شهریار پاکباز روز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: با وجود مشاهده نشدن هیچ موردی از ابتلای افراد به این بیماری، موازین بهداشتی و اقدام های پیشگیرانه مورد توجه قرار گرفته است.
وی از توزیع 120 لیتر سم برای انجام کار سمپاشی واحدهای دامی و جایگاه های نگهداری دام در روستاهای مرزی شهرستان قصرشیرین خبر داد.
وی از برپایی کلاس های آموزشی چهره به چهره در روستاها به منظور ارائه نکات آموزشی خبر داد و اظهار داشت: همچنین از طریق برپایی کارگاه های آموزشی به قصابان ، سلاخان ، متصدیان رستوران ها و واحدهای عرضه فرآورده های دامی نیز موارد لازم آموزش داده شده است.
وی گفت: علاوه بر این برای کارکنان و کادر درمانی بیمارستان نیز که در معرض خطر ارتباط با مبتلایان احتمالی به بیماری تب کریمه کنگو هستند، آموزش های لازم برای مقابله با این بیماری ارائه شده است.
رییس شبکه دامپزشکی قصرشیرین ادامه داد: نیاز است شهروندان گوشت مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه کنند و قبل از مصرف، 24 ساعت آن را در دمای صفر تا چهار درجه در یخچال نگهداری و بعد مصرف کنند.
پاکباز اضافه کرد که دامداران باید هر 15 روز یک بار نسبت به سمپاشی بدن دام، جایگاه نگهداری واحدهای دامی و همچنین جدا سازی مراکز نگهداری با محل زندگی افراد برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک بین انسان و دام اقدام کنند.
علایم بیماری تب کریمه کنگو به صورت ناگهانی در فرد بروز می‌کند و سر درد ، تب بالا ، درد در ناحیه پشت، مفاصل و معده ، استفراغ ، حساسیت چشم نسبت به نور ، افزایش ضربان قلب ، قرمزی چشم‌ ، صورت ، گلو و خون‌ریزی در سقف دهان از جمله علایم این بیماری است.
زمانی که انسان با ترشحات و خون بدن حیوان آلوده به بیماری تب کنگو تماس پیدا می کند، این بیماری به صورت مستقیم منتقل می شود اما در روش غیرمستقیم، کنه ای که روی بدن حیوانات اهلی وجود دارد، از خون دام آلوده تغذیه می کند و آلوده می شود و چنانچه این کنه، روی بدن انسان قرار گیرد، می تواند آلودگی را منتقل کند.
شهرستان قصرشیرین با بیش از 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه دارای 30 هزار راس دام سبک و سنگین است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.