دکتر علیرضا امیری روز چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شروع فصل گرما و احتمال افزایش شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام، گفت: در پروسه تهیه، انتقال و کشتار دام و توزیع و مصرف گوشت حاصل کشتار غیرمجاز مخاطرات فراوانی وجود دارد که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.
او عرضه دام بیمار، دام تب دار، دام با تغذیه نامناسب، توزین غیرصحیح یا قیمت غیرواقعی و فروش دام مسن یا ماده به خریداران، خطر آلودگی فردی ناشی از ورود به این مراکز و احتمال آلودگی خود شخص خریدار از مخاطرات ناشی از تهیه دام از مراکز عرضه غیر مجاز عنوان کرد.
به گفته معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه، برخی از دام ها به دلیل نگهداری در شرایط بد، وضعیت نامناسب تغذیه و حمل و نقل در زمان عرضه جزو دام هایی هستند که قابلیت کشتار نداشته و لاشه این دام ها علاوه بر کیفیت پایین می تواند زمینه مناسبی برای فساد و انتقال بیماری باشد.
امیری افزود: دام های با تغذیه ناصحیح و لاغری مفرط، دام هایی که در حمل و نقل استراحت قبل از کشتار به آنها داده نشده است و یا دام های دارای تب بالا برای کشتار بسیار نا مناسب هستند.
وی اظهار کرد: در برخی بیماری های دام ها اصولا اجازه کشتار ندارند و دقت نکردن به این موضوع و معاینه نکردن دام قبل از کشتار توسط دامپزشک و کشتار این گونه دام ها سبب آلودگی شدید محیط و به خطر افتادن سلامت استفاده کنندگان این گوشت ها می شود.
به گفته معاون سلامت دامپزشکی استان کرمانشاه، در سیستم کشتارگاهی دام قبل و بعد از کشتار توسط کارشناسان دامپزشکی معاینه می شود و به دام های مبتلا به بیماری هایی نظیر کزاز، هاری، شاربن و... اجازه کشتار داده نمی شود و باید با رعایت اقدام های قرنطینه ای قبل از ورد به سالن کشتار به صورت بهداشتی معدوم و همچنین در برخی از موارد پس از کشتار قسمت هایی از لاشه دام که قابل مصرف نیست توسط بازرسان بهداشتی دامپزشکی ضبط و سپس معدوم می شود.
امیری در مورد مخاطرات انتقال دام نیز گفت: برخی از بیماری ها می توانند در صورت تماس با دام به انسان سرایت کنند؛ بیماریهای پوستی همچون قارچی و جرب ها می توانند از طریق پوشش خارجی دام و تماس مستقیم با دام به انسان منتقل شوند.
وی یادآور شد: نقل و انتقال غیرمجاز دام ها به منظور کشتار، علاوه بر احتمال انتقال بیماری به افراد سالم، می تواند سبب انتقال عامل بیماری دامی از یک منطقه به منطقه دیگر و فراگیر شدن بیماری در منطقه جدید شود.
او با اشاره به تهدیدهای عرضه کشتار غیر مجاز دام اظهار داشت: تقریبا 30 درصد وزن یک دام پس از کشتار جزو ضایعاتی است که در چرخه مصرف انسانی قرار نمی گیرد ضایعاتی نظیر خون دام، برخی اجزای درونی دام نظیر محتویات شکمبه و... که در صورت دفع نامناسب بهداشتی می توانند علاوه بر از بین بردن زیبایی شهری با ایجاد فساد و بوی تعفن در محیط زمینه تکثیر و تزاید حشرات و حیوانات موذی و موجب انتقال عوامل بیماریزا را به محیط اطراف می شود.
وی همچنین از خطر گسترش عوامل بیماری زا از طریق پراکنده شدن خون و دفع غیربهداشتی ضایعات دامی، خطر برگشت اجزای غیر خوراکی دام به چرخه مصرف انسانی، خطر خونگیری ناقص دام و در نتیجه جمود نعشی ناقص و کاهش کیفیت و مدت ماندگاری گوشت و بالارفتن درصد فسادپذیری گوشت در اثر آلودگی ثانویه، تغذیه حیوانات ولگرد نظیر سگ و گربه از ضایعات دامی و احتمال انتقال آلودگی از طریق این حیوانات، تغدیه جوندگان موذی از ضایعات دامی رها شده حاصل از کشتار غیر مجاز و در نتیجه کامل شدن چرخه برخی بیماری های مشترک انسان و دام و تجمع مگس، حشرات و بوی تعفن در محل ذبح غیر مجاز دام را از دیگر مخاطرات این نوع کشتار برشمرد.
استان کرمانشاه با حدود سه میلیون راس گوسفند و بز و 200 هزار راس گاو و گوساله یکی از قطب های دامپروری کشور محسوب می شود که از این تعداد حدود یک میلیون و 150هزار راس دام در اختیار عشایر استان قرار دارد.
سالانه 450 هزار تن محصولات دامی در استان تولید می شود که از این میزان حدود 25 هزار تن آن گوشت قرمز و بیش از 300 هزار تن نیز شیر است.
اکنون یک کشتارگاه صنعتی دام در شهر کرمانشاه و 11 کشتارگاه سنتی و 9 کشتارگاه مرغ در در استان فعال است.
3033/8066 خبرنگار: فرزاد نویدی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.