به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه این روزها همه مناطق کشور تابستان را تجربه می کنند، اما مردم قصرشیرین هم چون سایر شهرستان های گرم کشور، آفتابی بسیار داغ و سوزان را همراه با بادهای سام (گرم) را از اوایل صبح ساعت 9 تا 22 شب تحمل می کنند که این امر بیانگر گذران سخت زندگی با توجه به کمبودها و محدودیت ها، در این منطقه مرزی است.
شدت گرمی هوا در این شهرستان گرمسیری به حدی است که مردم با توجه به شدت گرما برای خنک کردن منازل خود علاوه بر استفاده از کولرهای آبی، به کولرهای گازی نیز روی آورده اند.
گرمای هوا و روزهای بسیار گرم و آفتاب داغ و سوزان باعث شده تا مردم قصرشیرین ساعات پایانی روز را برای خرید و انجام امور روزمره خود در نظر بگیرند، مگر کسانی که کار اداری دارند که آن ها نیز در ساعات اولیه روز به بانک ها و ادارات مراجعه می کنند و از این رو خیابان ها، کوچه ها و بازار در طول روز خلوت تر از همیشه به نظر می آید.
گرمای هوا باعث شده که این روزها قصرشیرین نیز همانند سایر شهرستان های گرمسیر کشور، گرمای آزار دهنده ای را داشته باشد اما چیزی که در این میان مهم است این که قصرشیرین و سایر شهرستان های گرمسیر استان کرمانشاه از مصوبه هیات دولت مربوط به مناطق گرمسیر که شامل 9 استان کشور می شود، کنار گذاشته شده و به فراموشی رفته است.
هفته گذشته هیات دولت با هدف مدیریت مصرف برق در تابستان، به استانداران 9 استان که شهرهای زیرمجموعه آنها دمای بالاتر از 45 درجه دارند، این اختیار را داد که ساعات کار فعالیت دستگاه‌های اجرایی در استان‌های خود را تغییر دهند.
اعضای هیات دولت در جلسه چهارشنبه هفتم تیر با توجه به گرمای بیش از حد هوا و لزوم مدیریت مصرف برق توسط ادارات دولتی ، بانک‌ها ، شهرداری‌ها و نهادهای عمومی غیردولتی، برای گذر از اوج مصرف در تابستان سال جاری، با جا به جایی ساعات کار به منظور استفاده از تمامی ظرفیت‌های دستگاه‌های اجرایی برای بهینه سازی مصرف انرژی موافقت کرد.
به موجب این تصمیم، دولت به استانداران در تمامی شهرهای استان‌های هرمزگان، خوزستان، بوشهر و سیستان و بلوچستان و نیز در شهرهایی از استان‌های کرمان ، فارس ، یزد، ایلام و سمنان که دمای بالاتر از 45 درجه دارند، اختیار داد بنا بر تشخیص شرکت‌های توزیع نیروی برق، ساعات شروع و پایان کار ادارات و دستگاه‌های مشمول را به ساعت 6 و 30 دقیقه صبح تا 13 و 30 دقیقه تغییر دهند.
این در حالیست که طبق گزارش اداره هواشناسی قصرشیرین، این شهرستان مرزی در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ششم و هفتم تیر ماه دمای 48 و در روز پنجشنبه و جمعه به ترتیب 46 و 44 درجه سانتیگراد بالای صفر را پشت سر گذاشت و با شهرهای مهران، اهواز و آبدانان یکی دو درجه اختلاف دما داشته است.
هرچه که به روزهای میانی تیر و فصل مرداد و همچنین اوایل شهریور که به خرما پزان معروف است نزدیک تر شویم، دمای قصرشیرین نیز بیشتر می شود و نیاز است که مردم این شهرستان نیز همانند سایر شهرستان های گرمسیر از امتیازی که برای آن ها در نظر گرفته شده برخوردار باشند ضمن این که قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب از شهرستان هایی هستند که با پدیده گرد و غبار نیز درگیر می باشند.
طبق گزارش ایستگاه هواشناسی قصرشیرین، این شهرستان از ابتدای امسال تاکنون در مجموع 38 روز و پارسال 119 روز درگیر پدیده گرد و غبار بود.

** کاهش ساعات اداری منوط به درخواست کارمندان است
استاندار کرمانشاه گفت: تغییر ساعات اداری در شهرستان های گرمسیری این استان از جمله قصرشیرین را منوط به درخواست کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی این شهرستان است.
اسدالله رازانی در جریان سفر اواخر هفته گذشته به قصرشیرین در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: تاکنون درخواستی نسبت به تغییر و کاهش ساعات اداری دستگاه های اجرایی دریافت نکرده ایم.
وی اظهار کرد: در صورت خواست کارمندان این موضوع از طریق فرمانداران اعلام می شود و استانداری پس از بررسی نسبت به موافقت با این امر تصمیم گیری خواهد کرد.
فرماندار قصرشیرین نیز روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: امروز یک نظرسنجی از ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان به عمل می آید و در صورت اعلام موافقت کارمندان و مدیران دستگاه ها با تغییر ساعات اداری، این خواسته مکتوب به استاندار برای تصمیم گیری ارسال می شود.
فرامرز اکبری افزود: در نظرسنجی امروز تغییر ساعات اداری از 7 و 30 به 6 و 30 دقیقه صبح تا ساعت 13 و 30 دقیقه به مدیران و کارمندان عادی اعلام می شود که در صورت موافقت، این خواست آنان به صورت مکتوب به استان اعلام می شود.
امید است با موافقت استاندار کرمانشاه نسبت به درخواست کارمندان و مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان مرزی و گرمسیری قصرشیرین برای کاهش ساعت کاری دستگاه های اجرایی، علاوه بر کاهش مصرف برق و مدیریت مصرف این انرژی، بخشی از آلام و مشکلات مردم این منطقه نیز کاهش یابد.
شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه و برخورداری از 186 کیلومتر مرز با عراق ، دارای 2 مرز رسمی و فعال خسروی و پرویزخان است.
7079/3012/8066 خبرنگار:نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.