آیت الله محمدحسن ممدوحی روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: امام جعفر صادق (ع) از فاصله ایجاد شده بین حکومت بنی امیه و بنی عباس به خوبی استفاده کرد و به نشر احکام الهی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: امام ششم شیعیان در گسترش مباحث فقهی و ترویج مسائل دینی نقش غیرقابل انکاری در عالم اسلام دارند.
آیت الله ممدوحی، همچنین در خصوص اینکه چرا از امام صادق (ع) به عنوان موسس مذهب جعفری یاد می کنند، گفت: ایشان با خلاء ایجاد شده در زمان حکمرانی حاکمان زمان خویش به خوبی توانستند دین اسلام را تبلیغ و ترویج کنند و احکان فقهی مورد نیاز را در جامعه پیاده کردند.
عضو جامعه مدرسین حوره علمیه قم افزود: علاوه بر آن، به شاگردان متعدد خود علوم مختلف را آموخت، به گونه ای که عده ای علوم طبیعی را فرا گرفتند، عده ای علم کلام را و عده ای دیگر هم علم فقه را و همین باعث شد تا این احکام و علوم اسلامی در سرزمین های مختلف اسلامی به دیگران نیز آموزش داده شود و عالم اسلام بیش از پیش معرفی شود.
وی در ادامه بر ضرورت برگزاری مراسم سالروز شهادت امام صادق (ص) در تمامی کشور و کشورهای اسلامی تاکید کرد و گفت: بین ایشان و امام حسین (ع) تفاوتی نیست چرا که هر 2 امام و معصوم هستند، به همین دلیل باید در سالروز شهادت امام ششم نیز هر کوی و برزن حالت عزا و مصیبت به خود بگیرد.
آیت الله ممدوحی در پایان، پیروی از سیره و زندگی امام صادق (ع) را باعث عاقبت بخیری در دنیا و آخرت ذکر کرد و گفت: بدون شک اگر راه آن امام همام را دنبال کنیم در هر 2 دنیا روسفید خواهیم بود.
خانه امام محمد باقر(ع) پنجمین امام شیعیان در 17 ربیع الاول 83 هجری با قدوم نوزادی از تبار بهشتیان نورباران شد، نام جعفر را برای او برگزیدند. «صابر، طاهر و فاضل» از جمله لقب های این امام همام و «ابوعبدالله» کنیه ایشان است، بنابر گواه و شاهدت فقیهان و محدثان هم عصرش مبنی بر راستی و درستکاری وی به «صادق» نیز شهرت یافت.
امام جعفرصادق (ع) از همان دوره کودکی با فراگیری آموزه های الهی و علمی نزد پدر بزرگوارش، خود را برای پذیرفتن رسالت سنگین امامت آماده ساخت و بدین ترتیب با شهادت امام محمد باقر(ع) در هفتم ذی الحجه 114هجری در 31 سالگی عهده دار مقام والای امامت شد.
ایشان در مدت 34 سال پیشوایی خویش، خلافت حاکمانی از خاندان بنی امیه و بنی عباس را تجربه کرد و این دوره به دلیل همزمان شدن با ضعف و درهم ریختگی دستگاه خلافت، زمینه برای آزادی‌های سیاسی و بحث های علمی فراهم شد.
امام صادق (ع) از این فرصت ایجاد شده برای پاسخ دادن به نیازهای اندیشه ای و فلسفی مردم بهره جست و نهضتی دانش محور را پایه ریزی کرد و بنیانگذار مکتب فقه تشیع لقب گرفت.
امام جعفر صادق (ع) با نشر معارف اسلام و آیین پیامبر(ص)، کلیدی‌ترین شخصیت در شکل‌گیری مذهب فقهی امامیه به شمار می رود. کوشش های خستگی ناپذیر ششمین امام شیعیان (ع) که با اصلاح تفکرات پیروانش و تربیت شاگردان بسیاری همراه بود به شکل گیری یک مکتب اندیشه ای نظام مند در شیعه منجر شد که به بیمه شدن و احیای اسلام ناب و پالایش تفکر اسلامی در طول سالیان متمادی انجامید.
در دوره امامت امام صادق (ع) مسلمانان بیش از گذشته نسبت به آموختن علم و دانش اندوزی گرایش یافتند و در شهرهایی از جمله مدینه، مکّه، کوفه و بصره جلسه های درس و مناظره های علمی برقرار شد.
امام صادق (ع) در ارتباط با ارزش علم می فرماید: «اگر مردم می ‏دانستند که علم چه فوایدی دارد، هر آینه در جستجوی آن بر می ‏آمدند، گرچه در راه آن خون بریزند و در ژرفای دریاها فرو روند.»
دستگاه خلافت که از نفوذ و محبوبیت ششمین پیشوای شیعیان در هراس بود، او را زیرنظر قرار داد و سرانجام با دستور منصور دوانیقی خلیفه عباسی، این امام همام در 25 شوال 148 هجری مسموم شد و به شهادت رسید.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه ttp://www.irna.ir/kermanshah وکانال تلگرام و صفحه اینستاگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.