به گزارش خبرنگار ایرنا، خسروز شهبازی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی در سرسرای جهاد کشاورزی استان افزود: برای مهار، استحصال و بهره برداری از آب های مرزی کرمانشاه در اراضی مرزی از محل صنوق توسعه ملی 9 هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه 15 هزار هکتار از 52 هزار هکتار پیش بینی شده آماده بهره برداری است، گفت: 67 هزار هکتار از 227 هکتار از زمین های کشاورزی آبی استان به سیستم آبیاری نوین مجهز است که با اجرای سیستم آبیاری نوین در زمین های طرح گرمسیری این میزان به 127 هزار هکتار خواهد رسید.
شهبازی با بیان اینکه کرمانشاه در بحث تولید محصولات دامی و کشاورزی یکی از قطب های کشاورزی کشور است، افزود: این استان در سال گذشته در تولید نخود رتبه اول، ذرت رتبه دوم، چغندر قند رتبه چهارم، گندم رتبه پنجم و کلزا رتبه نهم کشوری را کسب کرده است.
وی با بیان اینکه تولیدات زراعی در استان کرمانشاه طی چهار سال دولت یازدهم افزایش یافته، افزود: در این مدت یک هزار و 111 میلیارد ریال اعتبار برای خرید ادوات مختلف کشاورزی در قالب خط های یک تا پنج مکانیزاسیون به کشاورزان استان اختصاص یافته است.
وی با اشاره به اینکه 540 میلیارد ریال در سال جاری برای مدرن سازی ادوات کشاورزی اختصاص یافته اظهار داشت: به کارگیری ابزارآلات جدید کشاورزی به همراه به کاربردن روش های نوین علمی آبیاری و کاشت، داشت و برداشت محصولات کشاورزی تاثیر بسزایی در افزایش راندمان محصولات کشاورزی در استان داشته است.

** استخدام 767 نفر در سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه
رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه همچنین از استخدام 767 نفر در بخش های مختلف این سازمان در دولت یازدهم خبر داد و گفت: این افراد در بخش های مختلف زراعت، باغبانی، آب و خاک، حفظ نباتات و دامپروری دوشادوش کشاورزان در قالب طرحی به نام نظام نوین ترویج آخرین دستاوردهای علمی مراکز تحقیقاتی کشاورزی را به بهره برداران بخش کشاورزی منتقل می کنند، جذب شده اند.
شهبازی همچنین بیان داشت: در این مدت زمینه اجرای شش هزار و 855 طرح کشاورزی با اعتبار نزدیک به هشت هزار میلیارد ریال برای اشتغالزایی 14 هزار نفر فراهم شده است.
وی پیش بینی کرد: در سال جاری از 411 هزار هکتار سطح کشت گندم استان حدود 670 هزار تن گندم و 166 هزار و 400 هکتار جو کشت شده 200 هزار تن جو برداشت می شود.
وی همچنین گفت: از چهار هزار هکتار سطح کشت کزا در استان پیش بینی می شود هشت هزار تن دانه روغنی، ذرت 238 هزار تن، آفتابگردان 113 تن، نخود 102 هزار تن برداشت شود.

** خرید 14 میلیارد و 800 میلیون ریال محصولات کشاورزی
شهبازی یکی از مهم ترین بخش هایی که در افزایش تولید محصولات زراعی استان موثر بوده خرید تضمینی محصولات زراعی دانست و گفت: افزایش خرید رقم مناسب و استاندارد محصولات کشاورزی به همراه خرید به موقع محصولات توسط دولت و ذخیره سازی آن نقش بسیار مهمی در افزایش راندمان تولید محصولات داشته است.
او در ادامه گفت: در سال گذشته 14 میلیارد و 800 میلیون ریال محصولات از کشاورزان استان خریداری شده که بیشترین سهم خرید از آن گندم با بیش از 9 هزار میلیارد ریال بود.

** افزایش سه هزار و 200 هکتار به باغات استان
شهبازی افزود: در دولت یازدهم باغات استان کرمانشاه در سطح سه هزار و 200 هکتار توسعه یافته که از این سطح 600 هکتار از نوع باغات مدرن بوده که با فن آوریهای نوین و بروز دنیا اجرایی شده است.
وی همچنین گفت: در راستای مقابله با اثرات خشکسالی و ایجاد اشتغال، توسعه باغات پسته، مزارع زعفران و گلستان های گل محمدی که نیاز به آب کمتری نسبت به سایر محصولات باغی دارند در دستور کار دولت قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در دولت یازدهم سطح زیرکشت محصول زعفران در استان کرمانشاه از 42 هکتار در سال 92 به بیش از 92 هکتار، پسته از 51 به 126 هکتار و گل محمدی از 210 به بیش از 232 هکتار افزایش یافته است.

**کسب رتبه برتر سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در طرح نظام نوین ترویج
رییس جهاد کشاورزی کرمانشاه با اشاره به اینکه این سازمان در کشور به عنوان دستگاه برتر شناخته شده گفت: نظام نوین ترویج در سه سطح و مرحله در استان اجرایی می شود.
وی در ادامه گفت: مرحله اول این طرح، ساماندهی و اعزام کارشناسان حوزه مختلف جهاد کشاورزی به 54 منطقه استان است که به میزان هر 200 کشاورز و پنج روستا یک کارشناس در نظر گرفته شده است.
او مرحله دوم طرح نظام نوین ترویج را تجهیز مراکز جهاد کشاورزی در استان به امکانات کلاس های آموزشی برای انتقال دستآوردهای علمی نوین کشاورزی به کشاورزان عنوان کرد.
شهبازی مرحله سوم این طرح را آموزش کشاورزان و حرفه ای تر شدن کارشناسان به دانش روز دنیا در زمینه کشاورزی دانست.
رییس سازمان کشاورزی کرمانشاه افزایش سطح تولید محصولات کشاورزی در زمین های دیم استان با امضاء قرداد ایکادا، توسعه باغات دیم و گیاهان دارویی، توسعه گلخانه های استان به 200 هکتار و توسعه شرکت ها و کارخانه های صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی بخصوص نخود را از دیگر برنامه های جهاد کشاورزی در سال جاری اعلام کرد.
وی همچنین به برنامه سازمان جهاد کشاورزی در بخش دامی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 248 هزار تن گوشت قرمز از استان صادر شده که نشانه پتانسیل خوب استان در این زمینه است.
او گوشت گوسقند سنجابی را محبوب ترین گوشت برای مصرف دانست و گفت: اصلاح نژاد گوسفند سنجابی به همراه اسب کردی از برنامه های مهم جهاد کشاورزی استان است.
وی استان کرمانشاه را در زمینه تولید عسل، شیر، ماهی و دیگر محصولات دامی خوب توصیف کرد.
شهبازی میزان صادرات محصولات کشاورزی استان کرمانشاه را به کشور عراق 950 تن دانست و گفت: با فراهم کردن استانداردهای بین المللی در زمینه بسته بندی و کشتارگاه های استاندارد و سردخانه ها می توان این میزان را افزایش داد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای بیش از 950 هزار هکتار زمین کشاورزی و باغ است.
3209/8066 خبرنگار:عباداله آذرگون ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.