به گزارش روز چهارشنبه ایرنا؛ روابط عمومی دانشگاه رازی کرمانشاه به نقل از دکتر فرهاد دانش نیا افزود: تاکنون حدود 60 چکیده مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده و 10 مقاله و پژوهش نیز به صورت سفارش محور توسط صاحب نظران مسائل توسعه شهری کرمانشاه در حال تدوین است.
او با بیان اینکه همایش ملی کرمانشاه و زندگی شهری به مساله تعاملات اجتماعی در شهر کرمانشاه می پردازد، گفت: بحث تعاملات اجتماعی در سه سطح کلان، میانی و خرد، محورهایی نظیر سرمایه اجتماعی، مسئولیت اجتماعی، نمادها و فضاهای شهری، زیباسازی و تبلیغات محیطی، سیاست فرهنگی و دیپلماسی شهری در کلان شهر کرمانشاه را در بر می گیرد.
وی با بیان اینکه مسأله تعاملات اجتماعی و ارتباطات شهر کرمانشاه با دیگر شهرها در داخل و خارج و نیز تعاملات درون شهری در سطح محلات و در چارچوب هم افزایی افراد با یکدیگر، تعامل بین نهادها، تعامل نهادها و افراد در کلان شهر کرمانشاه مخدوش است، اظهار کرد: در کل به لحاظ کالبدی، فیزیکی، اجتماعی و فضایی ارتباطات شهر دچار اشکال است و کیفیت زندگی شهری و حیات شهروندان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی افزود: این همایش سالانه برگزار خواهد شد و هر سال یکی از موضوعات اصلی و تأثیرگذار بر حیات شهروندان را در دستور کار قرار می دهد که در این راستا امید است بتوانیم سال آینده همایش بین المللی 'اقتصاد شهری و چگونگی برنامه ریزی برای شکل دادن به درآمدهای پایدار کلان شهر کرمانشاه' را برگزار نماییم.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی و دبیر علمی این همایش در ادامه گفت: دانشکده علوم اجتماعی در سال جاری برنامه تعامل جدی­تر با شهرداری و شورای شهر کرمانشاه را در دستور کار قرار داده و معتقدیم که شهر موفق حاصل هم افزایی و همفکری نظام مدیریت شهری با دانشگاهها و اعضای هیات علمی است.
وی افزود: امیدواریم تجارب در حال تکوین در این زمینه مقدمات ائتلاف جامعه و دانشگاه برای حل و فصل مسائل پیچیده توسعه ای شهر کرمانشاه را فراهم نماید.
دانش نیا اظهار کرد: یکی از دغدغه‌ها و اولویت های دانشگاه رازی به ویژه دانشکده علوم اجتماعی پرداختن به مسائل مدیریت و توسعه کلان شهر کرمانشاه و تقویت هم افزایی دانشگاه با مجموعه نهادهای دست‌اندرکار نظام مدیریت شهری است.
وی اضافه کرد: در این چارچوب اقدام مهم و اساسی دانشکده علوم اجتماعی در سال گذشته پیگیری عقد تفاهم نامه همکاری دانشگاه و شهرداری و نیز تأسیس گروه پژوهشی مطالعات شهری در دانشکده بوده که مجموعه ای از دستور کارها را برای پرداختن و مواجهه علمی با مسائل شهری کرمانشاه در حوزه سلامت، محیط زیست، فرهنگ شهروندی، دیپلماسی شهری، آسیب های شهری و ... تعریف نموده و هماهنگی هایی نیز با شهرداری در قالب برنامه اقدام مشترک به عمل آورده است.
او با اشاره به پیچیدگی­ ها و چالش های حیات شهری در کرمانشاه گفت: اگر تدوین اسناد بالادستی توسعه استان اتفاق نیفتد با آسیب‌های جدی تری در نظام توسعه و مدیریت شهری کرمانشاه در سال های پیش رو مواجه خواهیم بود و در این راستا کمک همگان به تدوین و تکمیل اسناد بالادستی توسعه استان از جمله سند آمایش استان که با تلاش بدنه هیات علمی دانشگاه رازی در حال تدوین است، سرنوست ساز خواهد بود.
وی بیان کرد: 50 تا 60 نفر از اعضای هیات علمی و طیف وسیعی از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی هم اکنون درگیر تدوین سند آمایش هستند و فُرمت اولیه این سند آماده شده است.
رئیس دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه رازی تدوین سند توسعه شهری یا ( CDS ) را برای شهرداری کرمانشاه امری راهبردی دانست و گفت: دخالت دادن صاحب نظران بومی به ویژه دانشگاه مادر استان در تدوین این سند برای راهگشایی مسائل توسعه شهری در سال های پیش رو تعیین کننده است.
دبیر اجرایی همایش کرمانشاه و زندگی شهری نیز در این ارتباط گفت: باید نهادهای آگاهی بخش و مطالبه گر در امور شهری در کرمانشاه داشته باشیم و صدا و سیما برنامه‌هایی تخصصی در خصوص مدیریت شهری داشته باشد.
دکتر سیاوش قلی‌پور اظهار کرد: دانشگاه رازی در قبال شهر کرمانشاه مسئولیت اجتماعی دارد و برنامه داریم نقش آفرینی خود را در 2 حوزه تولید آگاهی و نقد علمی ایفا کنیم.
وی گفت: مردم باید نسبت به مسائل شهری مطالبه گر باشند، ما حتی رویای شهر خوب را هم نداریم، در استان رشته دانشگاهی شهرسازی و جامعه شناسی شهری نداریم.
او همچنین افزود: تولید اطلاعات و آگاهی در قالب اسناد توسعه برای ارتقای حیات شهری استان بسیار مهم است و در این راستا سند آمایش استان از نقاط قوت قابل توجهی برخوردار بوده و در بخشی که بنده و همکارانم انجام داده ام اطلاعات دقیق نظام شهری کرمانشاه را در این سند تدوین نموده ایم. امید است یافته های این سند به صورت دفترچه‌هایی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد تا سطح آگاهی شهروندان افزایش یابد.
دانشگاه رازی کرمانشاه به عنوان یکی از قطب های علمی غرب کشور اکنون دارای 9 دانشکده و پردیس کشاورزی و منابع طبیعی بوده و با بهره گیری از دانش و تخصص 10 استاد، 49 دانشیار، 250 استادیار، 46 مربی و در مجموع 355 عضو هیات علمی در 39 گروه آموزشی و حدود 12 هزار دانشجو در چهار مقطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می کند.
3033/8066 تنظیم کننده: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.