد زیرا فعالیت در گرمای هوا و تعریق زیاد کارگران ، نیاز به نوشیدن آب خنک را بیشتر می کند و از این رو کارگران بخش تخلیه و بارگیری در گرمای طاقت فرسای تابستان زیر نور آفتاب می ایستند و برای نوشیدن آب با توجه به کافی نبودن آب سرد کن بخش کارگری ، مجبور به خرید بطری های آب معدنی هستند.
سامان دهی و ایجاد سرویس های بهداشتی و نمازخانه و مکانی مفروش برای استراحت یکی 2 ساعته کارگرانی که منتظرند تا نوبتشان برای خالی کردن بارها برسد ، از نیازهای کارگران ، رانندگان و همه کسانی است که در مرز فعالیت دارند.
شرکت های خدماتی که در مرز رسمی پرویزخان با برگزاری مناقصه در این مرز مشغول بکار می شوند ، شرایط مندرج در مناقصه را می پذیرند و وظیفه دارند طوری برنامه ریزی کنند تا شرایط کارگران بهتر و امکانات رفاهی بیشتری برای آن ها فراهم شود.
ارائه آموزش های لازم و ایمنی کار به خصوص آموزش های مقابله با گرما زدگی و رعایت نکات لازم به کارگران نیز از دیگر نیازهایی است که باید مسوولان به آن توجه کنند که البته ایجاد پایگاه مراقبت بهداشتی در مرز و تجهیز آن به یک دستگاه آمبولانس نیز به طور جدی در دستور کار مسوولان قرار گرفته است.
یکی از کارگران شاغل در امر تخلیه و بارگیری کالا در مرز رسمی پرویزخان در گفتگو با خبرنگار ایرنا، نبود امنیت شغلی را مهمترین دغدغه فراروی کارگران بیان کرد و گفت: تنها 10 روز در ماه حق بیمه ما واریز می شود و دستمزدها نیز بسیار پایین است.
مراد - م افزود: گرد و غبار موجود در فضا، گرمای بیش از حد هوا در تابستان ، سرما و گل و لای در فصل زمستان و نبود جایگاه مناسب برای استراحت کارگران از دیگر مشکلات کارگران شاغل در بازارچه پرویزخان قصرشیرین است.
وی اظهار کرد: گاهی اوقات که بنا به دلایلی صادرات متوقف می شود آن روز را بیکار هستیم و تنها درآمدمان از محل تخلیه و بارگیری کالاست که آن هم با توجه به کم شدن میوه و تره بار در فصل تابستان مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است.
رضا - ف نیز دیگر کارگری شاغل در مرز رسمی پرویزخان که دارای مدرک دانشگاهی هست نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا با ابراز گله از کمبود آب سردکن در این مرز، بیان کرد: برخی تاجران از چند کارگری انحصاری برای تخلیه بارها استفاده می کنند و از این رو با توجه به کم شدن تقاضای عراق برای پذیرش بار و یا تعطیلی گاه بیگاه این مرز ، باعث می شود ما دست خالی برگردیم.
دیگر کارگری که از ذکر نامش خودداری کرد به خبرنگار ایرنا افزود: چندین سال است که در مرز رسمی پرویزخان به کارگری مشغولم اما وضعیت کارگران طی این مدت هیچ تغییری نکرده و دستمزدی که دریافت می کنیم بسیار ناچیز است و همین امر باعث شده تا از نظر معیشتی با مشکلات زیادی مواجه شویم.
فرماندار قصرشیرین نیز در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: هم اکنون بیش از هزار کارگر در مرز رسمی پرویزخان در بخش تخلیه و بارگیری کالا و حدود 200 کارگر به صورت روزانه در امر تخلیه کالاهای کوله بری مشغول فعالیت هستند.
فرامرز اکبری افزود: بخش تخلیه و بارگیری کالا مرز رسمی پرویزخان اکنون زیر نظر تعاونی گمرک قرار دارد که طرح جامع ایجاد زیرساخت های رفاهی در مرز را تهیه کرده اند.
به گفته وی در این طرح 50 میلیارد ریال برای ایجاد سرویس های بهداشتی و نمازخانه در مرز پرویزخان اختصاص یافته است که با اجرایی و تکمیل این طرح ، بخشی از مشکلات کارگران شاغل دراین مرز رفع می شود.
وی محوطه گمرکی در رمرز رسمی پرویزخان را 40 هکتار عنوان کرد و گفت: در صدد ایجاد نظم و ساماندهی محوطه مرز هستیم تا خودروها با نظم به توقفگاه منتقل شوند.
وی ایجاد سرویس های بهداشتی و احداث نمازخانه را از دیگر طرح های جامع گمرک برای رفاه حال کارگران شاغل در مرز پرویزخان ذکر کرد.
وی ادامه داد: کارگران شاغل در مرز اکنون از بیمه برخوردارند استراحتگاهی برای آنان با امکانات سرمایشی ایجاد شد ضمن این که چند سرویس بهداشتی و چند دستگاه آبسرد کن نیز برای استفاده از کارگران در محوطه گمرکی احداث و نصب شده است.
فرماندار قصرشیرین ، ساماندهی در تخلیه بار را از دیگر طرح های در دست اقدام ذکر کرد و افزود: برخی بارها به صورت انحصاری از سوی شماری افراد تخلیه می شود و تلاش ما این است اوضاع مرز رو به راه شود.
وی همچنین از ایجاد یک مکانی با سایبان برای کارگران بخش تخلیه کالاهای کوله بری در مرز رسمی پرویزخان و استقرار آبسرد کن نیز خبرداد و افزود: به طور کلی اولویت ما ایجاد امکانات رفاهی، زیرساخت های لازم و همچنین ایجاد نظم و ساماندهی امور در این مرز رسمی است.
شهرستان مرزی قصرشیرین در غرب استان کرمانشاه با بیش از 27 هزار تن جمعیت و برخورداری از 186 کیلومتر مرز با عراق ، دارای 2 معبر رسمی پرویزخان و خسروی است که مبادلات اقتصادی ، تجاری و صادرات کالا به اقلیم کردستان و حکومت مرکزی عراق از این 2 مرز انجام می شود.
مرز رسمی پرویزخان نیز هم اکنون روزانه شاهد حجم بالایی از تزانزیت کالاهای صادراتی و تانکرهای سوختی و تردد مسافران و گردشگران به اقلیم کردستان عراق است.
بیشترین حجم مبادلات اقتصادی به کشور عراق معادل 54 درصد کالاهای صادراتی کشورمان ( یک هزار و 500 کامیون صادراتی و ترانزیتی) از مرز رسمی پرویزخان به عراق صادر می شود ضمن این که این مرز به عنوان فعالترین بازارچه مرزی کشور نیز شناخته شده است.
7079/3012/3033 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.