به گزارش خبرنگار ایرنا؛ کرمانشاه جزو کلانشهرهای ایران است که تنها شلوغی و آلودگی های سمعی و بصری آن بیش از دیگر ویژگی های یک کلانشهر نمود عینی دارد و شهر با معضلات و چالش های فراوانی روبرو است.
مردم کرمانشاه در انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر، 11 تن را که به اعتقاد خود می توانند گره مشکلات را بگشایند روانه پارلمان محلی کردند تا با تدابیر آنها و مدیریت اجرایی مجموعه شهرداری، باری از مشکلات این کلانشهر برداشته شود.
شعار اکثر منتخبان مردم در دوران تبلیغات انتخاباتی ایجاد تغییر در شهر بود و اینک مردم منتظرند تا برنامه های شورا برای ایجاد این تغییرات را ببینند و امیدوارند که تغییر تنها در ظاهر و در قالب تغییر شهردار و مدیران مجموعه شهرداری نباشد و تغییر در رویکردها با هدف توسعه شهر صورت گیرد.
اعضای جدید شورای شهر کرمانشاه به مانند سایر شهرهای کشور در اولین گام فعالیت خود با موضوع انتخاب شهردار روبرو هستند و باید با نهایت دقت و براساس نیازهای شهر و اولویت های آن، شهردار را انتخاب کنند.

**کرمانشاه، کلانشهری بدون برنامه توسعه ای است
شهردار کرمانشاه در جلسه ای که با حضور وزیر کشور در استانداری برگزار شد در سخنانی مشکلات این کلانشهر را تشریح کرد و از وزیر کشور خواست برای برون رفت از این شرایط نگاه ویژه ای به کرمانشاه داشته باشند.
آرش رضائی با اعلام اینکه شهر کرمانشاه 960 هزار نفر جمعیت دارد، افزود: این کلان شهر برنامه راهبردی توسعه ای و چشم انداز بلند و کوتاه مدت ندارد و با مشکلات فراوانی روبرو است.
وی سرانه بودجه شهرداری کرمانشاه را سه میلیون ریال ذکر کرد و گفت: بودجه سالانه شهرداری این کلان شهر سه هزار میلیارد ریال است که متناسب با جمعیت آن نیست.
او همچنین به عمر بالای اتوبوس های شهر کرمانشاه اشاره کرد و گفت: 280 دستگاه اتوبوس در کرمانشاه فعالیت دارد که بالای 9 سال عمر دارند که باید به سرعت ناوگان اتوبوس شهری نوسازی شود.
وی همچنین به هفت ایستگاه آتش نشانی و 180 نفر پرسنل در شهر کرمانشاه اشاره کرد و افزود: این تعداد ایستگاه و نیرو جوابگوی تنها 300 هزار نفر جمعیت است و از این رو برای تامین امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی نیاز به بودجه و اعتبارات داریم.
شهردار کرمانشاه در ادامه سخنان خود به پروژه قطار شهری کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: این پروژه اگر با این آهنگ پیش برود تا 15 سال دیگر به بهره برداری نمی رسد.
رضایی از انعقاد تفاهم نامه با بانک شهر به مبلغ 6 هزار میلیارد ریال اشاره کرد و گفت: از این مبلغ سه هزار و 500 میلیارد ریال آن برای قطار شهری در نظر گرفته شود.
وی گفت: اگر دولت پای کار بیاید و حمایت مالی کند می توانیم تا 6 سال آینده این پروژه را به صورت کامل به بهره برداری برسانیم.

**شهر باید با نظر و مشارکت خود شهروندان اداره شود
شهردار کرمانشاه بر مشارکت مردم در اداره شهر اعتقاد دارد و می گوید شهر باید توسط شهروندان و با مشارکت آنها اداره شود چرا که با توسعه و پیشرفت شهرها فعالیت های شهرداری تنها به حوزه خدماتی ختم نمی شود، بلکه در سایر بخش ها از جمله حوزه های فرهنگی و اجتماعی در حال خدمت رسانی به شهروندان هستیم.
رضایی اظهار کرد که هدف ما در شهرداری کرمانشاه امروز داشتن شهری است که با مشارکت خود شهروندان اداره شود و سیاست داشتن شهری شهروند مدار از اولویت های کاری مجموعه شهرداری کرمانشاه است.
او با تاکید بر اینکه گسترش شهرنشینی از یک سو و از طرفی دیگر مشکلاتی که شهرها با توجه به توسعه ناهمگون با آن روبرو هستند زندگی شهروندی را بسیار سخت و طاقت فرسا کرده است، گفت علاوه بر اینکه باید تجدید نظر اساسی در ساختار عملکرد شهرداری ها بخصوص حوزه هایی مانند محیط زیست، حمل و نقل و شهر ایمن داشته باشیم و برای رسیدن به یک شهر ایده آل نیز نیازمند همکاری تک تک شهروندان هستیم و شهر باید به دست خود مردم و با توجه خواست و نیاز آنها اداره شود.
وی تصریح کرد: از جمله برنامه های ما بازگرداندن نشاط و شادابی در فضای شهری و تغییر نگرش در جذابیت های شهری است، ضمن اینکه از مشکلاتی که در حوزه توسعه شهر داشته ایم این بوده است که اخلاق مداری را توام با افزایش تراکم فیزیکی در سطح شهرها افزایش نداده ایم و باید در خصوص ترویج روحیه همبستگی و هم افزایی اجتماعی در حوزه مدیریت شهری به صورت جدی تری اقدام نماییم.
منتخبان پنجم مردم کرمانشاه در شورای شهر باید برنامه های راهبردی برای اداره و توسعه شهر را طراحی و تدوین کنند و تلاش نمایند تا این برنامه ها عملیاتی شود و شهر از مشکلات و معضلات فعلی رهایی یابد.
هنر اعضای شورای شهر باید این باشد که در همکاری با مجموعه شهرداری و دیگر دستگاه های ذیربط، این کلانشهر را به جایگاه واقعی خود برسانند و مردم در دوران چهار ساله فعالیت آنها تغییرات را لمس و احساس کنند.
استفاده از ظرفیت های بخش های مختلف برای کمک به داشتن شهری زیبا، توسعه یافته و با آرامش باید در دستور کار مجموعه شورا و شهرداری قرار بگیرد و از ظرفیت مردم برای مشارکت در اداره شهر که شهردار نیز به آن اعتقاد دارد نیز استفاده کنند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.